kiinteyttävä treeniohjelma

vastauksia: 43
1072-1001-1001
Pamsunen
  • Mar 2008
  • 1
07.03.2008 15:05

Nyt olen alkanut taas käymään salilla n.3-4 kertaa/vko. Sitä ennen kävin koko viimeiset 1,5v todella säännöllisesti ja olin erittäin hyvässä kunnossa! Ongelmaksi muodostui silloin se, että minulle tuli pienessä ajassa mielestäni liian isot lihakset. Toistot eivät olleet kuin 12-15x3, hauksissa laskin 10x3:n. Ylävartalosta tuli massiivinen ja hartioista leveät. Aerobista oli siihen aikaan 2-3kertaa/vko.

Nykyinen tilanne on se,että aerobinen harjoittelu pitää rajoittaa kehittyneen rasitusastman vuoksi. Asioista tietävät kuntoilijat täällä, olisin apua vailla! Miten voisin löytää hyvän harjoittelutavan niin, ettei minulle tule isoja lihaksia, mutta saan niihin kiinteyttä ja elastisuutta. Olen 163/55 ja toki alavatsan seudulle on kertynyt 6kk aikana pieni rengas,jonka tahdon sulattaa pois. Millä lihasliikkeillä ja toistoilla? Kehoni muokkautuu melko nopeasti ja aineenvaihdunta tihenee paljon kun treenaan säännöllisesti, joten lihaksia syntyy ja ne kasvaa liian nopeasti liian paljon. :|

Miten minun kannattaa kehittää ylävartalon kiinteyttä ilman massan syntymistä?

Tehokkaat liikkeet pakaran rasvanpoltolle ja reisien kaventamiselle, sekä alavatsan kiinteyttämämiselle?

Vastauksia voi lähettää: welli@wippies.com niin voin kertoa enemmän osviittaa asioista.

Olisin hyvin Kiitollinen :D

0036-0001-0001
Nikke_K
  • Feb 2004
  • 385
11.03.2008 20:51

Pari itsestäänselvyyttä:
-lihas kasvaa, kutistuu tai pysyy ennallaan
-rasvan määrä joko kasvaa, vähenee tai pysyy ennallaan.

Jos joku haluaa jotakin näiden yhdistelmää kutsua kiinteytymiseksi niin mikäs siinä. Lisäinfoa: http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Lihasten-kiinteyttaminen

Ja rasvaa ei voi polttaa paikallisesti, joten pakaran rasvan polttoon hauiskääntö ja pakarakone ovat yhtä hyviä olettaen, että suoritusteho on molemmissa sama.

0032-0004-0003
Tonnis
  • Mar 2004
  • 941
12.03.2008 10:57

Jos kyseessä on niin harvinaislaatuinen tapaus, että lihakset kasvavat samantien liian suuriksi, niin kannattaa varmaan pysyä pois punttisalilta. Tavoitteena kun näyttää olevan rasvanpoltto, niin voisi vaikka pistää juoksukengät jalkaan ja alkaa treenaamaan HIIT-sprinttejä.

0062-0001-0003
Chihuahua
  • Jul 2002
  • 2412
12.03.2008 15:31

Tuo "pienessä ajassa isot lihakset" -juttu johtunee vain siitä, että porukka ravaa pumpeissa tms. repimässä lihaksensa hajalle ja tyhjiksi. Kun lihakset taas saavat ravintoa ja lihassolut täyttyvät nesteistä, vaikuttavat ne muutaman päivän ajan isommilta ja taas kiristävät housut reisistä. Ei huolta, kyllä se menee ohi.

163/55 ei kyllä kuulosta kovin massiiviselta... ;)

Tonniskin vielä hengissä? Et ole facebookiin eksyny kun ei löytyny?

0032-0004-0003
Tonnis
  • Mar 2004
  • 941
12.03.2008 17:46

Chi,

Varmasti luulitkin kuolleeksi kun en Facebookista löytynyt. :) Ehkä jokin päivä vielä...

1042-1001-1003
mari3
  • Apr 2002
  • 655
12.03.2008 22:21

Ja vielä naisella ihan vahingossa, hups. Oiskin kiva tietää miten moinen onnistuu. Hmmmmm... Noh, omaa treeniä tarttis vissiin rukata syömä- ja punttipitoisemmaks. Vinkkinä rasvaprossan pudotukseen: illalla kunnon sapuskat (mutta terveellistä), aamulenkki varje dag, kävele välimatkat ja portaat. Jätä mässäys, sokerit ja pullat ja kermakastikkeet. Syö tasasin väliajoin. Lihasta et kai sit tarvii lisää kun sitä kerran on vaikka muille jakaa. Mut eiköhän se siitä. Nimimerkillä "hyttynen 175/57" eli ei myöskään kauheen massiivinen...

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
13.03.2008 11:12

Minä en ole IKINÄ törmännyt naiseen, jolla kasvaa pienessä ajassa liian isot lihakset. Sellaista tilannetta ei vain ole tullut vastaan koskaan, vaikka työkseni touhuankin kuntosaleilla.

Millään täsmäliikkeillä et saa reisiäsi, pakaroitasi etkä vatsaasi kapeammiksi ja kiinteämmiksi. Eri harjoitteilla ja liikkeillä Lihakset voimistuvat ja rasva palaa koko kropasta liikunnan ja ravinnon yhteisvaikutuksesta, kun sen suunnittelee oikein.

Suosittelen tutustumaan functional trainingiin, jota kehon kirjapuotikin myy. http://www.docendo.fi/shop/?shopid=kehonet

Se on todella haastavaa ja monipuolista liikuntaa.

0084-0003-0001
akonan
  • Mar 2001
  • 2248
13.03.2008 12:10

Toiminnallisesta harjoittelusta (functional training) lisäisin vielä sen, että sen hyödyt siirtyvät myös tavalliseen elämään. Vaikka olen treenaillut yli 10 vuotta niin vasta toiminnallisesta harjoittelusta olen saanut isoja ahaa-elämyksiä normielämän puolella. Tavaroiden kantaminen ja nostaminen on yhtäkkiä helpompaa eikä alaselkääkään enää kolottele entiseen malliin.

Mitä mieltä Ciru olet ammattilaisena tuon kirjan sisällöstä? En ole sitä itse vielä lukenut, mutta olen kuullut aika ristiriitaisia kommentteja.

