keskustelu

Naiselle kiinteyttävä saliohjelma

Nyt olen alkanut taas käymään salilla n.3-4 kertaa/vko. Sitä ennen kävin koko viimeiset 1,5v todella säännöllisesti ja olin erittäin hyvässä kunnossa! Ongelmaksi muodostui silloin se, että minulle tuli pienessä ajassa mielestäni liian isot lihakset. Toistot eivät olleet kuin 12-15x3, hauksissa laskin 10x3:n. Ylävartalosta tuli massiivinen ja hartioista leveät. Aerobista oli siihen aikaan 2-3kertaa/vko.

Nykyinen tilanne on se,että aerobinen harjoittelu pitää rajoittaa kehittyneen rasitusastman vuoksi. Asioista tietävät kuntoilijat täällä, olisin apua vailla! Miten voisin löytää hyvän harjoittelutavan niin, ettei minulle tule isoja lihaksia, mutta saan niihin kiinteyttä ja elastisuutta. Olen 163/55 ja toki alavatsan seudulle on kertynyt 6kk aikana pieni rengas,jonka tahdon sulattaa pois. Millä lihasliikkeillä ja toistoilla? Kehoni muokkautuu melko nopeasti ja aineenvaihdunta tihenee paljon kun treenaan säännöllisesti, joten lihaksia syntyy ja ne kasvaa liian nopeasti liian paljon. :|

Miten minun kannattaa kehittää ylävartalon kiinteyttä ilman massan syntymistä?

Tehokkaat liikkeet pakaran rasvanpoltolle ja reisien kaventamiselle, sekä alavatsan kiinteyttämämiselle?

Vastauksia voi lähettää: wellies80@wippies.com niin voin kertoa enemmän osviittaa asioista.

Olisin hyvin Kiitollinen :D

#1 07.03.2008

Pari itsestäänselvyyttä:
-lihas kasvaa, kutistuu tai pysyy ennallaan
-rasvan määrä joko kasvaa, vähenee tai pysyy ennallaan.

Jos joku haluaa jotakin näiden yhdistelmää kutsua kiinteytymiseksi niin mikäs siinä. Lisäinfoa: http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Lihasten-kiinteyttaminen

Ja rasvaa ei voi polttaa paikallisesti, joten pakaran rasvan polttoon hauiskääntö ja pakarakone ovat yhtä hyviä olettaen, että suoritusteho on molemmissa sama.

#2 11.03.2008

Jos kyseessä on niin harvinaislaatuinen tapaus, että lihakset kasvavat samantien liian suuriksi, niin kannattaa varmaan pysyä pois punttisalilta. Tavoitteena kun näyttää olevan rasvanpoltto, niin voisi vaikka pistää juoksukengät jalkaan ja alkaa treenaamaan HIIT-sprinttejä.

#3 12.03.2008

Tuo "pienessä ajassa isot lihakset" -juttu johtunee vain siitä, että porukka ravaa pumpeissa tms. repimässä lihaksensa hajalle ja tyhjiksi. Kun lihakset taas saavat ravintoa ja lihassolut täyttyvät nesteistä, vaikuttavat ne muutaman päivän ajan isommilta ja taas kiristävät housut reisistä. Ei huolta, kyllä se menee ohi.

163/55 ei kyllä kuulosta kovin massiiviselta... ;)

Tonniskin vielä hengissä? Et ole facebookiin eksyny kun ei löytyny?

#4 12.03.2008

Chi,

Varmasti luulitkin kuolleeksi kun en Facebookista löytynyt. :) Ehkä jokin päivä vielä...

#5 12.03.2008

Ja vielä naisella ihan vahingossa, hups. Oiskin kiva tietää miten moinen onnistuu. Hmmmmm... Noh, omaa treeniä tarttis vissiin rukata syömä- ja punttipitoisemmaks. Vinkkinä rasvaprossan pudotukseen: illalla kunnon sapuskat (mutta terveellistä), aamulenkki varje dag, kävele välimatkat ja portaat. Jätä mässäys, sokerit ja pullat ja kermakastikkeet. Syö tasasin väliajoin. Lihasta et kai sit tarvii lisää kun sitä kerran on vaikka muille jakaa. Mut eiköhän se siitä. Nimimerkillä "hyttynen 175/57" eli ei myöskään kauheen massiivinen...

#6 12.03.2008

Minä en ole IKINÄ törmännyt naiseen, jolla kasvaa pienessä ajassa liian isot lihakset. Sellaista tilannetta ei vain ole tullut vastaan koskaan, vaikka työkseni touhuankin kuntosaleilla.

