Paino ei putoa -missä vika?
17.07.2008 12:32Paino ei putoa -missä vika?
Cinnamon
Aloitin kuntosalilla käymisen syksyllä 2006. Samaan aikaan aloitin myös spinningissä käymisen, palasin jumppatunneille ja olinkin elämäni kunnossa toukokuussa 2007. Painoin silloin 65kiloa ja rasvaprosentti oli kahdella eri mittarilla mitattuna 17-20 %, pituutta minulla on 171cm.
Aluksi kuntosalitreenini oli ”jaettu kahtia” ja tein kumpanakin päivänä samat liikkeet, mutta eri laitteilla. Myöhemmin ohjelma eli, mutta en tehnyt massatreeniä, sillä aloittelin vasta lihaskuntotreeniä ja halusin saada ensinnäkin pelkkää voimaa. Laihduin ihan huomaamattani tuohon 65 kiloon ja salilla käyminenkin näytti tuottavan jonkinlaista tulosta – vartaloni muoto muuttui. Olen aina ollut romuluinen ja isokokoinen, mutta silti aina normaalipainoinen tahi hoikka. Leveät hartiat, leveä lantio ja paksut reidet, mutta pikkuhiljaa erityisesti käsissä/hartioissa/olkapäissä alkoi näkyä lihasten muodot.
Sitten sain pakkomielteen kauniista käsilihaksista ja muutin salitreenini massatreeniksi. Olen tehnyt massatreeniä reilun vuoden ja kyllä ne lihakset näyttävät jotenkin kasvaneen. Varsinkin kun kädet laittaa tiettyyn asentoon, lihasten muodot näkyvät kauniisti : ) Mutta haluaisin, että lihakset näkyvät myös ilman pientä pullistelua tai tiettyä asentoa… mutta näin naisena tuntuu aivan toivottomalta saada edes kunnon hauis. Lisäksi vaaka (huomaa myös vaatteista, ja peilistä) näyttää 8 kiloa enemmän ( =73kg )kuin tuolloin vuonna 2007 kesällä. Olen järkyttynyt. Tiedän, että lihas painaa ja osa painonnoususta on varmasti siitä johtuvaa, mutta 8 kiloa!!
Olen tehnyt toimenpiteitä, että saisin pudotettua ainakin 5 kiloa. Olen edelleen normaalipainoinen, mutta oloni on epämukava nykyisellä painolla. Olen aina ollut siitä onnekas, että vatsani on ollut litteä, mutta nyt se hieman jopa pömpöttää. Osasyynä oli varmasti se, että olin kaksi kuukautta (huhti-touko) pitkittyneen flunssan takia urheilematta ja lisäksi olin kroonisessa rahapulassa, jolloin mätin hiilareita sydämeni kyllyydestä ( olen siis ollut karppaajana jo melkein kolme vuotta). Turvotus poistui onneksi melko nopeasti, kun palasin takaisin proteiinivoittoiseen ruokaan ja käytin omenaviinietikkaa noin kaksi viikkoa.
Olen treenannut näiden melkein kahden vuoden aikana noin 5 kertaa viikossa, yleensä kaksi aerobista / viikko ja kolme lihaskuntoa /viikko. Nyt viimeisen puolentoista kuukauden aikana olen muuttanut kuntosalitreenin kaksijakoiseksi ja teenkin aerobista kolme kertaa viikossa. Mutta paino ei muutu miksikään. Olen jopa alkanut syömään 2-3 tunnin välein, joka sopii minulle varsin hyvin, sillä olen jatkuvasti nälkäinen (olen aina ollut –ei siis liity karppaamiseen).
Ruokailu:
klo 7.00 Aamupala: Purkki Ehrmania, sen seassa marjoja
klo 10.30 lounas: Puolet lautasesta salaattia + kananfilettä / kalaa / yms.
klo 13.30 Välipala : kiisseli, lassi tms. (= työpaikkalounaan jälkiruoka)
klo 15.30 välipala (ennen treeninä): ruisleipä
klo 18.00 päivällinen: Vihannneksia + lihaa / sosekeittoa/ ylipäätänsä jotain karppiruokaa
iltapala: päivällisen tähteitä, auringonkukansiemeniä tms.
Päivän aikana juon noin 6 kuppia vihreää teetä sekä juon runsaasti vettä. Aineenvaihdunta pelaa, saan ravata jatkuvasti vessassa ja urheillessa hikoilen todella helposti. Toki tulee myös herkuttelupäiviä, mutta silloinkin yritän katsoa mitä herkuttelen. En valitse sitä rasvaisinta jätskiä, vaan olen esimerkiksi aivan ihastunut Pirkan jogurttijäätelöön.