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
13.03.2008 14:26

akonan kirjoitti: Mitä mieltä Ciru olet ammattilaisena tuon kirjan sisällöstä? En ole sitä itse vielä lukenut, mutta olen kuullut aika ristiriitaisia kommentteja.

En ole tutustunut itse kirjaan, mutta harjoittelutapaan kylläkin. Tiedän myös kirjan kirjoittajien olevat erittäin ammattitaitoista porukkaa.

Kertoisitko näistä ristiriitaisista kommenteista, olisi kiva kuulla?

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
13.03.2008 16:06

Mä olen selaillut kirjaa, eikä se ole kyllä vakuuttanut. Alunperin toiminnallinen harjoittelu oli Mike Boylen käsialaa, ja käsitti mm. etukyykkyä, yhdenjalan kyykkyjä yms. Mike Boyle valmentaa mm. NBA-pelaajien ja ties keiden fysiikkaa, ja tärkeä seikka fyysisessä valmennuksessa on a)eliminoidaan kaikki turha, b) treenataan turvallisesti. 50 miljoonan dollarin pelaaja ei saa loukkaantua. Eli ei tehdä vaarallisia ja/tai hyödyttömiä liikkeitä. Tehdään vain lajin vaatimia harjoitteita, ei muuta.

Nykyisin mainstream-toiminnallinen harjoittelu käsittää ihan älyttömiä kuntopallo-sovelluksia, jotain askelkyykkyä samalla hauista vääntäen, tai jalkaprässiä ja ties mitä yhdistäen. Ei toiminnallisuus ole sitä että yhdistellään mielivaltaisesti liikkeitä (vieläpä välineillä, joissa ei ole mitään toiminnalista! Jalkaprässi ei ole millään tasolla toiminnallinen liike, kyykky on).

Paras oli kun silmiin osui K&F-lehden numero, jossa oli juttu Toiminnallisesta harjoittelusta ja jostain siihen liittyvästä leiristä. Ihan älytöntä juttua oli.. Paras oli kun jutun kirjoittaja tuskaili vaikeiden liikkeiden kanssa, kun bosupallon, käsipainoliikkeen ja olisko vielä ylätaljan yhdistäminen oli kuulema "haastavaa". Tähän liittyy taas toi a)-kohta, eli eliminoidaan kaikki turha kikkailu. Boylekin käyttää bosupalloa, mutta vain, ja ainoastaan tiettyyn tarkoitukseen tietyssä tapauksessa. Ei kaikki bosupallon päälläheiluminen ole hyödyllistä.

Noilla ei ole mitään tekemistä toiminnallisen harjoittelun kanssa. Mike Boyle on huvittavasti itsekin todennut, että jos voisi muuttaa alkuperäisen kirjansa Functional training for sportsin nimen pelkäksi training for sportiksi, hän tekisi sen. Toi termi lähti kuulema niin hanskasta, ja mainitsi vielä juuri isot kuntokeskukset ja miten ne vääristi termin omiin tarkoituksiinsa (eli rahantekoon).

Nykyisellään toiminnallinen harjoittelu tuntuu olevan kehitetty lähinnä juuri kuntokeskuksien ohjelmanumeroksi.

Suosittelen tota Boylen kirjaa kyllä, avarsi ainakin mun silmiä treenisuunnittelussa.

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
13.03.2008 16:12

Hiemn hölmö muuten toi termi 'toiminnallinen harjoittelu'. Jossain vaiheessa viime vuosituhannella kaikki harjoittelu lähti siitä 'toiminnallisesta' näkökulmasta, kun haluttiin vahvistaa kroppaa ihan oikeasti. Jossain vaiheessa se kääntyi vaan siihen, että treenaamisesta tuli 'epä-toiminnallista', ja lähinnä ulkonäköön keskittyvää (mikä ei siis ole terveyden ja voiman synonyymi).

Toi toiminnallinen harjoittelu kuulostaa joltain kuntokeskus-jumppapallo-ylätalja-gymstick-käsipaino-hihhuloinnilta..

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
13.03.2008 17:28

Wunderin mielipide tuli yllättävän selväksi :). Mitäpäs tuohon enään puolustelemaan "toiminnallista harjoittelua". Kannattaa kuitenkin tutustua ja kokeilla on minun mielipiteeni.

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
13.03.2008 17:31

Joo, mä valitan mun jyrkkää ulosantia.
Olen vain niin rutinoitunut keyboard-warrior :D

0084-0003-0001
akonan
  • Mar 2001
  • 2248
13.03.2008 17:52

Kiitos Wunderille kirjakritiikistä! :)

Pitää varmaan silti hankkia tuo kirja ihan mielenkiinnosta :)

1072-1001-1001
marks
  • May 2007
  • 166
13.03.2008 23:12

"Paras oli kun jutun kirjoittaja tuskaili vaikeiden liikkeiden kanssa, kun bosupallon, käsipainoliikkeen ja olisko vielä ylätaljan yhdistäminen oli kuulema "haastavaa"."

Hahahaaa! Ihan loistava kommentti :)

Toi Boylen kirja on tosi pätevä munkin mielestä. Täytyy lainata toi "toiminnallinen harjoittelu" kirjastosta ja tsekata läpi mistä on kyse.

1072-1001-1001
marks
  • May 2007
  • 166
13.03.2008 23:17

Muuten, miten määritellään "toiminnallinen"? Mikä tekee harjoitteesta toiminnallisen? Voiko joku treeni olla toiselle toiminnallinen ja toiselle ei?

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
13.03.2008 23:42

En muuten tiedä tarkemmin. Käsittäisin niin, että liike on ihmiselle 'luonnollinen' ja/tai vahvistaa näitä ihmisen luonnollisia liikeratoja. En tiiä, aika paha.

Esimerkiksi jalkaprässi ei ole hyvä liike, jalkakyykky on. Ylätalja ei toimi, leuanveto toimii jne. Samalla tavalla esim. selänojennus laitteessa (telineessä) ei välttämättä ole mikään paras liike siinä mielessä miten punttiksilla se usein opetetaan. Ilman pakaroiden aktivointia se on aika erikoinen liike ihmiskropalle. Ehkä heilautus kahvakuulalla vertautuisi tohon selänojennukseen sen toiminnallisempana vastinkappaleena, kun heilautuksessa aktivoidaan pakarat.

