keskustelu

Ylikunnon/väsymyksen oireet ja hoito

Minkälaisia ovat ylikunnon ensi oireet? Tällä hetkellä olo on todella voimaton. Eilen raahauduin salille ja ajattelin, että väsymys helpottaa treenin kuluessa. Vaan niinpä ei käynyt , hyvä että sain painot ylös. Päätin siis raahustaa takaisin kotiin, kun kävelykin tuntui ylivoimaiselta. Kyseinen olo on ollut about viikon verran. Siis missä vika ja mitä hoidoksi? Onko kyseessä vain syysväsymys vai voiko johtua liiasta treenauksesta?

nimin. ei malttaisi olla salilta pois

#1 13.11.2003

Ainoa "hoitokeino" on Anssi Senssit Corporation Oyj:n tarjoamat hierontapalvelut :P

#2 13.11.2003

Kuinkas monta hoitokertaa tarvitaan, jotta minusta tulee taas uusi ja energinen ihminen ;) Olen kyllä kuullut huhuja, että mainittu firma harrasta hieman kyseenalainen hoitokeinoja...?!?

#3 13.11.2003

Syötkö tarpeeksi?
Itselläni ylikunto oireet olivat unettomuus ja sydämen tykytykset, tuntui silti että olisin jaksanut urheilla loputtomasti mutta noi sydämen pamppailut olivat niin pelottavia että menin suoraan lääkäriin ja siellä tuli ilmi että olin syönyt aivan liian vähän treenimääriin nähden(vaikka olin kyllä syönyt yli 1500 kcl päivässä!!) Ja koska en tuohon aikaan vielä tajunnut syödä ollenkaan rasvaa niin tosi vaarallisella dieetillä elin! Oireet hävisivät heti kun söin enemmän ja lisäsin öljyjä rukavalioon.

#4 13.11.2003

Väsymykseen (treenauksessa) minulla on auttanut rautakuuri.

#5 13.11.2003

Joo, syömiset on saattanut jäädä viime aikoina hieman vähiin. Rasvan saantiin olen kyllä kiinnittänyt huomiota ja syön myös kalaöljykapseleita. Taidan vielä käydä ostamassa nestemäistä rautavalmistetta, jos olo tästä piristyisi, kiitos vinkistä!

#6 13.11.2003

Ylikunnon tunnuspiirteitä:

1.kohonnut leposyke (noin 10 lyöntiä yli normaalin)
2.kohonnut verenpaine (noin 10mm yli normaalin)
3.hermostuneisuus, kyvyttömyys rentoutua
4.unettomuus
5.masennus
6.ruokahalun puute

(kirjasta: massaa, voimaa)

Jep, ruokavalio kuntoon ja enemmän lepopäiviä, mikäli niitä ei ole. Entä oletko pitänyt kevyitä viikkoja treenatessasi?

#7 13.11.2003

Minkäslaisia määriä treenaat viikossa, Sophie? Milloin olet viimeksi pitänyt palauttavaa viikkoa? Syömisestä on tosiaan pidettävä huolta. Ei sitä muuten jaksa treenata. Jos taas laihduttaa niin silloin pitää ottaa se huomioon treenatessa ja keventää tarpeen mukaan.

Ylikunnon oireita on mm. väsymys, kohonnut lepopulssi, motivaation puute, tulokset eivät nouse (tai laskevat) jne. Itsellä ainakin kun ylikuntoa pukkaa niin kaikki nostelu tuntuu todella raskaalta ja hengästyy paljon nopeammin esim. rappusia kävellessä. Sitä on ajan mittaan oppinut kuuntelemaan kehoaan ja pitämään taukoja välillä.

#8 13.11.2003

:) Sieltähän se meidän oma Ronnie vastailikin samalla kellon lyömällä.

#9 13.11.2003

Treenipäivien määrä vaihtelee hieman.. Viime aikoina salilla 4-5 krt viikko, sekä aerobista treeniä 1-2 krt. Välipäivinä yleensä kävelylenkki.

En ole pitänyt palauttavia viikkoja, sillä treenipainot ovat olleet hieman hakusessa ja joka kerta on ollut fiilis, että vielä jaksais vähän enemmän.

