21:24
31.07.2010
Girya/kahvakuula aloittelijan harjoittelu
03.08.2009 20:12Girya/kahvakuula aloittelijan harjoittelu

longbow
Ostin 16 kiloisen kahvakuulan, mutta en oikein tiedä miten kannattaisi harjoitella. Liikkeet ja tekniikat voin opetella oppaista, mutta mites nuo sarjat ja toistot.
Minkälaisia sarjoja ja toistoja giryalla olisi hyvä tehdä jos tavoitteet on yleisessä lihaskunnossa ja voimakestävyydessä.Pidänkö taukoja liikkeiden välissä vai tehdäänkö kaikki putkeen?
05.08.2009 12:23
Bunny B
Feel no fear!
Kahvakuula-asiantuntijoiden poissaollessa vastaan, etta taalta loytyy opas, jonka voi ladata: http://kahvakuula.fi/kahvakuula/aloittelijan-opas/
05.08.2009 15:49

marks
soft hands no good
Aika pirullisen vaikea kysymys. Pitäisi ehkä tietää enemmän taustaa ja nykykuntoa että voisi sanoa edes jotain.
Osaatko perusliikkeet tuosta oppaasta? Minkälaisia sarjoja jaksat tehdä ko. liikkeitä? Minkälainen kuntosi muuten on? Onko sinulla jotain tarkempaa tavoitetta vai haluatko olla vain nykyistä paremmassa kunossa?
Yleisen lihaskunnon takia ihan periaatteessa treeniohjelmasta pitäisi mun mielestä löytyä tällaisia liikesuuntia harjoittavia liikkeitä:
- työntö/punnerrus ylös (pystypunnerrus)
- työntö/punnerrus eteen (etunoja, penkki)
- veto ylhäältä (leuanveto, ylätalja)
- veto alhaalta (maastaveto, kuulaheilautus)
- veto edestä (soutuliike)
- kyykky (no, kyykky ...)
- ns. vatsaliike
- kiertoliike
- koko kehon räjähtävä liike (tempaus ja/tai työntö kuulalla, joku heittoharjoite yms)
Kuulalla ei välttämättä saa kaikkea tarpeellista tehtyä, toki riippuu paljon siitä onko sinulla jotain heikkoja kohtia mitkä tarvitsevat erityistreeniä yms. Ja tietty kaiken painotus riippuu siitä mitä haluat saavuttaa.
Tämä nyt on tällaista arvailua ja yleistämistä :)
05.08.2009 16:18Kiitos vastauksista

longbow
Olen kyllä selaillut tuon oppaan läpi ja opetellut ihan alkeellisia liikkeitä ominpäin. mm heilautus, rinnalleveto hoituu ja tietysti maastavedot,kyykyt ja tavalliset pystypunnerruksetkin.
Pystypunnerrusta tuollaisella 16kg kuulalla menee varmaankin jotain 20-30 toistoa, mutta alaselkä ja jalat on niin heikko lenkki, että esim kyykky pohjasta ja työntö kahdella* 16 kiloisella jäi 6 toistoon..
(*ostin myös toisen samanpainoisen välineen). :)
Työnnön tekniikasta en ymmärrä juuri mitään, vaan liike menee pitkälti punnerrukseksi. Varmaan sekin vaikuttaa, että olkapäissä ja ojentajissa on voimaa kohtuullisesti.
kuulailun lisäksi treenaan säännöllisesti leuanvetoa, dippipunnerruksia ja etunojapunnerruksia. Salilla käyn myös kerran viikossa tekemässä penkkiä, jalkaprässiä ja alataljaa/kulmasoutua. Jotain juoksua tai vastaavaa tekisi mieli myös aloitella, kunhan nyt saisi itsestään irti.
Kysymys oli varmasti vaikea ja kun olen yhtä kysymysmerkkiä koko mies tämän vempeleen kohdalla, mikä tuntuu hassulta kun salitreeniä on taustalla lähes 10 vuotta. :)
Tavoitteet on jossain voimakestävyyden ja aerobisen kunnon kehittämisessä. Mitään tarkkoja sotasuunnitelmia en ole tehnyt kun lähtötaso on kuitenkin melko kehno. Kuulailu olisi siis tarkoitus yhdistellä muun tyyppiseen treenailuun ja monipuolisuutta haen kaikella tavalla.
marksin vastaus oli kuitenkin erittäin hyödyllinen, että saan jotain yleiskuvaa siitä minkälaista treeniä kuulilla voi esimerkiksi tehdä.
06.08.2009 07:32