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
14.03.2008 11:28

Ja vielä lisää, joskin menee vähän aiheen ohi:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=06-208-training

0084-0003-0001
akonan
  • Mar 2001
  • 2248
14.03.2008 12:38

Erittäin hyvää luettavaa näin perjantaiaamuun! Kiitokset molemmille!

Tossa T-nationin artikkelissa näkyy tuo kyykkykulmaongelma aika hyvin. Itsekin kyykkäilin tuohon 90-asteen kulmaan, kun oikeasti pitäisi tähdätä sinne 45-asteeseen. Oli pienoinen kolaus itsetunnolle siirtyä harjoittelemaan tuota :)

Samassa artikkelissa on tuo matala boksikyykky - varmasti hyvä tapa opettaa kyykyn oikea syvyys!

1072-1001-1001
marks
  • May 2007
  • 166
14.03.2008 13:50

"When choosing exercises ask yourself "why do you do them”. What is the reason? If the reason is because everyone else does or because that's the way you have always done it, then think again."

Toi on hyvä.

"Treenaa liikettä, älä lihasta"

Ok. Mitä liikettä pitäisi treenata ja miksi?

Jos puhutaan yleisestä toiminnallisuudesta, mitä kaikkia liikkeitä se tarkoittaa? Siis ei puhuta minkään lajin tietystä toiminnosta, kuten pesäpallon heitosta.

Onko jotain yleisiä liikkeitä mitä ihmisen olisi tarpeellista pystyä tekemään?

Kävely? Juoksu? Kyykkyyn menemien? Jonkun esineen nostaminen maasta? Kiipeäminen? Portaiden nousu?

0084-0003-0001
akonan
  • Mar 2001
  • 2248
14.03.2008 14:04

marks kirjoitti: Onko jotain yleisiä liikkeitä mitä ihmisen olisi tarpeellista pystyä tekemään? Kävely? Juoksu? Kyykkyyn menemien? Jonkun esineen nostaminen maasta? Kiipeäminen? Portaiden nousu?

Noi on hyviä! Itsensä saaminen ylös maasta, esineen nostaminen pään yläpuolelle ja ainakin esineen kantaminen (useita tapoja). Myös tasapaino ja liikkuvuus on tärkeää - miten se sitten määritellään, on eri asia.

Juttelin tuossa juuri muutaman "taviksen" kanssa ja tuli ilmi, että useilla oli selkäkivut hellittäneet lapsensaannin myötä. Eli jo suhteellisen pienellä nosto- ja kantoharjoittelulla on isot vaikutukset.

1072-1001-1001
manki_two
  • Mar 2008
  • 2
14.03.2008 14:07

Wunderilla kyllä hyviä kommentteja. Minuakin on vähän ihmetyttäneet juurikin nämä "askelkyykky + hauiskääntö" -systeemit, joita toiminnallisena harjoitteluna myydään. Toisessa ääripäässä sitten lienevät kaikki eksoottisemmat viritykset. Oikeastaan tulee vähän semmoinen fiilis, että pyritään keksimällä keksimään liikkeitä, jotka kävisivät kenelle tahansa, kun lähtökohta toiminnallisella harjoittelulla on siinä, että harjoittelu tukee esim. lajia ja parantaa sille tärkeitä ominaisuuksia.

Boylen kirjaan pitää kyllä tutustua. Ei näytä olevan pahanhintainenkaan!

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
14.03.2008 15:25

Tuolla T-nationissa on muitakin hyviä Boylen artikkeleita (ja joidenkin muidenkin valmentajien, tietysti..)

http://www.t-nation.com/article/performance_training/so_you_think_you_know_strong&cr=

Lukaisin kaupassa muuten uusinta Fitness-lehteä, ja siinä oli treenikuvasarja-artikkeli, jossa oli tyyliin 6 liikettä. Ne kaikki toteutettiin kiiltävssä smith-telineessä, joka oli myös hyvin esillä kuvissa. Liikkeinä oli mm. pystypunnerrus, penkkipunnerrus ja askelkyykky. Nopeallakin vilkaisulla näkyi tekniikkavirheitä liikkeissä (ehkäpä askelkyykkyä voi olla vähän vaikeaa tehdä smithissä? Keksiikö joku tavan tehdä liike siinä hyvällä tekniikalla?).

Puhumattakaan siitä, että on vaikeaa perustella miksi terveen ihmisen tulisi mennä lähellekkään smith-telinettä (poislukien nyt ehkö jotkut täysin omalla tasollaan olevat hc-sovellukset, jos nekään).

Noi artikkelit on usein 'pieniä' salilaite-lobbauksia. Pakkohan niitä on käyttää ja saada niille käyttäjiä, kun on ostettu niitä salille tuhansien eurojen arvosta.

1042-1001-1003
mari3
  • Apr 2002
  • 655
14.03.2008 15:56

Hauska juttu, että aiheesta nousi näinkin vilkas keskustelu! Olen itse kelaillut aihetta tässä muutaman päivän ja nyt kun kurkkasin tänne kehoon, huomasin, että muutkin tuntuu kelailleen.

Mä en tiedä toiminnallisuudesta minkään opusten ja teorioiden pohjalta mitään, mutta koetan pitää joka päiväisessä elämässä mielessä, että kroppaa täytyy pitää kasassa, junassa istuessa, syödessä, aina. Joka askeleella voi venyttää pohjetta ja jännittää pakaraa. Ja kuten muutkin tuossa muistuttelivat, tavaroita nostellessa on itsestään selvää, että syvät lihakset aktivoidaan. Miksi asia ei olisi samalla tavalla myös tietoisesti treenatessa.

Mielestäni on huippua vaikka vetää jotain parcouria, jossa hypitään ojien ja peltojen poikki, roikutaan puissa ja ryömitään pitkin pöpelikköjä ja leikitään luolamiestä. Tai juostaan vaikka kaveri reppuselässä ylös hiekkamontun laitoja.

On tietysti kyseenalaista, tarvitseeko nykyajan ihminen moisia taitoja ainakaan normaalissa arkipäivässä, kun kaikki eteenpäinliikkuminen sun muu esteiden ylittäminen on tehty mahdollisimman helpoksi autojen ja hissien sun muiden avulla.