#10 13.11.2003

Niin, ja krapulapäivinä tulee pakosti levättyä ;)

#11 13.11.2003

Aika paljon sie treenaat.. Itse suosittelisin 3-4 kertaa salia viikossa, mutta vaikea sanoa, kun ei tiedä ollenkaan mitä Sinä siellä salilla teet:) Eli mitä liikkeitä ja millä teholla, ja mikä on sun treenitausta..

Kyllä sieltä salilta on välillä hyvä olla poiskin.. Itse pidän tällä hetkellä joka kuudennen viikon kevyenä. Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kolmen kovan treeniviikon jälkeen tulisi pitää jo palauttava, mutta on kyse jälleen treenin rytmityksestä ja tehosta.

Mutta se on selvää, että montaa kuukautta putkeen et voi vetää täysillä. Siihen, että kuinka nopeasti menee ylikunnon puolelle vaikuttaa monet asiat, kuten: levon määrä ja laatu, ruokavalio, kuinka paljon juhlii ja dokaa, kuinka pitkiä yöunia nukkuu yms. yms.

Mahdotonta tässä on mitään ehdotonta sanoa, mutta kyllä se liikaa treenaaminen (tai alisyöminen, alipalautuminen) on todennäköisempää kuin pelkkä syysväsymys..

#12 13.11.2003

Treeniohjelma on paljolti hakenut muotoaan, sillä aloitin "tosissaan" treenaamisen vajaa vuosi sitten. Ohjelma vaihtelee myös fiiliksen mukaan. Tavoitteena on ollut nostaa painoja aina kun mahdollista.

Yleensä seuraavanlainen jako:
1. Jalat
2. Selkä+rinta (tai omina päivinään)
3. Olkapäät+hauis
4. Pohkeet+ojentajat+kyljet jne.

Niinä päivinä, kun jää enemmän aikaa, extra huomiota saa selkä ja masu

Unta tulee yössä 8-9 tuntia. Ja juhliminenkin on jäänyt vähemmälle, n kerta/kk..

#13 13.11.2003

Kuinkas paljon treenasit, kun sydän alkoi protestoida?

#14 13.11.2003

Ihan fiksulta toi treeniohjelman rakenne näyttää, ja uni ja biletys tuntuis kans olevan ihan ok. Ravintopuoli onkin sitten oma tärkeä kokonaisuutensa jota kantsii funtsia. Perusruokavalio kuntoon ja vähän vitskuja siihen päälle vielä varmuuden vuoksi.

Tosta treenaamisesta vielä. Suosittelisin, että otat nyt vähän kevyemmin vaikka viikon verran ja tunnustelet, että paraneeko olo. Voit salilla käydä, mutta käytä n. 50% painoja maksimista ja tee ihan kevyitä sarjoja. Jos kyse on vain akuutista ylikunnosta, niin kyllä se aika nopeasti menee ohi ja sitten taas voi alkaa kuormittaan enemmän. Omaa kroppaa pitää kuunnella, jotta homma sujuu pitkällä aikavälillä.

#15 13.11.2003

kaksi tuntia päivässä about.
Rajua siinä oli se, että vedin aina kaks tuntia peräkkäin, esim stepaerobicci ja bodycombat tai combatin perään bodypump.

Nykyisin kyllä urheilen enemmän eli saatan käydä tunnin hölkällä aamulla ja sitten illalla vetäistä nuo aiemmin mainitsemani. Eli se syöminen oli ainoa syy ylikuntoon!

#16 13.11.2003

"Kuinkas monta hoitokertaa tarvitaan, jotta minusta tulee taas uusi ja energinen ihminen ;)"

Ei tarvita kuin pari "hoitokertaa" :D

"Olen kyllä kuullut huhuja, että mainittu firma harrasta hieman kyseenalainen hoitokeinoja...?!?"

Täysin perätön huhu :-)

#17 13.11.2003

Mä kyllä henkilökohtaisesti alottaisin ylikunnon hoitamisen ekaks noista Anssin hoidoista ja samalla panostaisin vitskuihin ja ravinnon lisäämiseen.. :-)

Eiku, maltahan Sophie levätä, tilanne paranee varmasti!

#18 13.11.2003

:-O

#19 13.11.2003

Joo veikkaan, että noi Anssin hoidot vasta ylikuntoon pistääkin.

#20 14.11.2003

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.