Kyykky ja polvet

41 viestiä

17.06.2008 11:57Kyykky ja polvet

Väinö Lestelä

Tehdään tänne oma ketju, niin ei tarvitse tuota "Parhaat CF-videot"-ketjua sotkea:

Alwyn Cosgrove kyykyistä ja niiden haitallisuudesta polville (kyykyn syvyys):

http://www.t-nation.com/article/bodybuilding/leg_training_myths_exposed

Wrap-Up

• For strength and joint health, using the full range of motion on squats is more beneficial than squatting to parallel.

• Squatting deep isn't any more hazardous to the knees than squatting shallow. So stop being a puss and go low.

• Performing an unloaded, bodyweight squat is an excellent assessment tool and can be used often as a "body check-up."

• Keeping your knees behind your toes when squatting or lunging is a little better for your knees, but much, much worse for your hips and lower back.

17.06.2008 15:48

marks
soft hands no good

Syvät kyykyt, hmmmm... Painonnostajat ovat jo aika kauan tehneet syviä kyykkyjä menestyksekkäästi :) Ja tosiaan, kuten joku sanoi, lapsetkin tekevät täydellisiä syväkyykkyjä.

How to do he asian squat:
http://www.youtube.com/watch?v=gWTmg4dHiKg

17.06.2008 16:12

KukkaK
Saved by the bell

Aloin googlettamaan puolikyykkyä, ja lopputulos oli tämä keskustelu:

http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/polvikivut-kyykyn-seurauksena-11729

Syväkyykky on ainakin omalla kohdallani lempeämpi polville kuin puolikyykky, koska silloin rasitus tulee myös nilkkoihin - eikä jää vain polviin. Treenattuani kaksi päivää painonnostajien kanssa huomasinkin, että kipeinä olivat sekä nilkat että pakarat.

(Tosin mulla on ongelmia polvien kanssa, olen joskus muinoin saanut ne tosi rikki)

17.06.2008 16:15

Chihuahua

Chihuahua
"Don´t know ´bout your brain but you look alright"

Puolikyykyssä polvet joutuvat kovemmalle rasitukselle, koska liike täytyy keinotekoisesti hidastaa ja pysäyttää kääntöpaikalle juuri polvien kannalta hankalimmassa asennossa.

17.06.2008 16:48

akonan

akonan
kwaka kwaka kwaka mouliii

Mullakin oli aikaisemmin ongelmia polvien kanssa. Nykyään ei ole. Kiitos tekniikan :) Aikaisemmin pistin polvien ongelmat jenkkifutiksen piikkiin, mutta suurempi vaikutus tuolla kyykkytekniikalla on tainnut olla.

17.06.2008 17:26Lapset ja kyykky

mari3

mari3
Ich weiß, dass ich nichts weiß

Lapsien luusto ei ole vielä täydellisesti kehittynyt ja kovettunut, joten niitä nyt voi väännellä mihin suuntaan tahansa. Ei aina mukavin seurauksin, esimerkkinä kiinalaiset tms. telinevoimistelijat ja balettitanssijat, joiden luusto on "väärän" mallinen, koska heitä on lapsesta saakka pakolla väännelty luonnottomiin asentoihin. Vai eikö teidän mielestänne tässä ole totuuden jyvä?

17.06.2008 17:28

akonan

akonan
kwaka kwaka kwaka mouliii

Mari3 väität siis, että kyykky on luonnoton asento?

17.06.2008 20:10

marks
soft hands no good

Meidän lapset menee kyykkyyn ihan ilman vääntämistäkin :)

17.06.2008 21:58

KukkaK
Saved by the bell

Joo, nyt kun mietin niin myös mun tytär on jatkuvasti syväkyykyssä, poimipa neiti sitten kukkia tai mitä vaan, niin asento on aina helppo ja luonteva.

Mä taas uskon, että ihmisen kuuluu olla syväkyykyssä, ja kykenemättömyys siihen on vaan ruostetta? :)

17.06.2008 22:18

lothar

Kyykky ei ole suurimmalle osalle kansasta helppo liike koska heidän liikkuvuutensa on rajoittunutta.Siksipä he pitävät liikettä jotenkin epäterveellisenä koska eivät pysty sitä tekemään,ainakaan oikein.
Maastanostoonhan liittyy myös saman tyylinen uskomus että se on vaarallista selälle...

17.06.2008 22:23

KukkaK
Saved by the bell

lothar kirjoitti: Kyykky ei ole suurimmalle osalle kansasta helppo liike koska heidän liikkuvuutensa on rajoittunutta.