Kaikkein parhaimman olon antaa kuitenkin se, kun tosiaan saa jotain aikaiseksi liikunnallaan. Vaikka halkojen hakkaaminen tai puusavotta ovat huippua treeniä. Ne aktivoivat usein unohduksiin jääneitä lihaksia ja toisaalta treenin jälkeen tuloskena ei ole vain lätäkkö hikeä vaan vaikka halkopino.

Mä en vaan pysty meneen salille juokseen jollekin hihnalle tai nytkyttään crosstrainerilla. Vaikka niillä tietysti pystyy myös valmistautumaan pahimman varalle, ja varmasti turvallisemmin, mutta jokin mussa sanoo että ei. Ei ei ei. Se tuntuu liian aivottomalta. Ennemmin painan räkä poskella läpi tuulen ja tuiskun.

Hmmmm. Tää tais olla vähän outo näkökulma toiminnallisuuteen, mutta tulipa sanottua!

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
14.03.2008 17:18

On tietysti kyseenalaista, tarvitseeko nykyajan ihminen moisia taitoja ainakaan normaalissa arkipäivässä, kun kaikki eteenpäinliikkuminen sun muu esteiden ylittäminen on tehty mahdollisimman helpoksi autojen ja hissien sun muiden avulla.

Tämä onkin mielestäni tärkeä pointti. Vaikka ihmisen ei tarvitsisi nostella painavia esineitä arkielämässä, on ihmisen keho kuitenkin suunniteltu tiettyihin liikeratoihin. Jos niitä ei noudata, se rappeutuu nopeasti. Ja kyllä se vaikuttaa ihmisen olotilaan, jos tietää ettei pysty menemään kyykkyyn, joka on mitä alkeellisin liike ihmiselle.

Tämä on se nykyajan treenimentaliteetti. Eli ajatellaan ettei mun tarvi käyttää lihaksia, voin siis hyvin treenata pelkkää ulkonäköä varten miten sattuu.

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
14.03.2008 18:10

[quote]Wunder kirjoitti:
Tämä onkin mielestäni tärkeä pointti. Vaikka ihmisen ei tarvitsisi nostella painavia esineitä arkielämässä, on ihmisen keho kuitenkin suunniteltu tiettyihin liikeratoihin. Jos niitä ei noudata, se rappeutuu nopeasti. Ja kyllä se vaikuttaa ihmisen olotilaan, jos tietää ettei pysty menemään kyykkyyn, joka on mitä alkeellisin liike ihmiselle.

Tämä on se nykyajan treenimentaliteetti. Eli ajatellaan ettei mun tarvi käyttää lihaksia, voin siis hyvin treenata pelkkää ulkonäköä varten miten sattuu.[/quote]

Miten mielestäsi treenataan pelkkää ulkonäköä varten ja miten siinä ei käytetä lihaksia? Meinaatko, jos treenataan ulkonäköä varten niin se tarkoittaa sitä, että treenataan miten sattuu ja ei käytetä lihaksia? Nyt ei ihan tajua, jos tarkentaisit hieman :).

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
14.03.2008 18:31

Noh, usein ulkonäköä varten treenatessa harjoitellaan laitteilla ja/tai lihaksia eristävillä liikkeillä. Yksinkertainen esimerkki: Jos teet salilla penkkipunnerrusta laitteessa, ohjaa se masiina liikerataa, ja käsien tarvitsee vain pumpata niitä kahvoja. Tosielämässä mikään objekti ei kulje kiskoja pitkin, joten niitä lihaksia joutuu käyttämään tosissaan, jotta kontrolli siihen objektiin säilyy.

Tästä päästään siihen, että näin treenaamalla saatu atleettinen vartalo on paradoksaalisesti itse asiassa hyvin kaukana atleettisuudesta.

Eli usein ulkonäköä tavoiteltaessa mennään sieltä missä aita on matalin, mutta lopputuloksessa ei ole hurraamista, ja matka aidan ali onkin pisin.

Jos lähdetään siitä, että urheilijat harjoittelevat suorituskykyä parantaakseen; he tekevät vain harjoituksia, jotka toimivat (valmentajasta riippuen, tietysti). Tämä poissulkee laitteet, eristävät liikkeet ja kaikki turhat nitkutukset.

Jolloin tuloksena on atleettisen näköinen atleetti.

Mä tiedän kokemuksesta, että on helppoa ajatella treevaansa vain ulkonäköä varten, mutta ei se ei todellakaan poissulje fiksua treenaamista. Päin vastoin, se on nopeampi, tehokkaampi, terveellisempi ja 1000 kertaa hauskempi tapa treenata, kuin kyhjöttää siinä kiiltävässä peck deckissä.

Ironisesti kuntosalilaitteita markkinoidaan 'turvallisina' verrattuna vapaisiin painoihin, mutta käytännössä asia on toisin päin. Laitteet luovat lihasepätasapainoa, antaa väärän kuvan omista voimistaan, ja jotkut laitteet on suoraan huonoja; esimerkiksi reidenkoukistuslaite saattaa tuntua polvissa pahastikin, jalkaprässi alaselässä jne. Tämä siksi koska liike ei näennäisestä luonnollisuudesta huolimatta kuitenkaan ole sellainen. Jalkaprässissä kehitetty voima siirtyy hyvin huonosti jalkakyykkyyn.

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
14.03.2008 18:50

Eipäs nyt aleta yleistämään. Kyllä ulkonäköä varten treenaavatkin osaavat treenata fiksusti ja taas kyllä jotkut juoksijat tms. taas treenaavat ihan miten sattuu salin puolella. Meitä on moneksi ja treenitapoja ja tavoitteita ihan helkutin monia. Tieto/taitotasojakin on ihan valtavia variaatioita.

On ihan selvää, että monet treenaavat laitteilla ja olen samaa mieltä, että monissa niissä on aivan kammottavat liikeradat ja se tosiaan ei kehitä millään lailla koordinaatiota.

