keho.net liikuttaa myös sinua

Kyykky ja selkä

12 viestiä

22.06.2008 10:58Kyykky ja selkä

KukkaK
Saved by the bell

Mikä on oikeaoppinen tapa tehdä kyykky? Okei, vaihtoehtoja on lukuisia; syväkyykky, etukyykky, puolikyykky, askelkyykky, 1 jalan kyykky, hack-kyykky ... jne. Täällä keskusteltiin aiheesta Kyykky ja polvet: http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/Kyykky-ja-polvet-117337

... mutta nyt mietin, että entäpä selkä? Jos on vähääkään kunnolla painoa niskassa, yläkroppa nojautuu eteenpäin. Miksi sitten monissa jumpissa ohjaaja usein käskee pitämään selän suorana? Tehdäänkö kyykky kehonpainolla aina selkä suorana, mutta lisäpainojen kanssa etukenossa?

Onko jossain werkossa olemassa kyykkyopasta :D jossa olisi oikeaoppiset tekniikat kaikkiin erilaisiin kyykkyihin? Tämä siis sekä polvien että selän kannalta, mutta myös liikkeen tehon vuoksi? Ettei kovat kyykyt mene hukkaan siksi, että kroppa notkottaa minne sattuu?

22.06.2008 11:08

KukkaK
Saved by the bell

Vastaan itse itselleni, koska testasin. :)

Etukyykyssä selkä on suht' suorassa. Tanko on siis olkapäiden päällä

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/FrontSquat.html

Kun taas syväkyykyssä asento on huomattavasti etukenompi. Molemmat lienee oikein, ja väline/vastus määrää miten kroppa taipuu. Koitin levytangolla (kiekot 5+5) eli niskassa 20 kg. Ihan hyvä testipaino.

22.06.2008 13:34

marks
soft hands no good

Onko idea että paino on sivusta katsottuna koko ajan jalkapohjan keskiosan päällä? Eli silloin painon paikka kropassa määrää sen miten muut osat taipuvat?

22.06.2008 18:16

akonan

akonan
kwaka kwaka kwaka mouliii

Kukka, se mitä nyt kutsut syväkyykyksi on takakyykky - vai ymmärsinkö jotain väärin? Syvyys sinällään merkkaa toki, mutta etu- ja takakyykky voidaan tehdä syvälle.

Painon pitäisi olla koko ajan kantapään päällä. Liikkuvuus- ja tekniikkaongelmat tulevat usein esille painon siirtymisenä eteen tai taakse.

22.06.2008 18:20

KukkaK
Saved by the bell

akonan kirjoitti: Kukka, se mitä nyt kutsut syväkyykyksi on takakyykky - vai ymmärsinkö jotain väärin? Syvyys sinällään merkkaa toki, mutta etu- ja takakyykky voidaan tehdä syvälle.

Painon pitäisi olla koko ajan kantapään päällä. Liikkuvuus- ja tekniikkaongelmat tulevat usein esille painon siirtymisenä eteen tai taakse.

No hemmetti, kun fakta on etten taida tietää ... siksi kyselenkin niin hanakasti. :)

Olin Vierumäellä painonnostajien kanssa, ja siellä sain kyllä tuntumaa siihen mikä on oikeasti syväkyykky. Mutta sitä en kyllä tiedä, mikä on takakyykky.. Löytyiskö jostain joku hyvä selostus kuvineen, mikä on mitäkin. Tai osaisko joku kertoa? :)

22.06.2008 18:42

KukkaK
Saved by the bell

Löytyi tällainen, Variants-kohdassa on selitetty enemmän: http://en.wikipedia.org/wiki/Squat_(exercise)

22.06.2008 19:30

lothar

crossfit.com ja sieltä: Excersises&Demos

22.06.2008 21:48

akonan

akonan
kwaka kwaka kwaka mouliii

Kukka - takakyykyssä tanko selässä (takana), etukyykyssä tanko edessä :)

23.06.2008 13:35

Enzyme

Enzyme

Selän suorana pitämisellä ei niinkään tarkoiteta sitä, että selkä olisi suorassa kulmassa maahan nähden, vaan että alaselkä ei pääsisi notkolle eikä toisaalta pahemmin pyöristymäänkään. Syvään tehdyssä takakyykyssä tämä on periaatteessa mahdotonta.