Mutta olisko niin, että jos pienestä saakka pitää sen mukana "normaalissa arjessa", eikä päästä sitä lapsenomaista liikkuvuutta jumiutumaan, ongelmaa ei edes tulisi?

Kuuluuko ihmisen liikkuvuuden kuitenkin olla hyvä, eli kankeus on sittenkin elintasoevoluution tuoma ilmiö?

Mietin vaan. :)

17.06.2008 22:29

Väinö Lestelä

Use it or lose it.

17.06.2008 22:59

lothar

Kankeus on aika pitkälti elintasoevoluution aiheuttamaa.Jos siitä pidettäisiin oikeasti säännöllisesti huolta niin ihmiset olisivat iloisempia,leikkausjonot lyhempiä ja sairaslomia olisi vähemmän. :)
Jos liikuuvuutta harjoittaa normaalissa arjessa niin tuskin siitä ongelmaa syntyy.

17.06.2008 23:07

marks
soft hands no good

Mä en 25 -vuotiaana päässyt syväkyykkyyn, kiristi selästä, lonkista, pakaroista, coresta ja ties mistä. Nyt pääsen suht helposti (31v), olen päässyt jo useamman vuoden koska aloin vain harjoitella sitä, siis ilman painoja. Lonkat voivat paremmin, koko äijä voi paremmin.

Kyykkyyn siitä kaikki! :)

19.06.2008 10:44

mari3

mari3
Ich weiß, dass ich nichts weiß

Joo, mä ilmaisin itseni huonosti. En tiedä mitä mieltä tästä olette, mutta syvässä kyykyssä pidempään istumista ja nivelissä "roikkumista" en pidä hyvänä, vaikka kyykky miten luonnollinen asento mielestänne olisikin. Esimerkikisi muurarit ym. jotka istuvat polviensa päällä pitkään kärsivät usein polvivaivoista. Eikai ihmistä ole tarkoitettu kyykkimään pitkiä aikoja, vaan polvien pitäisi ennenkaikkea mahdollistaa ylös ja alas-liike sekä sulava liikkuminen paikasta toiseen. Mutta kaipa terveet nivelet pitkänkin kyykkimisen kestävät. Ja toki lasten kukkien poimita vielä menee!

Itse olen erittäin notkea (balettitausta) ja taivun vaikka mihin solmuihin, mutta viimevuotisen polvileikkauksen jälkeen syvä kyykky vain tekee kipeää, siitä ei pääse mihinkään! Use it AND lose it, sanoisi mun ortopedini! Ehkä mun täytyy vain odottaa, että aika parantaa haavat, olla kärsivällinen ja harjoitella epävarmuudesta huolimatta syvää kyykkyä (ilman lisäpainoa - vaikka se turhauttavaa onkin).

19.06.2008 10:51

KukkaK
Saved by the bell

Itse olen erittäin notkea (balettitausta) ja taivun vaikka mihin solmuihin, mutta viimevuotisen polvileikkauksen jälkeen syvä kyykky vain tekee kipeää, siitä ei pääse mihinkään! Use it AND lose it, sanoisi mun ortopedini! Ehkä mun täytyy vain odottaa, että aika parantaa haavat, olla kärsivällinen ja harjoitella epävarmuudesta huolimatta syvää kyykkyä (ilman lisäpainoa - vaikka se turhauttavaa onkin).

Mietin eilen, että mikä nyt sitten oikeastaan on syväkyykky. Eh, tyypillistä, vaahtoan asiasta josta en ole varma. :)

Onko syväkyykky se, jossa polvet on suorana eteenpäin

http://www.tikkurilankajastus.fi/kuvat/Gronman.jpg

Ja tässä vähän jo heiluen:
http://deseretnews.com/photos/477938.jpg

Vai tällainen, jossa jalkaterät ja polvet osoittaa ulospäin, ja peppu viistää jo maata?

http://www.straighttothebar.com/images/posts/061004_fskettlebells.jpg

19.06.2008 11:13

Väinö Lestelä

Syväkyykky on juurikin niin syvä, että takapuoli viistää jo maata. Tuossa painonnostokuvassa tangon asento vääristää vähän luonnollista asentoa, joka on mun mielestä sama kuin miten pikkulapset kyykkäävät. Eli sääret melkolailla pystysuorassa.

Kyllä se on mun mielestä luonnollinen asento, aasiassa jengi hengaa kaduilla tuntikausia samassa syväkyykyssä. Kun siinä saa hyvän asennon, pystyy siinä mukavasti viettää aikaa, eikä tunnu yhtään polvissa.