Ihmisillä on erilaisia tavoitteita treenaamisessaan ja se ei tarkoita sitä, että jepen tapa ja tavoite olisi paljon parempi kuin lissun. Kukin treenaa tyylillään ja tavoitteittensa mukaisesti. Hyvä, että ylipäätään treenaavat ja toivottavasti selviävät ilman suurempia vammoja. Kummassakin tapauksessa satuttamisen mahdollisuus on olemassa. Kukin on vastuussa omasta kehostaan ja ulkonäöstään tarkoittaen sitä miten sitä ulkonäköään haluaa muokata. Jos jeppe tekee koneessa rintalihaksia, niin so not, jos hän on tisseihinsä ja kehitykseensä tyytyväinen. Lissu taas vääntää penkkipunnerrusta tangolla ja saa aivan huikean atleettiset tissit, hyvä lissulle :).

Tiivistettynä, ei ole yhtä ainoata oikeata tapaa treenata vaan on erilaisia tapoja treenata. Pääasia on mielestäni se, että jokainen löytää sen oman tapansa treenata, omien tavoitteittensa ja tarpeittensa mukaisen tavan.

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
14.03.2008 20:45

Totta, ja mä oon henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Suomessa treenataan aika fiksusti verrattuna moniin maihin. Tehdään isoja liikkeitä vapailla painoilla. Leuanvetoja, maastavetoja, kyykkyä yms. Monissa maissa ilmeisesti beach-kulttuurista johtuen pavuksi ruskettuneet takatukat käy salilla tekemässä pelkkää penkkiä ja hauista.

Mutta toi 'oikein' treenaaminen on ongelmallista.

Jos haluaa terveyttä, joka tulee kehon kunnossapidossa, ei laitteilla treenaaminen vie tavoitetta eteenpäin (vaikka niin markkinoidaan, ja tää on se pahin ongelma. Ihmiset treenaa ja treenaa, mut oikeasti poljetaan paikallaan, ja bisnes toimii).

Jos haluaa suorituskykyä ja/tai kuntoa, ei laitteilla pääse mihinkään.

Jos puhutaan median ja kuntokeskuksien mainostamasta 'terveydestä' laitteiden ja reidenlähentäjien muodossa, on sekin kyseenalaista.

Jos puhutaan vartalonmuokkaamista, eli että kirjaimellisesti 'muokataan' kehoa kuin jotain veistosta, on se melkoista valetta.

Jos puhutaan henkisestä hyvinvoinnista, voi sen saada sekä laitteista että vapaista painoista.
Henkinen hyvinvointi on toki myös yksi laitesalien myyntiargumenteista. Mä en henkilökohtaisesti halua maksaa 50-70e siitä, että käyn 3 kertaa viikossa ravitsemassa sielua salilla, ja tuhlaan päivästäni 45 ISTUESSANI jossain kuntopyörässä.

Ihmiset pitävät helposti jotain asiaa 'hyvänä vaihtoehtona' vain sen takia koska se on olemassa ja sitä markkinoidaan. Ei se, että meillä on joka nurkassa 40 000m2 -kokoiset 'hyvinvointikeskukset' tarkoita että ne olisi oikeasti toimivia. Se on melkoinen raha joka sitä bisnestä pyörittää, ei ihmisten terveys. Ei se, että ne laitteet on keksitty, tarkoita että ne on tosi jees.

1072-1001-1001
marks
  • May 2007
  • 166
14.03.2008 21:03

[quote]
[/quote]

Niinpä, oikeaa tarvetta ei siinä mielessä ole että elämä jatkuu treenasi tai ei, varsinkin jos tekee jotain muuta kuin fyysistä työtä. Toisaalta taas luusto rappeutuu nopeammin ilman painoharjoittelua, nivelet eivät saa ravintoaineita ilman liikettä jne. Jos ei ole mitään fyysistä ihannetta, joko ulkonäöllisesti tai suorituskyvyllisesti, miksi treenata? Terveys on vaikea myyntiargumentti :)

"Use it or lose it".

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
14.03.2008 22:09

Mä muotoilen vielä oman argumenttini paremmin.

Jos jokin juttu on olemassa, ja sitä markkinoidaan, pitäisi sille myös olla asiallinen perustelu. Jos puhutaan kuntosalilaitteista, niille ei ole muuta perustelua kuin raha. Piste.

No okei, ne on kehitetty kuntouttaviksi laitteiksi, mutta kuntoutusta tarvitsevien määrä suhteessa regulaarikävijöihin on varmaan jotain 1:10 000 000.

Ja toi raha on vielä selvä juttu. On fakta, että kun sali täytetään laitteilla, niin saliohjaajia/valvojia/experttejä tarvitaan vähemmän.

Marks: Totta, elämä jatkuu. En tiedä miten muilla, mutta mun lähipiirissä kaikki keski-ikäiset, jotka ei ole kuntoilleet (kävelyä ei lasketa, se on ihmiselle luontainen tapa siirtyä paikasta A paikkaan B), ovat niin huonossa kunnossa etteivät kyykkyyn pääse. Siis ajatelkaa mitä se tarkoittaa? Totaalista rappeumaa.

Myös vaivojen valitus ylittää jo tuossa iässä käsityskyvyn. Miten monta eri ongelmaa voi kehossa olla? Aika monta, ja kaikki johtuu siitä ettei olla pidetty kropasta huolta. Miettikää lähipiiriänne ja mitä juttuja ihmiset kertoo omasta kehostaan. Tai miltä ihmiset ylipäänsä näyttää. Laiha keski-ikäinen, mikä se on?

Elämä jatkuu, vaikkei treenaisi, mutta huomattavasti vaikeampana. Ja ehkä tossa yllä tuli jo argumentteja, miksi treenata terveyden, eikä vain ulkonäön puolesta.

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
15.03.2008 00:31

[quote]Wunder kirjoitti:

Elämä jatkuu, vaikkei treenaisi, mutta huomattavasti vaikeampana. Ja ehkä tossa yllä tuli jo argumentteja, miksi treenata terveyden, eikä vain ulkonäön puolesta.[/quote]

Elämä jatkuu joo treenaten tai ei treenaten. Kuitenkin kun kuntoilet miten tahansa, niin se on aina parempi kuin soffaperunana. Kun treenataan ulkonäön puolesta tai minkä tahansa puolesta, niin treenataan myös terveyden puolesta. Se on hyvä muistaa.

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
15.03.2008 16:54

Totta, totta.

Mä en vain kannustaisi ketään alisuorittamiseen tai itsensä pettämiseen.