marks
soft hands no good
Yksi tapa olisi upottaa tuohon nykyiseen jo monipuoliseen tekemiseesi muutamia pitkiä heilurisarjoja, sillä se suunta on muussa ohjelmassasi vähemmällä rasituksella ja saat siitä irti tuota voimakestävyyspuolta. Ja se vahvistaa myös alaselkää, tai siis lisää sen kestävyyttä.
Esim. äärisimppeli tapa olisi tehdä treeni, jossa ei ole muuta kuin heilautuksia ja vaikka sitten tasapainottamaan ns. lankkupitoja.
Kokeile vaikka tehdä ensin yksi heilurisarja, niin että kuula nousee joka kerralla rintalastan korkeudelle, ja katso montako jaksat tehdä ja miltä tuntuu. Siitä saa vähän suuntaa nykykuntoon. Ai niin, puhun tässä nyt perusversiosta eli kahden käden heilurista. Kannattaa myös testata yhden käden versiolla sama.
Ja siitä voi jatkaa eteenpäin esim. intervalleilla, eli vaikka 1min heilautusta ja 1min ravistelua x niin monta kierrosta kuin kulkee hyvällä tekniikalla.
06.08.2009 10:49

longbow
Jep. Heilautukset tulee kuulumaan paljonkin tulevaan treeniin juuri senkin takia, että selkä ei kestä raskaita maastavetoja ja alaselkä on jäänyt jo pitkään heitteille omissa treeneissä. Toinen on sitten tuo rinnalleveto ja punnerrusyhdistelmä josta pidän paljon.
Sen verran olen kokeillut, että 16 kiloisella menee kahdella kädellä heilureita joitakin kymmeniä. Veikkaisin, että 40, 50 toistoakin menee kevyehkösti. Olen nyt vaan alussa ihan maltilla tehnyt noita toistojakin kun selkä saattaa olla herkkä.
06.08.2009 16:54

KukkaK
Saved by the bell
Onko sulla mahdollisuutta mennä jonnekin treenaamaan muiden kanssa? Yksikin ohjattu kerta toisi varmasti apua.
06.08.2009 17:06

longbow
Onhan se mahdollista. Tunnen parikin jo muutaman vuoden harrastanutta kaveria.
Olen vähän hankala tapaus siinä mielessä, että treenaan mieluiten yksin ja haluan aina itse opetella. Ehkä vähän hävettää kun on niin heikko kunto ja osaamattomuus muutenkin. Älä kysy miksi. =)
07.08.2009 16:34

KukkaK
Saved by the bell
No, itse kaikki on opeteltava joka tapauksessa. Mutta jotkut jutut kannattaa kuitenkin katsoa jo ihan siksikin, ettei tee suotta väärin. Youtubestakin löytyy hyviä juttuja, joista katsoa mallia. Mutta tietty myös luokattoman huonoja ..
Osaamattomuus on kaikkien ongelma, aluksi, kaikessa. :)
07.08.2009 18:29

longbow
Osaan suodatella ne huonot esimerkit pois ainakin omasta mielestäni.
Näitä marksin juttuja olen enimmäkseen katsellut ja tehnyt sitten niistä havaintoja niistä omiin treeneihin. Hieman joutuu oman kropan mukaan hakemaan erilaisia asentoja jne.
Keskivartalo vahvistuu kyllä silmissä tässä touhussa!
Kiitos vinkeistänne! Ehkä tulen kk-foorumille sitten jossain vaiheessa jutustelemaan!
12.08.2009 21:18Kuula reeniä

Tk78
Itse olen opetellut kahvakuulajuttuja katsomalla youtubesta. Tosi tehokas treeniväline jokaiseen urheilulajiin.
Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.
Tilaa keho.net uutiskirje
Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.
Kirjaudu sisään
Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!
Monta syytä liittyä jäseneksi
- Artikkelit
- Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
- Linkit
- Ravintoon, harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset linkit
- Ravinto
- Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
- Keskustelu
- Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
- Uutiskirje
- Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.