Pyörän puhtaanapito syksyllä/talvella?

0012-0003-0003
vherva
  • rekisteröitynyt: Nov 2003
30.11.2003 16:48

Näin syksyllä ja talvella fillarin ketjut likaantuvat ja hiekkaantuvat todella
nopeasti. Voitelu häipyy ja hiekka tuhoaa rattaat. Fillaria, etenkin ketjuja
ja rattaita olisi syytä pestä mahdollisimman usein. Se on kuitenkin
hankalaa, jos asuu kerrostalossa. Ei ole letkua eikä tilaa missä pyörää
pesisi. Ulkona on ainakin pakkasella hankala pestä. Letku, josta vettä tulee
paineella olisi parempi kuin ämpäri.

Tiedän kyllä, että hardcode-pyöräilijät kantavat vehkeensä kotiin kuudenteen
kerrokseen ja pesevät sen esim. suihkussa (ja säilyttävätkin sitä
eteisessä). Tuon jälkeen kylppäri on kuitenkin kuin rasvamontun pohja, ja
minun harrastuneisuuteni ei kyllä moiseen riitä. Pyöräily on minulle vain
sivuharrastus, ja haluaisin keskittyä polkemiseen enkä vehkeen puunaamiseen
(nytkin huoltohommiin menee turhan paljon aikaa semminkin kuin en ole mikään
ekspertti.)

Onko tuohon pyörän puhtaana pitoon jotain vinkkejä, jolla se sujuisi
kohtuullisella vaivalla?

1008-1001-1001
vicecity
  • rekisteröitynyt: Mar 2003
30.11.2003 20:25

Pyörät pidetään seinällä. koukuissa siellä ne ei ole tiellä.
Parvekkeelle veisin ellei olisi 1. kerroksessa kämppä.
Huoltotoimenpiteet keväällä ja syksyllä.

0062-0003-0003
jk2
  • rekisteröitynyt: Mar 2002
30.11.2003 20:50

Ketjunpesulaitteella saa hätäpesun tehtyä melko vähällä sotkulla. Liuotinta laitteeseen, polkimien pyöritystä ja huuhtelu lopuksi limsapullosta kaadetulla lämpimällä vedellä. Ravistellaan enimmät vedet pois, annetaan kuivua pyörävarastossa ja pistetään aamulla uudet öljyt päälle.

Ketjujen pesun yhteydessä voi samalla harjalla hangata rataspakkaa niin saa nekin puhtaaksi.

Ulkonahan tuo pitää tehdä mutta kun valitsee paikan jossain viemärin lähellä niin liuottimet valuvat suoraan sinne (luonto kiittää, mutta onhan niitä bio-aineitakin). Menee ehkä varttitunti maksimissaan. Talvella en jaksa tosiaankaan alkaa ketjuja irroittamaan, tuollainen pikapesu riittää. Etulokasuojan lisäroiskeläppä pitää myös enimmät moskat ketjusta poissa.

0012-0003-0003
vherva
30.11.2003 23:06

Joo, lokarit mulla on. (Onhan se mummon näköistä kun on lokarit ja tarakka, mutta mieluummin nolaan itseni kun näytän lantakaivossa kylpeneeltä joka pyöräilyn jälkeen.)

Toi ketjunpesulaite ja liuotin kuullostaa asialliselta. Mistähän ja mihin hintaan niitä saa? Ja minkämoista liuotinta kannattaisi käyttää? Joku Fairy ei varmaan tule kymykseen?

Ja vielä: kuinka usein käsittely kannattaa toistaa?

0062-0003-0003
jk2
30.11.2003 23:34

Mä ostin oman putsaimeni jollain reilulla vanhalla satasella. En tiedä mistä niitä teiltä päin saa, kannattaa kysellä pyöräliikkeistä tms. Siinä tuli pikkuputeli liuotinta mukana, mutta saman asian ajaa esim. Korrekin Powerwash S, tai joku muu liuotinpesuaine. Fairy on ihan liian pliisua ainetta.