En jotenkin pysty saamaan verkkokalvoilleni kuvaa suomalaisista muurareista samassa asennossa, tarkoitit Mari varmaan polviasennolla ihan lattialla polvillaan oloa? Jos toisaalta on kunnon kyykyssä pitkiä aikoja kantapäät ilmassa, rassaa se varmasti enemmän...

Marille taisi tulla pieni kyykkyfobia leikkauksen johdosta..? Voin vakuuttaa, että miljoonat ihmiset kyykkivät päivittäin pitkiäkin aikoja, kyllä se on ihmiselle kokolailla luonnollinen asento. Oikein tehty kyykky, eli se ihmiselle LUONNOLLINEN tapa vetää itsensä kyykkyyn on täysin turvallinen. Usein ihmiset jotka eivät osaa kyykätä oikein yrittävät kyykätä suoraan jalkojensa päälle sen sijaan, että istuisivat suoraan taakse. Oikein tehtynä polviin ei tule minkäänlaista rasitusta.

19.06.2008 11:50

aapo

aapo
I'm not fat, just big boned!

Väinö Lestelä kirjoitti:Marille taisi tulla pieni kyykkyfobia leikkauksen johdosta..? Voin vakuuttaa, että miljoonat ihmiset kyykkivät päivittäin pitkiäkin aikoja, kyllä se on ihmiselle kokolailla luonnollinen asento. Oikein tehty kyykky, eli se ihmiselle LUONNOLLINEN tapa vetää itsensä kyykkyyn on täysin turvallinen. Usein ihmiset jotka eivät osaa kyykätä oikein yrittävät kyykätä suoraan jalkojensa päälle sen sijaan, että istuisivat suoraan taakse. Oikein tehtynä polviin ei tule minkäänlaista rasitusta.
Tähän nyt pitää vähän laittaa eriävää mielipidettä. Eli vaikka kyykky muuten on ihmiselle luonnollinen asento, niin polvileikkauksen jälkeen tilanne ei ole enää "autenttinen". En tiedä mitä toimenpiteitä mari3:n polvelle on tehty, mutta isompien operaatioiden jälkeen nivelissä saattaa olla jo sellaisia rakenteellisia vikoja, jotka estävät luonnolliset liikeradat. Eli kannattaa ottaa aina huomioon, että ihmisillä saattaa olla erinäisten operaatioiden jäljiltä tai "syntymävikana" ominaisuuksia, jotka hankaloittavat miljoonille muille ihmisille normaaleja toimia.

19.06.2008 11:59Marille

Fedor

Fedor

Muistaakseni sulla oli kierukka ongelmaa siinä polvessa? Multa on poistettu neljä kertaa noita kierukoiden rämmäleitä, kaksi kertaa kummastakin polvesta ja viimesen kerran jälkeen polvi ei juuri tykännyt kyykkäämisestä, ei syvään eikä vähemmän syvään. Kävin muutaman kuukauden päästä uudelleen leikanneen ortopedin juttusilla ja kysyin asiasta. Vastaus oli, että siellä on luultavasti jotain kiinnikkeitä tms. Voidaan koittaa uudestaan putsata - luultavasti ei auta. Ohje oli että niin paljon saa tehdä kaikkea kun pää kestää kipua, kiinnikkeet saattavat ratketa jossain sopivassa liikkeessä. Sitten koitin vaan unohtaa sen kivun ja treenasin normaalisti varomatta mitään kipua aiheuttavia liikkeitä. Jossain vaiheessa huomasin, että se kipuilu on kadonnut kokonaan ja nyt pääsen helposti syväkyykkyyn.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että sulla ois sama homma. Mutta käy ihmeessä kysymässä ja juttelemassa sen lääkärin kanssa asiasta, tai vaikka kahden. Mun käsittääkseni tuon kierukan osittaisen poiston jälkeen polven ei pitäisi estää kipuilemalla mitään yksittäistä liikettä, ellei siinä ole edelleen jotain feelua.

19.06.2008 12:09

marks
soft hands no good

Olen lukenut että missä tahansa asennossa oleminen yli 20min putkeen on huono asia? Onko niin että omien rajojen mukaan liikkumista pitäisi tehdä päivittäin, jos haluaa edes säilyttää jonkinlaiset liikeradat tai jopa parantaa niitä? Mulle on tuosta omasta lonkasta sanottu (siinä on nivelrikko) että jos pitäisin liikkuvuustreenistä vaikka useamman kuukauden tauon, voisivat vaivat kroonistua hyvinkin voimakkaasti.

Omalle kohdalla tilanne on siis joko eteenpäin tai taaksepäin menemistä, paikallaan oleminen on takapakkia nivelille.

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

Kirjaudu sisään

Muista kirjautumiseni tältä koneelta

Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!

Keho.net haku