keskustelu

Sykemittaristako patterit lopussa?

Aloittelijan alkeellinen kysymys: Onko sykemittarista patterit lopussa, kun kellotaulu on pimeänä? Vai voiskohan olla joku muu juttu? Kysyisin vielä, että kuinkahan kauan pattereiden vaihtoa saa yleensä odottaa. Kaverillani meni pari viikkoa, kun vei ostoliikkeeseen mittarin. Sieltä se ilmeisesti lähetetään Polarille. Onko se pari viikkoa normaali aika?

#1 12.10.2003

Mulla on 1,5 vuotta vanha mittari ja en vielä ole joutunut vaihtamaan patteria. Sama juttu edellisen sykemittarin kanssa. Riippuu tietenkin myös siitä, kuinka useasti sitä mittarias käytät. Itse olen kyllä käyttänyt mittaria lähes päivittäin, eli kyllä kai ne paristot pari vuotta kestää.

Patterin vaihdon takia ei tarvi lähettää kelloa Polarille, vaan sen voi vaihtaa ihan kellosepänliikkeessä. Tosin ehkä ei varmaan kaikilla kellosepillä ole noita vaihtoparistoja. Kun itse ostin sykemittarini niin minulle kerrottiin missä käydä vaihtamassa paristot, eräällä tietyllä liikkeellä on sopimus urheiluliikkeen kanssa.

#2 13.10.2003

patterin hiipuminen pitäisi ymmärtääkseni näkyä näytön himmenemisenä vähitellen, eikä noin yhtäkkisenä pimenemisenä. vai oliko tuota himmenemistä sinun mittarissasi ennen totaalista pimenemistä?

jos takuuaika (muistaakseni 1 vuosi) on vielä voimassa, voisit ehkä viedä mittarin ostopaikkaan, josta sitten lähettävät polarille ja tarkistavat olisiko mittarissa vikaa. ja jos vikaa on, saat tietysti uuden tilalle. tosin ehkä tuota pariston vaihtamista kannattaa kokeilla ensin, että saisit ainakin sen syyn suljettua pois.

itsellänikin kesti paristo pari vuotta ennen ensimmäistä vaihtoa. mittarini on käytössä muutamia kertoja viikossa 1,5 - 2 h kerrallaan.

#3 13.10.2003

Polarin mittareissa hälyttimien (sykerajat + mahdollinen herätyskello) kuluttaa muistaakseni kaikkein eniten pattereita. Jos hälytyksiä ei käytä, kestää paristo varmasti toista vuotta. Vanhemmissa Polarin malleissa tuo herätyskello saattoi mennä huomaamatta päälle ja tyhjentää paristoja.

Aikaisemmin mittarit lähtivät aina Polarille, mutt nykyisin Polarilla on sopimus joidenkin kelloliikeiden kanssa paristonvaihdosta ja huollosta http://www.polar.fi/fin/huoltopisteet.html. Ihan mihin tahansa liikkeeseen ei mittaria kannata paristonvaihtoon viedä, koska vesitiiviyden kanssa voi tulla ongelmia. Noilla liikkeillä on tarvittavat välineet vesitiiviyden tarkistukseen. Yleensä mulla paristonvaihto on kestänyt pari päivää

#4 13.10.2003

Mä epäilen et mun mittarin lähetin veteli viimeistään eli siit loppu veto, mistähän saa uusia... paljon maksaa/vai kannattaako hommata kokonaan uus??? vaik entinen on ihan hyvä muuten...

#5 14.10.2003

Lähettimeen ei voi paristoa vaihtaa. Aikaisemmissa lähettimissä, missä oli tuo vaihtomahdollisuus, tuli hienerityksen ja kosteuden kanssa ongelmia, ne kun pääsivät lähettimen sisään. Siksi lähetin on niin suojattu, ettei paristonvaihto ole mahdollista.

Siispä ainoa vaihtoehto on uuden ostaminen muutama kymmenen euron hintaan samoista kaupoista, missä mittareita myydään

#6 14.10.2003

...Eräässä pääkaupunkiseudun liikkeessä katselin tuollaista myytävän 55€:n hintaan (kyseessä siis wanhempi T31-sykevyö); itsellänikin on osto edessä :-(

Suunnon uusien sykettä mittaavien rannetietokoneiden sykevöihin taitaa voida itsekin vaihtaa pariston, ennen käyttivät hekin Polarin sykevöitä...

#7 14.10.2003

Onko muuten veemäistä, mun mittari makso aikoinaan muistaakseni 500 mk. Suhteessa aika kalliiks tulee ostaa siihen uus sykevyö, joten saas nähä mitä teen, kun lähettimestä aika jättää.

#8 14.10.2003

Kyllähän lähettimen hinta on suhteessa melkoinen ainakin halvimpiin mittareihin verrattuna. Tilannehan on samanlainen kuin värimusteprinttereiden mustepatruunat. Maksavat menlekin enemmän kuin uusi printteri.

Mutta kun vertaa ensimmäisten lähettimien (nepparikiinnitteinen malli) käyttöä nykyisiin, niin mieluummin maksan enemmän rahaa kuin tappelen vanhanmallisten lähettimien häiriöiden kanssa.

#9 15.10.2003

Itseltäni hajosi edellisestä sykemitarista kello (niin ettei voitu korjata, en muista vikaa). Silloin otti pattiin kun oli ostettava kokonaan uusi setti,kello+ lähetin, vaikka lähettimeni oli prima kunnossa...

Mulla on siis tällä hetkellä ylimäräinen sykevyö. Kannataisko sun tiedustella onko kellään sielläpäin sama tilanne, kaapin pohjalla ylimääräisiä sykemittareita?