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
15.03.2008 19:10

[quote]Wunder kirjoitti:

Mä en vain kannustaisi ketään alisuorittamiseen tai itsensä pettämiseen.[/quote]

Älä ihmeessä kannusta, ei kukaan pakota :P.

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
16.03.2008 01:06

Auts! :D

1072-1001-1001
marks
  • May 2007
  • 166
16.03.2008 17:11

Hyvä teksti.

Tuosta tuli mieleen se, että vaikka tekisikin pääosin "funktionaalista" harjoittelua, takaako se sinänsä edistymistä?

Jos vaikka tekee kuten tuolla viimeisellä sivulla todella pätevästi neuvottiin mutta ei ole tavoitteita eikä suunnitelmaa sinne pääsemikseksi eikä mitään tapaa tarkistaa tilannetta, pääseekö sen paremmin eteenpäin kuin muilla tavoilla?

Mitä jos treenaisi vain koneilla mutta olisi todella tietoinen siitä mitä tekee ja ottaisi huomioon lihastasapainon ja kehittymisen ja palautumisen jne? Tai toisaalta, jos treenaa funktionaalisesti koko ajan 110% lasissa ja rikkoo itsensä siinä samalla, tai treenaa mitä sattuu ilman mitään suuntaa? Tai jos treenaa jotain lihasketjun osaa enemmän, niin funktionaalisellakin menetelmällä voi saada aikaan vahingollisia epätasapainotiloja?

Onko asian ydin jossain muualla kuin itse välineessä tai liikkeissä?

Olen kyllä samaa mieltä että päämäärätönkin tekeminen tuolla artikkelin tavalla saattaa olla terveydelle todella hyväksi monipuolisen liikkumisen takia mutta kai siinäkin pääasia on tasapaino ja oman kokonaisuuden huomioiminen?

No just, paljon kysymyksiä eikä yhtään vastauksia. Kai yritin sanoa että oli menetelmä mikä tahansa, jos ei itse ole tietoisena tekemässä ja ohjaamassa kokonaisuutta, voi mennä ihan yhtä lailla metsään, tai olla menemättä. Ehkä?

Mitäs sanotte?

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
16.03.2008 22:41

Mitä jos treenaisi vain koneilla mutta olisi todella tietoinen siitä mitä tekee ja ottaisi huomioon lihastasapainon ja kehittymisen ja palautumisen jne? Tai toisaalta, jos treenaa funktionaalisesti koko ajan 110% lasissa ja rikkoo itsensä siinä samalla, tai treenaa mitä sattuu ilman mitään suuntaa? Tai jos treenaa jotain lihasketjun osaa enemmän, niin funktionaalisellakin menetelmällä voi saada aikaan vahingollisia epätasapainotiloja?

Mun mielestä eristävillä laitteilla ei koskaan saa konkreettista hyötyä, vaikka ottaisi lihastasapainon mukaan laskuun. Eristävä liike silti aina on eristävä liike.

Kaikilla tavoilla voi saada aikaan lihasepätasapainoja. Siksi pitää lähteä opettelemaan alusta asti huolella. Monet tietää mitä jatkuva penkin hinkkaus aiheuttaa hartioille, jos samaan aikaan ei tee mitään vetävää liikettä tasapainottamaan sitä*.

Kuntosalilla käyminen vaatii opettelua. Ihan samalla tavalla kuin thainyrkkeily tai hevospoolo. Kyllä se on mun mielestä tärkeää että tietää mitä tekee, se on ihan selviö. Hullua ajatellakaan, että joku menee kuntosalille nostelemaan painoja ilman mitään opastusta.

*Olin just katsomassa Fight Festival 23:sta. Kaveri (joka ei tunne kamppailulajeja) sanoi just thainyrkkeilijöillä olevan usein sitä ongelmaa, että hartiat kaartuu eteenpäin. Sanoin että nonsense, kunnes huomasin että illan jokaisella thainyrkkeiljällä oli sama juttu. Laitettu tekemään liikaa punnerruksia, liian vähän leukoja.. Aika jännä huomio (thainyrkkeilyn valmennuksen tilasta..?)

1072-1001-1001
marks
  • May 2007
  • 166
17.03.2008 00:53

Hassua, Maxwellin blogissa pyyhkäistiin tätä samaa aihetta, siis saleilla käytettävästä ajasta:
http://maxwellsc.blogspot.com/2008/03/ten-reasons-i-dont-do-aerobics.html

Mä olen samaa mieltä kyllä noista koneista periaatteessa, en näe niillä muuta virkaa ihan tosissaan kuin kuntoutukseen tai tietoiseen eristämiseen. Mitenköhän tuo liikkeiden opetus saleilla menee? Onko jotain saliliikkeiden peruskursseja? Kyykkyäkään ei ehkä opi ihan kerralla jos ei ole koskaan tehnyt? Mä en ole käynyt pitkiin aikoihin salilla niin en osaa sanoa siihen oikein mitään.

Thaikkutyppien asento voi selittyä myös osittain sillä että otteluasentoa treenataan tarkoituksella tuollaiseksi kumaraksi jo peruskurssilla. Lihaskuntotreenistä eri saleilla en tiedä sen kummemmin. Luulen että vaihtelee saleittain tosi paljon?

0084-0003-0001
akonan
  • Mar 2001
  • 2248
17.03.2008 10:56

Thainyrkkeilystä - usein noilla saleilla ei ole edes leuanvetotankoa, joten selän treenaus on aika vaikeaa. Ja kun mietitään lyönteihin keskittymistä niin harvalle tulee selän treenaus ekana mieleen.

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
17.03.2008 11:31

[quote]Wunder kirjoitti:

Mun mielestä eristävillä laitteilla ei koskaan saa konkreettista hyötyä, vaikka ottaisi lihastasapainon mukaan laskuun. Eristävä liike silti aina on eristävä liike.

Kaikilla tavoilla voi saada aikaan lihasepätasapainoja. Siksi pitää lähteä opettelemaan alusta asti huolella. Monet tietää mitä jatkuva penkin hinkkaus aiheuttaa hartioille, jos samaan aikaan ei tee mitään vetävää liikettä tasapainottamaan sitä*.

