keskustelu
Aloita uusi ketju

Polven kuntouttaminen

0001-0001-0001
irmeli
  • rekisteröitynyt: Apr 2004
14.04.2004 14:17

Osaisko kukaan sanoa miten nopeasti eturistisiteen korjausoperaatiosta voi aloittaa kyykkyharjoittelun painoilla? Operaatiossa mulle "asennettiin" uusi eturistiside katkenneen tilalle. Jännesiirre otettiin polvitaipeesta.

Nyt kiinnostaisikin tietää mikä on polvelle liikaa ja mikä ei kun salilla käynti on intohimoni ja kyykkytreeni niin mukavaa. Aloitin kyykkäämisen kevyillä painoilla n. kk leikkauksen jälkeen ja nyt pari kk siitä kyykky painot lähentelee entisiä.. Olen yrittänyt toppuutella painojen lisäystä ja pitänyt syväkyykyt pannassa, mutta kun polvi ei kipeydy eikä turpoa "kovistakaan" painoista, niin ajattelin josko suht isoillakin painoilla treenaamisesta tässä vaiheessa kuntoutumista ei olisi kuin hyötyä, kun vain muistan jättää syväkyykyt tekemättä.. Salitreeniä mulla on takana reilut kymmenen vuotta ja vammaa edeltänyt syväkyykkymaksimi n. 120 kg..

Jos joku samasta vaivasta toipunut voisi kirjoitella vaikka omaa kuntoutumisaikatauluaan..

1007-1003-1003
Kielo
  • rekisteröitynyt: Jan 2003
14.04.2004 15:38

Mulle on tehty sama operaatio kahdesti, joten voin kertoa vähän omia kokemuksia. Tosin en ole ikinä kyykkyjä millään hirvittävillä painoilla tehnyt. Olen palloilulajin harrastaja.

Vaikuttaa siltä että polvesi on aika hyvällä mallilla. Itse aloitin kuntoutuksen salilla myös n. kk leikkauksen jälkeen. Tein paljon jalkaliikkeitä, tosin aika pienillä painoilla. Suosikkini oli yhden jalan kyykky, joka oli todella tehokas polven ympäröivien lihasten kuntouttaja, koska siinä pitää myös tasapainoilla. Muutenkin suosittelen tasapainolautaa ja nykyäänhän on kaikenlaisia bosuja ym. vastaavia. Mun mielestä vaikeinta kuntoutuksessa oli liikkuvuuden ja nopeuden takaisinsaaminen/ylläpito, ei niinkään voiman.

Muistan että minulle annettiin tarkka kolmen kuukauden raja. Sitä ennen ei saanut hirveästi riuhtoa, koska ristisiteen piti saada "luutua" rauhassa. Sitä ennen ei hurjia painoja, riuhtomisia, juoksua ym. Tämän kolmen kuukauden jälkeen vaikeaa oli (varsinkin ensimmäisellä kerralla) arvioida kivun merkitystä, eli kuinka paljon uskaltaa tehdä. Olin aina ajatellut "no pain, no gain", mutta se ei kyllä valitettavasti pidä paikkaansa eturistisidevamman jälkeisessä kuntoutuksessa. Ainkaan mun mielestä.

Eli mun neuvo: Ota iisisti lisäpainojen kanssa se kolme kuukautta, sen jälkeen kuuntele kroppaasi, ja tee paljon liikkuvuus- ja koordinaatioharjoitteita (mm. hyppynarua ja luisteluhyppyjä).

Ja pakko mainostaa vielä vesijuoksun tärkeyttä, ainakin ensimmäisinä kuukausina: tappavan tylsää mutta tehokasta!

Ehkä joku punttiguru voi auttaa sua enemmän, mutta tässä muutama vinkki.

Tsemppiä ja pitkäjänteisyyttä!

0001-0001-0001
irmeli
14.04.2004 16:21

Kun palloilulajeja harrastat, niin mites sulla polvivammojen jälkeen on nopeus palautunut?

Itsekin harrastan kuntosalin lisäksi palloilulajeja ja parhaana valttina on ollut juuri nopeus.. Nyt hirvittää, että kun parin kk:n kuluttua voin reilun puolen vuoden tauon jälkeen aloitella myös palloilulajeja, niin mitenkähän on nopeuden laita.. Polvessani oli jo 6 vkon jälkeen täysi liikkuvuus, mutta melkeinpä 10 senttiä oli kadonnut reidestä mittaa terveeseen verrattuna vaikka en kävellyt kuin reilun vkon kepeillä.. ja sekin osavaruksella.. Uskomatonta miten nopeasti lihakset surkastuu kun niitä ei voi rasittaa!

1007-1003-1003
Kielo
14.04.2004 17:38

Heh, oi kun voisinkin tässä asiassa olla kannustava! Kaksi eturistiside- ja kaksi kierukkaleikkausta läpikäyneenä mun on myönnettävä että valitettavasti nopeus ja ponnistusvoima ei ole mitä ne joskus olivat... ONneksi mun pelityyli ei ole ollut riippuvainen niistä, vaan vahvuudet ovat muualla. Mutta haittaahan se tietysti.

Mikä ei tietenkään sulje pois mahdollisuutta että sinun nopeutesi palautuisi ennalleen, varsinkin jos kyse on yhdestä leikkauksesta, ja kuntoutuminen sujuu hyvin. Olen läheltä todistanut sellaistakin "ihmettä". Mutta kyllä se paljon työtä vaatii.