Ainakin tuon Korrekin mönjän kanssa saa olla varovainen, saattaa haurastuttaa renkaat jos ei heti huuhtele pois. Eikä kannata päästää esim. laakereihin sisään.

Ja kannattaa myös muistaa että jotkut ketjuöljyt keräävät möhnää 10x verrattuna parempiin. Itse käytän "kuivaa" teflonvoidetta jota laitan säästeliäästi -> ketjut pysyvät kohtalaisen puhtaina. Perinteiset öljymäiset rasvat imevät kaiken hiekan ja sannan puoleensa.

0062-0003-0003
jk2
30.11.2003 23:38

edit: vielä se, että ei noi putsauslaitteet kaikkea roskaa saa millään pois. Mutta ei sitä saa muutenkaan ilman ketjujen irtiottoa ja liuotinpesua. Joskus jaksoin tuota harrastaa, nykyään putsaan enimmät liat ajoittain ja maksan suosiolla aika-ajoin uuden rataspakan ja ketjut. Ketjuja tarpeeksi usein vaihtamalla säästyy rataspakkaremonteista...

1003-1001-1001
tikru81
  • rekisteröitynyt: Jun 2003
01.12.2003 10:03

jokin muukin kuin vain superpyöräilijät raahaavat pyöränsä kämppäänsä. Mä olen todennut kuudennen kerroksen kylppärin huomattavasti pihaa helpommaksi vaihtoehdoksi. Siellä saa veden tulemaan paineella ja ei se niin sottasta ole kun vaikuttaa. Varsinkaan jos perustarkoituseksena on kuran ja hiekan irrottaminen. Ja saa itseäänkin vähän pestyä samalla ;) Ja naapurustolta hiljaisia pitkiä katseita kun asettelen pyörää just ja just mahtumaan hissiin. Tsemiä.

1001-1002-1001
Kattipaskiainen
  • rekisteröitynyt: Jul 2003
01.12.2003 16:25

Meinasinpas suorilta laittaa, että pyörä kylppäriin vaan! Onhan se kiva kaikki koiranpaskatkin sinne kulettaa...
Ja kyllä se pyörä siihen eteiseen ihan hyvin mahtuu vaikka viekin pari neliötä 25m2n lukaalistani.

Mutta mitä ihmettä? Kuka kokee nolaantuvansa lokareitten käytöstä? Ite virittelin aamusella lokari/muovipussiviritelmän pyörääni, mutta silti oli takamus märkänä, kun opistolle pääsi, tosi jees...

0012-0003-0003
vherva
02.12.2003 01:09

Joo, olen toki kertaalleen kokeillut pyörän puunaamista kylppärissä. Se rasva, jota ketjuista valuu jää kiinni kuin paska junttilan talon seinään. Mustiä jälkiä on muistona yhäkin.

Toki voi olla, että jos pyörää huuhtelisi useammin, pahimmat klöntit jäisivät muodustumatta.

Painevesi ja lämmin sellainen olisi eittämättä avuksi.

Lokareista: en voi varmaksi sanoa kuka niitä mummona pitää, mutta tuskin niiden puutetta tosipyöräilijöiden vehkeissä pelkästään hinnalla ja painolla voi selittää? Tai sitten märän loskan/paskan lentäminen selkään ja otsaan tuo sen kaltaista tyydystystä, jota en ymmärrä kaivata

1001-1002-1001
Kattipaskiainen
  • rekisteröitynyt: Jul 2003
02.12.2003 15:21

Tosta rasvasta vielä sen verran, että joku Wd40, tai vielä parempi TF-2 (teflonpohjainen), ei sotke läheskään niin paljon kuin "tavan" ketjurasvat...

Ja lokareista, että Tosipyöräilijät ei käytä lokareita (lähinnä maastossa), koska ne on tiellä, ne rämisee jne. jne. Idiootit eivät käytä lokareita niitten tuoman painon vuoksi ;)

0084-0004-0001
kaius
  • rekisteröitynyt: Oct 2003
03.12.2003 14:50

Siis EI koskaan esim. painepesuria pyörän lähellekään, se painevesi tunkeutuu keskiöön ja laakeripesiin ja tämä taasen ei ole hyvä juttu, ellei ole juuri aikeissa ostaa uutta pyörää.