Kuntosalilla käyminen vaatii opettelua. Ihan samalla tavalla kuin thainyrkkeily tai hevospoolo. Kyllä se on mun mielestä tärkeää että tietää mitä tekee, se on ihan selviö. Hullua ajatellakaan, että joku menee kuntosalille nostelemaan painoja ilman mitään opastusta.

*Olin just katsomassa Fight Festival 23:sta. Kaveri (joka ei tunne kamppailulajeja) sanoi just thainyrkkeilijöillä olevan usein sitä ongelmaa, että hartiat kaartuu eteenpäin. Sanoin että nonsense, kunnes huomasin että illan jokaisella thainyrkkeiljällä oli sama juttu. Laitettu tekemään liikaa punnerruksia, liian vähän leukoja.. Aika jännä huomio (thainyrkkeilyn valmennuksen tilasta..?)[/quote]

Pitää tähän alkuun kertoa, että minä suosin ja käytän vapaita painoja, jotta ei ei jää nyt tämäkään asia epäselväksi :).

Eristävä laite on lihasta eristävä ja sellainen laite ei ole tarkoitettu ensisijaiseen treenaamiseen vaan ns. viimeistelyyn kuten nyt vaikka esim. scott hauiskääntö laitteessa. Sitä ennen on tehty se perusliike esim. hauiskääntö tangolla tai käsipainoilla. Onko tässä yhtälössä sinusta Wunder nyt jotain vikaa? Minä en oikein ymmärrä mistä sinun antipatiasi laitteita vastaan johtuu? Ei ne kaikki ole huonoja, jotkut jopa ihan käyttökelpoisia viimeistelyyn. Kuten jo aiemmin sanoin, useissa niissä on kammottava liikerata, mutta ei kaikissa. Se miten, mihin tarkoitukseen ja kuinka paljon niitä käytetään, on oleellista koordinaation ja vartalon hallinnan kannalta. Jos laitteita käytetään yksinomaan, niin silloin erittäin tärkeä osa-alue jää huomioimatta eli se koordinaatio ja vartalon hallinta. Lisäksi niistä liikeradoista voi tulla virheellisiä ja näin aiheuttaa ongelmia. Aina on parempi oppia tekemään liike vapailla painoilla.

Mitä tulee taas lihastasapainoon, niin oleellista on se, että harjoitellaan koko kroppaa tasapuolisesti laitteiden avustuksella tai ilman.

On myös täysin itsestään selvää, että kuntosaliharjoittelu vaatii opettelua sekä liikkeiden osalta, että sen oman kehon hallinnan osalta. Keneltäkään ei näin ollen voi vaatia heti mahtavia suorituksia ja täydellistä vartalon hallintaa. Tietää voi ja saa tietysti haluta tietää, mutta toteutus voikin olla sitten toinen juttu. Kaikki eivät edes halua oppia kuin perusteet ja tulee niillä toimeen sen mitä tarvitsevat. Jotkut taas haluavat ottaa kaikesta selvää ja yrittää kaiken tavoin kehittää harjoitteluaan.

Kuten sanoin, vapailla painoilla kannattaa lähteä liikkeelle, mutta ihmiset eivät halua (ei yleistys) harjoitella vapailla painoilla, vaikka sitä tarjotaankin ja suositellaan. Tämä taas johtuu siitä, että laitteet koetaan helpommiksi ja turvallisimmiksi vaikka niissä olisi liikeradat mitä sattuu. Tässä tullaan taas sen asian eteen, ettei tiedetä treenaamisesta ja omasta kehosta paljon mitään eikä malteta opetella. Toinen asia on se, että ihmiset haluavat saada tuloksia "nopeasti, heti tänne kaikki nyt" ja "helposti" ymmärtämättä sitä, ettei oikotietä onneen ole tässäkään asiassa. Kolmas tekijä on se, että kuntosali on vain yksi osa heidän harjoitteluaan ja he kenties ei oikein tykkää siitä, mutta silti käydään salilla, kun ikään kuin pitää käydä salilla ja tehdään siellä mitä sattuu vaikka mieli on jatkuvasti pururadalla tai maratonissa. Eli ei kiinnosta keskittyä riittävästi kuntosaliharjoitteluun. Tässä nyt ihan vain muutama esimerkki millaisiin minä olen törmännyt. Näissä tapauksissa on aivan samantekevää mitä kuntosaliohjaaja sanoo tai neuvoo, se menee aika pitkälti toisesta sisään ja toisesta ulos. Näitä on valitettavasti aika paljon. Yksilöllä on kuitenkin valinnan vapaus tehdä juuri niin kuin hän parhaakseen katsoo ja siihen ei voi vaikuttaa kukaan muu kuin hän itse. Kuntosaliohjaajan tehtävä on neuvoa asiakasta, mutta hän ei voi pakottaa asiakasta mihinkään.

Wunder, manasit kuntokeskuksia myös laitteiden ohella. Tähän haluaisin sanoa, että isot kuntokeskukset ovat aika menestyviä busineksia halusit sinä sitä tai et. Yrityksen tärkein tavoite on saada tulosta eli rahaa ja laitevalmistajienkin tärkein tavoite on saada tulosta. Niin kauan kuin on kysyntää on tarjontaa näillä molemmilla yrityksillä. Yksilö eli me kuluttajat määrittelemme hyvin pitkälle tuon kysynnän ihan omasta vapaasta tahdostamme, meillä on vapaus valita. Minä en voi ymmärtää mitä sitä kitisemään. Jos itseään ei kiinnosta isot kuntokeskukset, niin sitten ei mene sinne. Muita vaihtoehtoja on.

Kuntosaliharjoittelu on siitä hyvä laji, että koskaan ei ole täysin oppinut harjoittelija, et sinäkään Wunder.