Millään täsmäliikkeillä et saa reisiäsi, pakaroitasi etkä vatsaasi kapeammiksi ja kiinteämmiksi. Eri harjoitteilla ja liikkeillä Lihakset voimistuvat ja rasva palaa koko kropasta liikunnan ja ravinnon yhteisvaikutuksesta, kun sen suunnittelee oikein.

Suosittelen tutustumaan functional trainingiin, jota kehon kirjapuotikin myy. http://www.docendo.fi/shop/?shopid=kehonet

Se on todella haastavaa ja monipuolista liikuntaa.

#7 13.03.2008

Toiminnallisesta harjoittelusta (functional training) lisäisin vielä sen, että sen hyödyt siirtyvät myös tavalliseen elämään. Vaikka olen treenaillut yli 10 vuotta niin vasta toiminnallisesta harjoittelusta olen saanut isoja ahaa-elämyksiä normielämän puolella. Tavaroiden kantaminen ja nostaminen on yhtäkkiä helpompaa eikä alaselkääkään enää kolottele entiseen malliin.

Mitä mieltä Ciru olet ammattilaisena tuon kirjan sisällöstä? En ole sitä itse vielä lukenut, mutta olen kuullut aika ristiriitaisia kommentteja.

#8 13.03.2008

akonan kirjoitti:

Mitä mieltä Ciru olet ammattilaisena tuon kirjan sisällöstä? En ole sitä itse vielä lukenut, mutta olen kuullut aika ristiriitaisia kommentteja.

En ole tutustunut itse kirjaan, mutta harjoittelutapaan kylläkin. Tiedän myös kirjan kirjoittajien olevat erittäin ammattitaitoista porukkaa.

Kertoisitko näistä ristiriitaisista kommenteista, olisi kiva kuulla?

#9 13.03.2008

Mä olen selaillut kirjaa, eikä se ole kyllä vakuuttanut. Alunperin toiminnallinen harjoittelu oli Mike Boylen käsialaa, ja käsitti mm. etukyykkyä, yhdenjalan kyykkyjä yms. Mike Boyle valmentaa mm. NBA-pelaajien ja ties keiden fysiikkaa, ja tärkeä seikka fyysisessä valmennuksessa on a)eliminoidaan kaikki turha, b) treenataan turvallisesti. 50 miljoonan dollarin pelaaja ei saa loukkaantua. Eli ei tehdä vaarallisia ja/tai hyödyttömiä liikkeitä. Tehdään vain lajin vaatimia harjoitteita, ei muuta.

Nykyisin mainstream-toiminnallinen harjoittelu käsittää ihan älyttömiä kuntopallo-sovelluksia, jotain askelkyykkyä samalla hauista vääntäen, tai jalkaprässiä ja ties mitä yhdistäen. Ei toiminnallisuus ole sitä että yhdistellään mielivaltaisesti liikkeitä (vieläpä välineillä, joissa ei ole mitään toiminnalista! Jalkaprässi ei ole millään tasolla toiminnallinen liike, kyykky on).

Paras oli kun silmiin osui K&F-lehden numero, jossa oli juttu Toiminnallisesta harjoittelusta ja jostain siihen liittyvästä leiristä. Ihan älytöntä juttua oli.. Paras oli kun jutun kirjoittaja tuskaili vaikeiden liikkeiden kanssa, kun bosupallon, käsipainoliikkeen ja olisko vielä ylätaljan yhdistäminen oli kuulema "haastavaa". Tähän liittyy taas toi a)-kohta, eli eliminoidaan kaikki turha kikkailu. Boylekin käyttää bosupalloa, mutta vain, ja ainoastaan tiettyyn tarkoitukseen tietyssä tapauksessa. Ei kaikki bosupallon päälläheiluminen ole hyödyllistä.

Noilla ei ole mitään tekemistä toiminnallisen harjoittelun kanssa. Mike Boyle on huvittavasti itsekin todennut, että jos voisi muuttaa alkuperäisen kirjansa Functional training for sportsin nimen pelkäksi training for sportiksi, hän tekisi sen. Toi termi lähti kuulema niin hanskasta, ja mainitsi vielä juuri isot kuntokeskukset ja miten ne vääristi termin omiin tarkoituksiinsa (eli rahantekoon).

Nykyisellään toiminnallinen harjoittelu tuntuu olevan kehitetty lähinnä juuri kuntokeskuksien ohjelmanumeroksi.