Yritin pitää päiväkirjaa syömisistäni ja kaloreista ravintolaskuri.net :in avulla. Se oli kuitenkin äärimmäisen vaikeaa, sillä syön päivällisen koulussa / työpaikalla jolloin ravintoarvojen arvioiminen oli hankalaa. Lisäksi en myöskään huomannut sen auttavan painonhallinnassa millään tavalla.
Olen turhautunut siihen, että paino ei laske. Onkohan tässä takana joku alitajuntainen juttu, että kun sen haluaisi tippuvan niin ei varmastikaan tipu ja silloin kun ei ajattele koko asiaa, niin tapahtuu ihmeitä ihan salakavalasti : ) ?
Mutta nyt alkaa olla paniikki, sillä tein itselleni kesäkuun alussa lupauksen, että olen laihtunut synttäreihini mennessä 5 kiloa! Ja synttärit ovat jo kuukauden kuluttua!!! Tässähän iskee jo paniikki :)
Olisiko ideoita? Missä menee pieleen?
17.07.2008 14:40
akonan
kwaka kwaka kwaka mouliii
Syöt hyvin ja terveellisesti, liikuta varmasti riittävästi. Olen aika varma, että vika on siinä että saat liikaa energiaa.
5 kiloa synttäreihisi mennessä on mielestäni hieman liikaa, mutta jotain ennätät varmasti tiputtaa sitäkin ennen.
Yritin pitää päiväkirjaa syömisistäni ja kaloreista ravintolaskuri.net :in avulla. Se oli kuitenkin äärimmäisen vaikeaa, sillä syön päivällisen koulussa / työpaikalla jolloin ravintoarvojen arvioiminen oli hankalaa. Lisäksi en myöskään huomannut sen auttavan painonhallinnassa millään tavalla.
Yrittäisin tätä kuitenkin uudestaan. Tarkkailet energiansaantiasi -> jos paino ei laske -> vähennetään energian määrää, jne. Toinen vaihtoehto on esim. ottaa annoskoosta pois 1/4 ja katsoa miten se vaikuttaa vaa'an lukuihin.
17.07.2008 15:19
Cinnamon
Jotenkin tuntuu epäilyttävältä, että saisin liikaa energiaa. En kuitenkaan ole muuttanut ruokailutottumuksiani viime vuodesta millään tavalla...
Mutta helpommalta mulle tuntuu tuo ruoan vähentäminen. Tuo kalorien seuraaminen jollain ohjelmalla tuntuu mielestäni todella vaikealta. Määrän arvioiminen grammoina ja se, että mitä aineita ruuassa oikein on, on vaikeaa kun ei tosiaan itse ole ruokaa tehnyt.
Joo, tuskinpa tuo 5kg enää tässä kuukauden aikana lähtee..mutta lähtisi edes jotain. Alkaa motivaatio olla hukassa, kun ei minkäänlaisia tuloksia tule.
17.07.2008 15:29
akonan
kwaka kwaka kwaka mouliii
Jotenkin tuntuu epäilyttävältä, että saisin liikaa energiaa. En kuitenkaan ole muuttanut ruokailutottumuksiani viime vuodesta millään tavalla...
Mistä sitten ajattelit, että tämä voisi johtua? Mitä muuta olet muuttanut?
Ruokailutottumuksiin ei tarvitse tulla suurta muutosta ja jos et laske tarkkaan mitä syöt, on noita muutoksia erittäin vaikea huomata.
Esim. 1 rkl öljyä / päivässä = n. 90 kcal -> 32 850 kcal vuodessa -> n. 4.5 kiloa ylimääräistä rasvaa kehoon.
Jos ruokalan täti olisikin yhtäkkiä alkanut lisätä lusikallisen öljyä annokseen, niin tuskin olisit huomannut mitään?
En väitä, että olisi pakko laskea tarkkaan (painon tarkkailukin kertoo erittäin paljon), mutta se auttaa.
17.07.2008 15:58
Cinnamon
Heh, nii-in. Täytyykin alkaa kovistella ruokalan tätiä, että mitäs se oikein on alkanut puuhailemaan :)
Niin, siis en todellakaan tiedä, että mitä tässä oikein vuoden aikana on tapahtunut. Täytynee kokeilla sitten vaan tuota ruoan vähentämistä. Mä kuitenkin vierastan ajatusta siitä, että pitäisi olla laskemassa kaloreita. Osasyy kuitenkin siihen, että urheilen on se, että voisin vapaammin syödä ilman pelkoa siitä että lihon. Mutta ei sekään taida ihan niin mennä.
17.07.2008 21:10