1072-1001-1001
Väinö Lestelä
  • Aug 2007
  • 173
17.03.2008 14:21

Eristävä laite on lihasta eristävä ja sellainen laite ei ole tarkoitettu ensisijaiseen treenaamiseen vaan ns. viimeistelyyn kuten nyt vaikka esim. scott hauiskääntö laitteessa. Sitä ennen on tehty se perusliike esim. hauiskääntö tangolla tai käsipainoilla. Onko tässä yhtälössä sinusta Wunder nyt jotain vikaa? Minä en oikein ymmärrä mistä sinun antipatiasi laitteita vastaan johtuu? Ei ne kaikki ole huonoja, jotkut jopa ihan käyttökelpoisia viimeistelyyn. Kuten jo aiemmin sanoin, useissa niissä on kammottava liikerata, mutta ei kaikissa. Se miten, mihin tarkoitukseen ja kuinka paljon niitä käytetään, on oleellista koordinaation ja vartalon hallinnan kannalta. Jos laitteita käytetään yksinomaan, niin silloin erittäin tärkeä osa-alue jää huomioimatta eli se koordinaatio ja vartalon hallinta. Lisäksi niistä liikeradoista voi tulla virheellisiä ja näin aiheuttaa ongelmia. Aina on parempi oppia tekemään liike vapailla painoilla.

Jätin tästä keskustelusta kaikenlaisen kehonrakennuksen yms pois tarkoituksella, koska niissä panostetaan vain ulkonäköön. Eli niissä voidaan hyvinkin käyttää laitteita "viimeistelyyn". Näissä lajeissa sitä voimaa ei kuitenkaan tarvita mihinkään, joten sillä ei ole merkitystä myöskään toiminnallisuuden kannalta.

[quote]Mitä tulee taas lihastasapainoon, niin oleellista on se, että harjoitellaan koko kroppaa tasapuolisesti laitteiden avustuksella tai ilman.
[/quote]

Mitä tulee lihastasapainoon, eristävillä liikkeillä (laitteilla) ei saa mitään konkreettista voimaa. Mä en näe järkevää syytä tehdä hauiskääntöä laitteessa tullakseni paremmaksi hauiskääntäjäksi laitteessa.

Mitä tulee kuntosaleihin, laitteisiin, vapaisiin painoihin ja kuntosaliohjaajiin, niin nykysalit on nimenomaan täytetty laitteilla sen takia, jotta ohjaajia ei tarvittaisi (eli säästetään rahaa). Sen jälkeen niitä markkinoidaan "turvallisina" ja "tehokkaina" välineinä. Tästä johtuu antipatiani laitteita kohtaan. Tästä syystä myös kuntokeskukset ovat menestyvä bisnes, enhän mä sitä millään tavalla kieltänyt. Päin vastoin, totesin että niitä on joka kadunkulmassa. Mutta menestys tulee ihan muista tekijöistä kuin hyvästä ja 'oikeasta' palvelusta. Yksilö tai kuluttaja ei tässä tapauksessa määrittele kysyntää millään lailla, vaan kuntokeskukset ovat muokanneet meidän tarpeitamme markkinoillinnaan. Mainokset, imagot, ihmisten heikko kuntotaso, 'helpot ja nopeat' tavat päästä kuntoon, koko ajan uusia tusinajumppia, mediaseksikkyys.. Noi on keinotekoisesti luotuja tarpeita. Ihmiset ei yksinkertaisesti tiedä paremmasta, koska Fitness-lehdet ym. kirjoittavat samoista jutuista, ja paine niihin todellakin tulee ihan muualta kuin treenien todellisesta tehokkuudesta tai ihmisten tarpeista.

Tässä taitaa olla pohjalla ihan perinteinen mielipide-ero (mulla on pieni haisuli siitä..).
Sä tykkäät että ihmiset saa tehdä mitä tahtoo, mä tykkään että ihmisten kannattaisi rahan hukkaanheiton sijaan treenata tehokkaasti.

PS: Kaikista näistä argumenteista on siis jätetty kehonrakennus ja fitness huomiotta, ne ei liity tähän keskusteluun tai toiminnallisuuteen yleensäkään.

PPS: Ciru, lue tää jos meni aikaisemmin ohi: http://health.msn.com/fitness/articlepage.aspx?cp-documentid=100184336&page=1
Se summaa myös aika hyvin tätä keskustelua.

1007-1001-1002
Ciru
  • May 2004
  • 1432
17.03.2008 14:43

[quote]Wunder kirjoitti:
Tässä taitaa olla pohjalla ihan perinteinen mielipide-ero (mulla on pieni haisuli siitä..).
Sä tykkäät että ihmiset saa tehdä mitä tahtoo..

[/quote]

Just, noinhan minä juuri olen väittänyt :D. Kuule, tämä meidän keskustelu ei etene rakentavasti, joten lopetan tähän. Voima olkoon kanssasi :).

1042-1001-1003
mari3
  • Apr 2002
  • 655
17.03.2008 17:39

Wunder kirjoitti: Mä en näe järkevää syytä tehdä hauiskääntöä laitteessa tullakseni paremmaksi hauiskääntäjäksi laitteessa.

Toi oli hyvä! Just noin!

Muutoin: tiukkaa tekstiä kumminkin puolin, Ciru ja Wunder. Marks otti myös fiksusti esille sen tosiasian, että varmasti ainakin tietyillä laitteilla pystyy treenaamaan funktionaalisestikin. Itse en käy salilla, joten en lähde sen enempää puhumaan laitteista, kun en niistä mitään tiedä.

Vaikka arvostan Cirua suuresti hänen urheilullisten saavutuksiensa ja varsinkin asenteensa ja peräänantamattomuutensa vuoksi, en pääse siitä mihinkään, että ideologisesti symppaan Wunderia.

Mutta pysykäämme sulassa sovussa silti! Jokaisella meillä on toki omat tarkoitusperänsä treenata ja tietyt tavoitteet. Voi kysyä, mitä järkeä on käydä vaikka joka päivä juoksemassa? Se ei varmasti ole maailman paras juttu vaikka nivelille ja on yksipuolista. Mutta jos siitä tulee hyvä olo niin siitä vaan. Toiselle ehkä tulee hyvä olo kun bizeps kasvaa, vaikkei sitä funktionaalisesti osaisikaan käyttää.

Kiitos vilkkaasta keskustelusta!

1072-1001-1001
Modesty
  • Sep 2007
  • 1
22.03.2008 23:40

Alapas punttitreenin lisäksi harrastamaan pilatesta, sillä saa "pitkälinjaiset lihakset". Eli voisi vähän tuoda kaipaamaasi sopusuhtaisuutta kroppaan. Oma ongelmani on, että nimenomaan haluan saada yläkropan(kin) lihakset kunnolla esille, mutta pilateksen aloitettuani olen alkanut "hoikistumaan" liikaa....

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.