Raskaus + juoksu

1001-1001-1001
Merlin
  • rekisteröitynyt: Mar 2005
01.08.2005 21:17

Olen juuri raskautunut, RV 5+2. Olen harrastanut juoksua (30-45min) jo kuukausia ja pelästyin joudunko lopettamaan?!?! Olen lukenut että kaikkea saa melkein harrastaa mitä ennenkin on tehnyt mutta sykkeen pitäisi pysyä 150 alapuolella. No minun sykkeeni on harvoin tuon alapuolella vaikken ole erityisen hengästynyt juoksiessani.

Oletteko te urheilleet raskaana välittämättä sykkeestä ja kuunnelleet kehoanne enemmänkin? Voi hitsi jos tämä harrastus pitää jättää:(

0032-0003-0003
j_b
  • rekisteröitynyt: Jan 2003
02.08.2005 00:57

Tässä olisi pari vanhaa säiettä, joissa on käsitelty treeniä&raskautta.

http://www.keho.net/?&m=keskustelu&id=91819&part=read&cat=24&start=0

http://www.keho.net/?&m=keskustelu&id=82009&part=read&cat=24&start=0

http://www.keho.net/?&m=keskustelu&id=31893&part=read&cat=24&start=0

Kysele ihmissä lisää, jos ei tullut vastausta kysymyksiisi. Täällä pitäisi kyllä olla ns. asiantuntijoitakin ko. asiasta. Ainakin sellaisia joilla on lähiajan kokemuksia asiasta. =)

"Life is tough, it's tougher when you're stupid." -John Wayne-
1001-1001-1003
Kaisa
  • rekisteröitynyt: Apr 2001
02.08.2005 15:30

Itse en juossut ollenkaan raskaana ollessani. Kävelin reippaita lenkkejä, pyöräilin ja uin muutaman kerran. Pääasiassa kävelin ja fillaroin. Vähän jälkeen puolivälin pitikin jättää kaikki liikunta pois (myös kaupassa käymiset), joten ei välttämättä kannata suunnitella liikkumisiaan kovin tarkkaan. Itse niin tein ja tietenkin petyin.

Seurailin omaan sykettäni tunnollisesti sykemittarin avulla. Jos olisin kuunnellut kehoani, olisivat sykkeet huidelleet pitkälti yli 160:n... Joskus lenkillä ajattelin mennä sellaista "normaalivauhtia" ja "kuunnella kroppaani". Tuo kokeilu loppui aika lyhyeen kun huomasin sykkeen olevan reilut 170. ;-D

Nyt olen aloitellut 2 kuukautta synnytyksen jälkeen juoksutreeniä taas uudelleen. Loppupeleissä se 40 viikkoa (tai kuinka pitkään nyt raskaana onkaan, itselläni viikot olivat reilusti alle tuon) on melko lyhyt aika. Ylläpidä kuntoasi vaikka reippailla kävelyillä tai juokse kevyesti, jos syke pysyy alhaalla ja olo hyvänä. Totta on, että omien tuntemusten kuunteleminen on kaiken a & o, mutta jos syke nousee helposti yli 150:n (kuten esim. minulla), on sykemittari ihan pätevä apuväline.

Tsemppiä. :)

1030-1001-1003
Eos
  • rekisteröitynyt: Jul 2004
02.08.2005 16:07

Raskauden ajan liikunnan sykerajaksi suositellaan joillakin tahoilla jopa 140 bpm. Harva lenkkeilee alle sen.
Raskauden ajan liikunnalla tavoitellaan saadun kuntotason ylläpitoa, eikä kunnon kohotusta.

Hypyt ja tärinä eivät ole suositeltavia raskauden aikana, joskin itse uskon kehon kyllä kertovan mitä voi tehdä ja mitä ei. Eri juttu on, osaako ihan todella kuunnella kehoaan.

Itse lenkkeilin edellisen raskauden aikana -josta on huikeat 6v.- siihen saakka kun se tuntui hyvältä. Sykerajat pidin, eli hölkkäsin muuten ja kävelin, kun syke nousi liian korkeaksi. Aika nopeasti kuitenkin juokseminen alkoi tuntua epämukavalta ja siirryin muihin aerobisiin, kuten spinningiin (jossa myös seurasin sykettä tietty)

En ihan ymmärrä, miksi naisen pitäisi tehdä kaikkia samoja asioita raskauden aikana kuin muutenkin. Jokainen raskaus on ainutkertainen ja kestää todella melko vähän aikaa. Ei se elämä ihan samana jatku myöskään synnytyksen jälkeen. Lasten myötä joutuu luopumaan joistain ennen itselle tärkeistä asioista, mutta saa tilalle jotain niin arvokasta, että sitä ei ole ennen pystynyt edes kuvittelemaan.

Onnellista odotusta :)

-Mama's little princess, daddy's pride and joy-
1001-1001-1001
Merlin
  • rekisteröitynyt: Mar 2005
02.08.2005 16:37

Kiitos vastauksista! Otin selville tutun kautta eri lääkäreiltä tästä asiasta. Ja toisin kuin jotkut neuvolat väittää, niin alkuraskaudessa nuo sykerajat eivät ole oleellisia. Sykettä pitää kuulemma alkaa kattelemaan ekan kolmanneksen jälkeen. Ei mullakaan juoksusta tule mitään jos pitää sykkeen olla alle 150. Väkisinkin nousee yli rajojen.