minska
parempi myöhään...
Olin kevättalvella jumissa samaan tapaan; söin mallikelpoisesti, laskin protskuthiilaritrasvat ja kalorit TODELLA tarkkaan. Samaan aikaan tein punttia 5xvko ja aerobista 6xvko eli kulutusta oli ihan mukavasti. Tuloksena 0kg pudotusta kuukaudessa! Söi naista rotan lailla :(
Toukokuun alussa kävin polkupyöräergometritestissä ja sain selkeät harjoitteluohjeet ja sykerajat. Alussa meinas palaa käämit niin lällyyn harjotteluun; eihän siinä jumaliste edes väsynyt kunnolla! Sitten tulikin puolentoista kuukauden tauko treenaamiseen, jonka aikana tietysti paino nousi kyllä yllättävän helposti entisestään.
Nyt kun taas pääsin takaisin satulaan olen tehnyt sykerajojen ja ohjelman mukaisia 2-3h lenkkejä paino on laskenut nopeasti. Lisäksi huomionarvoista on ettei palautumisen kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
17.07.2008 21:12

minska
parempi myöhään...
Ps: ne kevättalven treenit oli kestoltaan 1-1,5h
22.07.2008 17:46

pulska
laihuus
minska kirjoitti: Ps: ne kevättalven treenit oli kestoltaan 1-1,5h
22.07.2008 18:04

raikuli
Liikun 2*30 minuuttia pyörällä päivittäin.
Syön täysjyvää, kurkkua ja kasviruokaa.
Aamupalaksi syön yleensä vähäkalorista (40 kcal/100g) jogurttia ja kolme ruokalusikallista mysliä ja ruisleivän.
Lounaalla nautin yleensä puuroa, ruisleivän, omenaa ja porkkanaa. Toisinaan jogurtin.
Illalla syön yleensä täysjyväpastaa/riisiä/perunaa ja kasvislisäkettä.
Painoa en saa putoamaan millään. Voiko vika olla esimerkiksi ehkäisypillereissä.
Olen 168/75 kiloa ja n. 10 kiloa olisi tervettä saada pois.
22.07.2008 19:49

Glasier
pumppaa paska
raikuli kirjoitti: Liikun 2*30 minuuttia pyörällä päivittäin.
Syön täysjyvää, kurkkua ja kasviruokaa.Aamupalaksi syön yleensä vähäkalorista (40 kcal/100g) jogurttia ja kolme ruokalusikallista mysliä ja ruisleivän.
Lounaalla nautin yleensä puuroa, ruisleivän, omenaa ja porkkanaa. Toisinaan jogurtin.
Illalla syön yleensä täysjyväpastaa/riisiä/perunaa ja kasvislisäkettä.
Painoa en saa putoamaan millään. Voiko vika olla esimerkiksi ehkäisypillereissä.
Olen 168/75 kiloa ja n. 10 kiloa olisi tervettä saada pois.
hmm, mulle tulis ensimmäisenä mieleen et sulla olis menny kroppa "säästöliekille".. aika vähältä näyttää toi sun päivän ruokailut jos tosiaan vain 3ateriaa..
eli mä ehdotan et ravintolaskurin kans katot kulutuksesi (sulla pyörii varmaan siin 1700kcal-1900kcal) ja jaat ateriat 5-6ateriaan. Pysyy aineenvaihdunta päällä. ja hiilareita en itse syö klo18.00 jälkeen eli proteiinia illalla esim tonnikalaa, rahkaa, kanaa,kalaa..
korjailkaa/jatkakaa viisaammat.
23.07.2008 11:03Sinulle Raikuli
Arthuro
Vierivä kivi ei sammaloidu
Ruokavaliosi on pääosin pelkkiä hiilihydraatteja. Elimistösi tarvitsee myös sekä proteiinia (1.5-2.5 grammaa/rasvaton painokilo) että hyviä rasvoja (noin 1 gramma /kokonaispainokilo).
Proteiinipitoinen ravinto pitää paremmin yllä kylläisyydentunnettasi ja vähentää laihduttaessasi lihaskatoa. Jotain proteiinia sisältävää pitäisi olla jokaisella ateriallasi - kuten "Glasier" totesi, 5-6 aterialla.
Hyvät rasvat (kasvi- ja kalaöljyt, pähkinät ja siemenet) pitävät yllä hyvää hormonitoimintaa. Siten ne auttavat myös laihduttamisessa.
Joillakin naisilla saattaa syy laihduttamisen epäonnistumiseen olla ehkäisypillereissä. Tsekkaa asia vielä lääkäriltäsi...vaihda merkkiä tai ehkäisytapaa.
Kun lisäät ruokavaliosi proteiini- ja rasvamäärää (vain hyviä rasvoja) , vähennät hiilihydraatteja ja otat mukaan myös liikuntaa, joka vahvistaa lihaksistoasi, pääset noin viidessä kuukaudessa tavoitteeseesi (65 kiloa).
Tsemppiä - terveisin Arthuro
http://www.kuntoguru.com
httP://kuntoguru.blogspot.com
Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

01.12.2008
21:07