Itse olen käyttänyt jotain Bikeline-nimistä biohajoavaa pesunestettä. Sitä suihkutellaan pyörään tavan suihkupullolla ja hetken päästä voi sitten pestä ja huuhdella vanhan tiskiharjan ja miedon tiskiaineen kanssa. Toimii erinomaisesti, vanhat piet ja rasvat lähtevät ongelmitta myös ketjuista.

Ketjuja kannattaa rasvata hyvin ohuelti ja itse ainakin pyöräytän ketjua muutaman kierroksen, että öljy ehtii imeytyä sinne, minne pitääkin ja pyyhin ylimääräiset rätillä pois.

1003-1001-1003
Tuutikki
  • rekisteröitynyt: Aug 2002
04.12.2003 13:09

Minä olen hoitanut pyörieni pesun kolmannen kerroksen parvekkeella (silloin kun ei ole pakkasta) ihan pesuvadin/ämpärin (+ sienen) kanssa. Eikä se pyörä muuten liikaa tilaa kämpästä vie - kummasti sitä on tottunut kahden fillarin kanssa asusteluun varsinkin sen jälkeen, kun joutui rakkaimman menopeilinsä taloyhtiön pyörävarastosta lahjoittamaan köyhälle murtovarasparalle. No, varmasti meni hyvään tarkoitukseen...

Silloin, kun pyörä on kaivannut perusteellisempaa putsausta, johon ämpäristäkaatomenetelmällä ja sienellä tehty pikapesu ei ole riittänyt, olen polkaissut kulkupelini paikallisen ostarin parkkihalliin autonpesupaikalle ja odotellut kiltisti vuoroani Volvomiesten vieressä. Tai sitten käynyt velipojan autotallissa, mutta siinä on haittapuolena se, että 25 km takaisinpyöräilyn jälkeen fillari on lähes yhtä kurainen kuin ennen pesua.

0012-0003-0003
vherva
06.12.2003 00:04

Tuo ostoskeskuksen autonpesupaikka voi olla voittajavinkki. Pitääpä selvittää, missä niitä on. Kiitos myös eri pesuaineita ehdottaneille, ja kaikille muille keskusteluun osallistuneille!

0062-0003-0003
jk2
08.12.2003 13:48

TF-2:sta en kyllä kehuisi. Käytin pari vuotta ja se imee aika kiitettävästi möhnää itseensä. Sitten on lahkeet aina ihan mustana. Wd40 ei edes ole ketjurasvaa, kiertäkää kaukaa.

Mulla on kahdet ketjut ja kahdet öljyt käytössä. Talvella Finishlinen Teflon plus (tai jotain sinnepäin), melko kuivaksi kuivuva öljy joka ei kerää kovin paljoa roskaa. Kuluu melko äkkiä. varteenotettava ja kauan kestävä rasva saattaisi olla Shimanon Green Goo (tai jotain), mutta sitä en ole testannut talviajossa.

Kesällä vaihdetaan kesäketjut ja siirrytään White Lightning-vahaan. Ei kerää roskaa juuri ollenkaan eikä ketjuja yleensä tarvi pestä koko kesänä, mutta vaatii tiheän uudelleenrasvauksen ja on ihan surkeaa sadekelillä. Toi vaha kerää roskat itseensä ja tippuu sitten pois ketjusta eli ketju puhdistaa itse itseään ajettaessa.

Ja jepjep, jos olisi autonpesuhalli lähistöllä niin se olisi voittajaratkaisu. Ketjut saa pestyä paikallaan kun ensin pistää niihin jotain moottoritilan pesuun tarkoitettua liotinta, ja sitten suihkuttaa lian painepesurilla ketjun linkki kerrallaan pois niin että se suihku pääsee ketjun sisään asti (suuntaa ylhäältä alaspäin). Varoo vaan keskiöitä niinkuin jo kerrottiin.

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
liity jäseneksi