#10 15.10.2003

Toisaalta hyvä ehdotus, toisaalta taas mietin hygieniapuolta... Mieluiten en ehkä kuitenkaan käyttäisi jonkun vanhaa lähetintä. Mutta saas nähdä, kun asia tulee ajankohtaseks.

#11 15.10.2003

Meillä on 15 lähetintä "kolhoosikäytössä", eli käyttäjät vaihtelevat paljon. Aina käytön jälkeen miedolla saippualiuoksella pesu. Ja lähetin kostutetaan desinfiointiaineella, ei vedellä. En ole ongelmia havainnut. Ja vöitähän saa kaupoista erikseen.

#12 15.10.2003

Tiedän urheiluseuroja, saleja yms missä lähettimet & mittarit ovat myös yhteiskäytössä. Hyvin on toiminnut, lähettimen desinfiointi ei kestä monta minuuttia.

Mutta ymmärtäähän sen ettei ajatus jonkun tuntemattoman hikisestä lähettimestä oikein houkuta ;) Toisaalta sitä lähetintähän pidetään vain rinnan ympärillä - eli itse en näe noiden kierrätyksessä mitään ongelmaa...

#13 15.10.2003

Varmaan sen ei ole väliä mikä lähetin on mihinkin malliin ,koska se on ilmeisesti standarsoitu.
Eli jos kauppa väittää ettei siihen käy muu kuin tämä ja tämä lähetin ,niin silloin vedätetään. =)

Ja enpä usko siihenkään etteikö se lähetinosa olisi saatu suunniteltu siten että siihen voisi vaihtaa pariston itse ja että se pitäisi kosteuden erossa virtalähteestä

#14 15.10.2003

Jos ja kun tuon Polarin mittarin lähettimen (kamala genetiivihirviö) paristo kuluu loppuun arvioidun 2500:n käyttötunnin jälkeen, Polar suosittelee sen toimittamista valtuuttamaansa huoltoon tarkistettavaksi. Jos pariston todetaan kuluneen loppuun, vaihtavat kuulemma halutessa vaihtohinnalla uuteen.

Mitäs tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Jos kyseessä on joku valtuutettu huoltopiste kultakaupassa, niin onko niillä tosiaan varastossa joku lähetinosa-arsenaalikin? Vai lähettääkö ne koko mittarikompleksin Polarille ja sitten odotellaan sitä parin viikon postireissua? Ja mikähän mahtaa olla tuo "vaihtohinta"? Pyöriikö esim samoissa summissa kuitenkin kuin niissä urheiluliikkeissä, joissa mittareitakin myydään? Oliko Opan hintahavainto urheiluliikkeestä? Mikähän se kätevin ja taloudellisin reitti maaliin asti olisi..? Montako tankkauspistettä tarvitaan ja minkä vahvuinen juoma imeytyy matkalla parhaiten? :-D No joo.. voisin tietysti soitella ja kysellä suoraan Polarilta ja urheiluliikkeistä. Oma lähetin kyllä toimii vielä, mutta kunhan pähkäilin..

-M

(p.s. nykyään takuuaika on näköjään kaksi vuotta eikä yksi kuten omassa vanhemmassa mallissa. valehtelin siis tuossa aiemmassa kommentissani)

#15 16.10.2003
IR
IR

Koodatun sykevyön vaihtohinta vuosi siten oli 70 Euroa. Ainakin pääkaupunkiseudun huolloissa löytyy varastotavarana.

#16 16.10.2003

Sykemittarit vs. eri lähetinvyömallit: En olisi 100% varma että kaikki Polarit sopivat yhteen kaikkien kanssa. -Uudet koodatut vyöt eivät käsittääkseni toimi vanhempien mittareiden kanssa?

Minka: Tuo "hintahavaintoni" oli Helsingistä Foorumin Intersportista, mutta kyllä noita irrallisia sykevöitä (ei kaikkia malleja kaikissa liikkeissä) näkee myytävän liki kaikissa paremmin varustelluissa urheiluliikkeissä, Instruissa ja esim. Stokan & Sokoksen urheiluosastoilla... Ovat ärsyttävän samanhintaisia joka paikassa. :-/

-Lähetinvyö on siis kertakäyttökamaa(?), jonka hankkimiseen ei merkkihuoltoa välttämättä tarvita. -Vai hyvittääkö merkkihuolto jotain palautettavasta vanhasta lähetinvyöstä?

#17 16.10.2003

Kiitos vastauksista IR ja Opa. Tod.näk. painelen siis oman koodattuni kanssa huoltopisteeseen sitten kun asia on ajankohtainen ja katson tilanteen ja tarjonnan tuolloin uudestaan.

#18 17.10.2003

Kannattaa kokeilla ensiksi resetoida sykemittari. Se auttaa moneen ongelmaan. Itse luulin, että patteri on loppu, kun laite alkoi tökkiä. Lähetin sen sitten Polarille. Patterit ei ollu loppu vaan laite tarvitsee resetointia (ainakin mun malli) koska jokin muisti täyttyy ja kone alkaa tökkimään.

Toisen kerran lähetin laitteen tehtaalle kun ranneke katkesi. Tuli takaisin uudella rannekkeella eikä tullut laskuakaan...eli tosi hyvää palvelua on Polarilta tullut.

#19 17.10.2003

Keskustelu loppui kuin seinään tuon resetointiuutisen jälkeen.
Kuinkahan moni ei ollut tajunnut sitä?

Heheh

#20 23.10.2003

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.