10 senttiä!! Toi lihasten surkastuminen on uskomatonta, varsinkin kun enää ei käytetä kipsejä ym ja topilaisaikakin on "aktiivista"! Mulla meni ainakin vuosi ennen kuin sain leikatun jalan ympärysmitan samoille lukemille kuin toisen jalan. Ja takareisi on valitettavasti edelleen heikompi. Multa otettiin se ristisiteen siirrännäinen sieltä, joka vaikeutti takareisitreeniä.

Aiotko muuten käyttää polvitukea? Mulla on kokemusta pelikentille palaamisesta sekä tuella että ilman, ja jälkimmäinen oli mun mieleen enemmän.

0001-0001-0001
irmeli
14.04.2004 18:28

Polvitukea en aio ruveta käyttämään, koska ammatti-ihmisiltä olen kuullut ettei tämän laatuisessa vammassa ole tuesta mitään hyötyä. Polvi joko kestää tai sitten ei.. Ja jos polvi ei kestä ja eturistiside antaa periksi, "periksi anto" on kuitenkin vain muutamia millejä polven sisällä, joten ei kuulemma edes ole mahdollista käyttää niin tukevia tukia, että polvi voitaisiin tukea kunnolla.. Tästä minulla on kokemustakin, kun tuli vko ennen leikkausta hölmöiltyä ja mentyä lajitreeneihin polvi tiukasti teipattuna. Ja yllätys yllätys kovavauhtisessa sivuttaisliikkeessä polvi sitten petti alta ja leikkausta edeltävä liikkuvuuden/voiman hankinta tyssäsi siihen.. (Ja taisihan siinä rytäkässä tulla lisävammojakin.) On muuten aika karmea tunne kun koko painollaan lässähtää pettävän polven päälle. Sattuu niin perk..

Toisaalta polvituesta voisi olla hyötyäkin koska ainakin aluksi se varmaan rajoittaa liikkeitä ja sitä kautta estää vamman uusiutumista ja onhan sillä aina lämmittävä vaikutus.. :)

Mutta kaipa se on yksilöstä ja lääkäristä kiinni miten kokee tuen hyödyn.. Mikäli en ole aivan väärässä niin nykyään urheilulääkärit suosivat juuri sitä ettei tukea käytettäisi kuntoutuksen aikana tai sen jälkeen, jotta polvea tukevat lihakset ym. vahvistuvat.

Saako muuten kysäistä mitä lajia harrastat ja miten pitkä aika piti olla pois pelikentiltä leikkauksen jälkeen?

1006-1002-1003
Jansku
  • rekisteröitynyt: Jul 2002
15.04.2004 14:03

Heippa!

Oli pakko laittaa muutama sana kun olen myös polvivammainen. Multa on venähtänyt sivuristiside pariin kertaan pahasti, mutta toistaiseksi lekurit ovat olleet vaan levon ja kuntoutuksen kannalla eikä leikkausta ole (VIELÄ) tarvittu kun kyse ei ole ollut repeämästä - onneksi.

Polvituen käytöstä sen verran, että oikeassa olette eli sitä ei kandeis käyttää kuntoutuksen alkuaikana vaan myöhemmin kun lihakset on taas vähän tottuneet rasitukseen. Mä tein ekalla kerralla sen virheen, että käytin polvitukea jatkuvasti ja sitten kun lopetin sen käytön, polvi meni parin kuukauden jälkeen uudestaan ja muutenkin ärhenteli treenien jälkeen.

Polven vammat on kyllä tosi viheliäisiä, kundikaveri on vasta vuosi sitten alkanut tehdä täysillä painoilla syväkyykkyjä vaikka sen polvi leikattiin vuonna 1999... Kuulemma aikaisemmin polvi tuppasi aina turpoamaan eikä saanut kaikkia tehoja.

Kevään jatkoja!

1007-1003-1003
Kielo
15.04.2004 21:19

Jep, samaa mieltä kuin Nimetön ja Jansku, ei polvitukea kuntoutuksen aikana! Palasin toisen leikkaukseni jälkeen myös pelikentille (koripallo!) ilman tukea. En usko että polvituki loppujen lopuksi estää ristisidevammoja kovinkaan tehokkaasti. Mullakin polvi meni aika mitättömässä tilanteessa - pelkkä suunnanvaihto pallontavoittelutilanteessa, ei kontaktia. Ei siinä tuki olisi auttanut.

Nimetön, koris oli siis laji, ja olin kentiltä pois ensimmäisen leikauksen jäljiltä 10 kk, toisen leikkauksen jälkeen kuntoutus meni tosi hyvin, ja palasin tasan 6 kk jälkeen. Täyden iskun kyllä saavutin vasta reilun vuoden kuluttua. Mutta toi on yksilöllistä.

Mutta toivoa on: Syväkyykyt menee nyt kyllä ihan hyvin, ja maratonillekin olis tarkoitus osallistua. Mutta ei viitsi puhua nopeudesta eikä kimmoisuudesta...

Mikä sun laji on?

0001-0001-0001
irmeli
19.04.2004 15:29

Salibandy on minun laji ainakin syksyyn asti.. Sitten on kateltava kun pääsee taas lajin pariin, että kannattaako jatkaa. Jos polvi rajoittaa pahastikin niin ei kyllä viitsi itselleen tuottaa mielipahaa ja pyöriä mukana puolitehoisesti.. Harmittaa vain kun urheilu on puolielämää. No aikaansa kutakin..

Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu tuo koipi suhteellisen hyvältä. KAikistellen ei edes muista että polvi on leikattu vain muutama kk sitten. Ja hirmu into ois taas pelaamaan/pomppimaan/juoksentelemaan!!

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.