Kai kyse mun kohdalla on painonhallinnasta raskauden aikana Eos. Ihmettelit miksi pitää samoja lajeja harrastaa. Juoksu on erittäin helppo laji tähän. Vie vain puoli tuntia päivässä, voi kotiovelta lähteä eikä maksa mitään. Tehokas kävely vaatii yleensä tuon tunnin ja sen jälkeen ikävä kyllä tuntuu kuin ei olisi tehnyt mitään. Totta kai siirryn kevyempään liikuntaan mahan kasvaessa mutta tuntuu jotenkin kummalliselta että nyt, kun alkion on kahvinpavun kokoinen, en voisi elää normaalia elämää. Luulisi äidin hyvän olon olevan sikiöllekin hyväksi.

1030-1001-1003
Eos
  • rekisteröitynyt: Jul 2004
02.08.2005 17:00

Olet oikeassa alkuraskauden suhteen, tuota juuri ajoinkin takaa ja näin kerroin itsekin tehneeni.

Sauvakävely on tehokkaampaa kuin pelkkä kävely, mutta kevyempää kuin juoksu. Kokeile :)

-Mama's little princess, daddy's pride and joy-
1008-1001-1002
Benja
  • rekisteröitynyt: Jul 2005
02.08.2005 23:39

Mä ainakin juoksin ihan normaaleja lenkkejä 8-10 kilsaa monta kertaa viikossa raskauden puoleen väliin asti. Sen jälkeen neuvolassa suosittelivat vaihtamaan kävelyyn koska istukka saattaa vaurioitua hyppivässä menossa. Kyllä se oma kroppa sit alkaa varottelemaan kun kannattaa ottaa rauhallisemmin! Mutta tietääkseni raskauden puoleenväliin saa harrastaa ihan normaalisti ja sen jälkeen sykettä seuraillen! =)

1007-1003-1003
Nebella
  • rekisteröitynyt: Jan 2003
09.08.2005 02:08

Juoksin viikolle 20 asti kuten aiemminkin, eli noin 4 kertaa viikossa tunnin (noin kympin) lenkin, kunnes lantioliitokset tulivat aina lenkin jälkeen niin kipeiksi etten pystynyt seuraavana päivänä kävelemään.. Sitten lopetin urheilun kokonaan ja keskityin vauvanodottamiseen =) Siihen asti juokseminen muuten tuntui ihan hyvältä. Juoksen aina melko matalilla sykkeillä, yritin pitää sykkeen alle 150, mieluummin 140:n tienoilla. Tai ainakin niin ettei syke ollut pitemmän aikaa yli 150: kävelin jyrkemmät ylämäet jne. Mut kyllä juokseminen muuten auttoi jaksamaan raskausaikana, ja kiloja tuli joka tapauksessa melkein 20. Onneksi lähtivät yhtä nopeasti kun olivat tulleetkin :)

Vauva on kohta puolivuotias, olen lenkkelillyt muutamia kertoja, kuntoa olisi (ihme kyllä!), mutta aikaa ei.

1008-1003-1002
Rosi
  • rekisteröitynyt: Sep 2003
09.08.2005 11:13

Olen seurannut viime aikoina aiheeseen liittyvää keskustelua. Raskaudenaikaisen liikunnan myönteiset puolet ovat siinä korostuneet. Viikolle 22 (eräissä lähteissä jopa 24) asti saa harrastaa haluamiaan lajeja kuten ennen raskautta, jos tuntee olon hyväksi. Sen sijaan uusia, entisiä harrasteita raskaampia harjoitusmuotoja ei tule aloittaa raskausaikana.

Koko raskauden ajan kiellettyjä ovat luonnollisesti kamppailulajit ja muut lajit, joissa on riski saada isku vatsan alueelle. Kuntosalilla treenaavat vähentävät treenipainoja ja raskauden edetessä jättävät pois tiettyjä liikkeitä.

Viikosta 22 - 24 alkaen on syytä ryhtyä tarkkailemaan sykerajoja ja ponnistuksia, jos siihen asti on päässyt ilman, että näihin asioihin on oman olon vuoksi joutunut puuttumaan. Samoin ratsastus on laji, joka viimeistään näillä viikoilla tulee jättää (ja mielellään jo aikaisemmin). Lenkkeilijä vaihtaa näillä viikoilla yleensä kävelyyn.

Kun itse olin raskaana, luin heti alkuun teoksen, jossa syyllistettiin liikuntaa harrastavia odottajia siitä, että mahdollinen keskenmeno on omaa syytä (tai ainakin siltä se tuntuisi). Lisäksi kärsin aivan järkyttävästä väsymyksestä. Niinpä liikunta loppui kuin seinään. Kiloja tuli tällä menetelmällä 22, vaikka loppuraskaudessa kävelin pitkähköjä lenkkejä. Ensi kerralla - jos sellainen suodaan - olenkin raskausdiabetestarkkailussa. Ensi kerralla aion myös liikkua niin pitkään kuin pystyn. Huonoa omaatuntoa ei jenkkiläinen roskakirjallisuus enää tuota, kun on tullut seurattua vähän asiallisempaa aihetta koskevaa uutisointia.

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
liity jäseneksi