Välilevyongelmista kärsineenä olen päätynyt tekemään etukyykkyä. Mahdollisimman syvään toki tämänkin. Lisäksi teen askelkyykkyä (joka on aivan tappoa koiville...), yhden jalan kyykkyä, hack-kyykkyä (hack-laitteessa) ja box-kyykkyä (istutaan ala-asennossa korokkeelle eli boxille). Ainoa like, mitä olen välttänyt, on juuri takakyykky (eli tanko niskassa). Oma selkä on ainakin ollut tästä kiitollinen :)

23.06.2008 14:06

KukkaK
Saved by the bell

Enzyme kirjoitti: Selän suorana pitämisellä ei niinkään tarkoiteta sitä, että selkä olisi suorassa kulmassa maahan nähden, vaan että alaselkä ei pääsisi notkolle eikä toisaalta pahemmin pyöristymäänkään. Syvään tehdyssä takakyykyssä tämä on periaatteessa mahdotonta.

Joo, tämän toki tiesin, mutta en huomannut sitä viesteissäni avata. :) Nyt tajuan ylipäätään, että olen ollut vähän hakoteillä lähinnä termistön kanssa!

Syvä- ja puolikyykky on siis kyykyn olomuotoja, kun taas etu- ja takakyykky saavat nimensä sen lisävälineen mukaan. Jotain sellaista. :)

23.06.2008 15:04Box kyykky

naniitti

Enzyme kirjoitti: Selän suorana pitämisellä ei niinkään tarkoiteta sitä, että selkä olisi suorassa kulmassa maahan nähden, vaan että alaselkä ei pääsisi notkolle eikä toisaalta pahemmin pyöristymäänkään. Syvään tehdyssä takakyykyssä tämä on periaatteessa mahdotonta.

Välilevyongelmista kärsineenä olen päätynyt tekemään etukyykkyä. Mahdollisimman syvään toki tämänkin. Lisäksi teen askelkyykkyä (joka on aivan tappoa koiville...), yhden jalan kyykkyä, hack-kyykkyä (hack-laitteessa) ja box-kyykkyä (istutaan ala-asennossa korokkeelle eli boxille). Ainoa like, mitä olen välttänyt, on juuri takakyykky (eli tanko niskassa). Oma selkä on ainakin ollut tästä kiitollinen :)

Box kyykyn avullahan opetellaan oikeaa kyykytekniikkaa (voimanostajan näkökulmasta). Eli takapuoli taaksepäin, ei alaspäin. Polvissa iso kulma jolloin niihin ei yleensä satu(vrt perskyykky). Selän kulma taas riippuvainen mittasuhteista ja lonkan liikkuvuudesta (leveällä asennolla helpompi pitää nuppi kohti kattoa).

25.06.2008 14:37

Enzyme

Enzyme

naniitti kirjoitti: Box kyykyn avullahan opetellaan oikeaa kyykytekniikkaa (voimanostajan näkökulmasta). Eli takapuoli taaksepäin, ei alaspäin. Polvissa iso kulma jolloin niihin ei yleensä satu(vrt perskyykky). Selän kulma taas riippuvainen mittasuhteista ja lonkan liikkuvuudesta (leveällä asennolla helpompi pitää nuppi kohti kattoa).

Juuri tähän tarkoitukseen olen box-kyykkyä käyttänyt; lantion alle viemisen ja polvien "liikkumattomuuden" harjoitteluun. Samalla olen huomannut, että saan paremman tuntuman etureisille ja liike on hallitumpi. Kaipa nuo kaikki kyykyt soveltuvat tällaiselle selkävammaisellekin, kunhan taakka ei ole liian raskas ja suoritustekniikka on kunnossa. Ennen kaikkea keskivartalo on pidettävä hallinnassa. Se ei varmastikaan ole ketjun aloittajalle ongelma, mitä olen kuulatreenejä seurannut :)

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

Tilaa keho.net uutiskirje

Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Kirjaudu sisään

Muista kirjautumiseni tältä koneelta

Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Linkit
Ravintoon, harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset linkit
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
Uutiskirje
Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Keho.net haku