Suosittelen tota Boylen kirjaa kyllä, avarsi ainakin mun silmiä treenisuunnittelussa.

#10 13.03.2008

Hiemn hölmö muuten toi termi 'toiminnallinen harjoittelu'. Jossain vaiheessa viime vuosituhannella kaikki harjoittelu lähti siitä 'toiminnallisesta' näkökulmasta, kun haluttiin vahvistaa kroppaa ihan oikeasti. Jossain vaiheessa se kääntyi vaan siihen, että treenaamisesta tuli 'epä-toiminnallista', ja lähinnä ulkonäköön keskittyvää (mikä ei siis ole terveyden ja voiman synonyymi).

Toi toiminnallinen harjoittelu kuulostaa joltain kuntokeskus-jumppapallo-ylätalja-gymstick-käsipaino-hihhuloinnilta..

#11 13.03.2008

Wunderin mielipide tuli yllättävän selväksi :). Mitäpäs tuohon enään puolustelemaan "toiminnallista harjoittelua". Kannattaa kuitenkin tutustua ja kokeilla on minun mielipiteeni.

#12 13.03.2008

Joo, mä valitan mun jyrkkää ulosantia.
Olen vain niin rutinoitunut keyboard-warrior :D

#13 13.03.2008

Kiitos Wunderille kirjakritiikistä! :)

Pitää varmaan silti hankkia tuo kirja ihan mielenkiinnosta :)

#14 13.03.2008

"Paras oli kun jutun kirjoittaja tuskaili vaikeiden liikkeiden kanssa, kun bosupallon, käsipainoliikkeen ja olisko vielä ylätaljan yhdistäminen oli kuulema "haastavaa"."

Hahahaaa! Ihan loistava kommentti :)

Toi Boylen kirja on tosi pätevä munkin mielestä. Täytyy lainata toi "toiminnallinen harjoittelu" kirjastosta ja tsekata läpi mistä on kyse.

#15 13.03.2008

Muuten, miten määritellään "toiminnallinen"? Mikä tekee harjoitteesta toiminnallisen? Voiko joku treeni olla toiselle toiminnallinen ja toiselle ei?

#16 13.03.2008

En muuten tiedä tarkemmin. Käsittäisin niin, että liike on ihmiselle 'luonnollinen' ja/tai vahvistaa näitä ihmisen luonnollisia liikeratoja. En tiiä, aika paha.

Esimerkiksi jalkaprässi ei ole hyvä liike, jalkakyykky on. Ylätalja ei toimi, leuanveto toimii jne. Samalla tavalla esim. selänojennus laitteessa (telineessä) ei välttämättä ole mikään paras liike siinä mielessä miten punttiksilla se usein opetetaan. Ilman pakaroiden aktivointia se on aika erikoinen liike ihmiskropalle. Ehkä heilautus kahvakuulalla vertautuisi tohon selänojennukseen sen toiminnallisempana vastinkappaleena, kun heilautuksessa aktivoidaan pakarat.

#17 13.03.2008

Ja vielä lisää, joskin menee vähän aiheen ohi:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=06-208-training

#18 14.03.2008

Erittäin hyvää luettavaa näin perjantaiaamuun! Kiitokset molemmille!

Tossa T-nationin artikkelissa näkyy tuo kyykkykulmaongelma aika hyvin. Itsekin kyykkäilin tuohon 90-asteen kulmaan, kun oikeasti pitäisi tähdätä sinne 45-asteeseen. Oli pienoinen kolaus itsetunnolle siirtyä harjoittelemaan tuota :)

Samassa artikkelissa on tuo matala boksikyykky - varmasti hyvä tapa opettaa kyykyn oikea syvyys!

#19 14.03.2008

"When choosing exercises ask yourself "why do you do them”. What is the reason? If the reason is because everyone else does or because that's the way you have always done it, then think again."

Toi on hyvä.

"Treenaa liikettä, älä lihasta"

Ok. Mitä liikettä pitäisi treenata ja miksi?

Jos puhutaan yleisestä toiminnallisuudesta, mitä kaikkia liikkeitä se tarkoittaa? Siis ei puhuta minkään lajin tietystä toiminnosta, kuten pesäpallon heitosta.

Onko jotain yleisiä liikkeitä mitä ihmisen olisi tarpeellista pystyä tekemään?

Kävely? Juoksu? Kyykkyyn menemien? Jonkun esineen nostaminen maasta? Kiipeäminen? Portaiden nousu?

#20 14.03.2008

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.