Mitä syötte aamupalaksi?

1005-1001-1001
Gerlander
  • rekisteröitynyt: Jan 2008
31.03.2010 17:52

Minulle koulussa tolkutettiin, että aamulla aivot tarvitsevat hiilihydraatteja. Aamulla tuli syötyä muroja ja ihmetys oli suuri kun energiat tippuivat nolliin jo kauan ennen ruokatuntia.
Sittemmin omillaan asuessa ja työelämään sirryttyä on tullut testailtua erilaisia aamupaloja -myös tuon aterian väliinjättämistä. On ollut huonoja ja vähän parempia tuloksia..mutta lomilla on pekoniaamiainen tuntunut parhaalta :)
Loman piikkiin on tullut pistettyä tuo hyvä, tasaisen eneginen olo, eikä niinkään aamiaisen, mutta nyt törmäsin artikkeliin

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010033111395022_lh.shtml

Miten tähän pitäisi suhtautua? :D Loma-aamiainen arkiaamuihin?

0084-0003-0001
akonan
  • rekisteröitynyt: Mar 2001
31.03.2010 19:38

Lihaa/munia ja salaattia. Sit välillä marjoja ja esim. kookosmaitoa myös.

Suosittelen ainakin kokeilemaan pekoniaamiaista :P

breathing is optional
1072-1001-1001
jazztt
  • rekisteröitynyt: Apr 2009
31.03.2010 22:34

Addiktoitunut pirtelöön, johon nykyisin kuuluu:
- pari banaania
- kourallinen tai enemmän pakastemarjoja
- pari lusikallista heraproteiinia
- lusikallinen maca-jauhetta
- gojimarjoja
- leseitä, pellavansiemeniä, leseitä, (lesitiiniä)
- rasvaton maitojuoma

Tehosekoittimeen pariksi minuutiksi. Riittää parille henkilölle. Sen lisäksi omena-mustikka-vadelma pikapuuro ja kuppi teetä.

Pärjää hyvin lounastauolle saakka:)

1072-1001-1001
roh
  • rekisteröitynyt: Sep 2009
04.04.2010 10:42

Syön Kaurapuuroa ja leivän. Mitä olisi hyvä syödä? Kauhea nälkä ennen lounasta. Tärisyttää,sormet sinertää ja keskittyminen on vaikeaa.

1052-1002-1002
to drown a rose
  • rekisteröitynyt: Feb 2009
04.04.2010 12:04

Kokeilemalla löytyy tietysti itselle paras vaihtoehto.. jossain oli joskus artikkeli joka käsitteli puuron "nälän pitoa". Sen mukaan vaikka vetelis ison lautasen puuroa, niin pian tulee nälkä, jos sen kaverina ei syö jotain proteiinipitoista, esim. leipää leikkeleellä. Tiedä sitten, koska itse en puuroa syö.

Mun aamupala on työaamuina yleensä n 1,5dl vähärasvaista jugurttia sekoitettuna seuraaviin:
- 1-2 rkl kaurahiutaleita
- -"- kuivattuja marjoja/hedelmiä
- 1 rkl rouhittua mantelia (tai saman verran kurpitsansiemeniä)

sekä lisäksi kahvia tai teetä. Lisäksi juon aamuisin vähintään puoli litraa vettä niin elimistö lähtee käyntiin ;)

Aamiainen riippuu kauheasti mitä on päivän mittaan tekemässä.. työaamuina tuo ylläoleva on ihan fine mulle, mutta jos oon esim. reissussa tai muuten lomalla, niin aamiainen on selvästi heavympi (esim paistettu kananmuna ja leipää juustolla), että jaksaa pitempään.

Jos et osaa, opettele.
0084-0003-0003
Arthuro
  • rekisteröitynyt: Aug 2007
05.04.2010 12:36

Tänä aamuna 20 minuutin reippaan spinningin ja aamupesun jälkeen söin aamiaisen:

- 75 g hedelmämysliä, jonka joukkoon laitoin ruokalusikallisen rypsiöljyä ja vajaan lasillisen rasvatonta maitoa

- munakkaan, joka koostui yhdestä kokonaisesta munasta, kahdesta valkuaisesta ja kahdesta siivusta kalkkunaleikettä

- noin 30 grammasta heraproteiinia (Whey FX) pariin desiin vettä sekoitettuna

- yhden pussillisen (11 pilleriä) Animal Pak -lisäravinnetta (vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja, aminohappoja, suoritustehon lisääjiä, rasvahappoja ja entsyymejä)

- kupillisen kahvia ilman kermaa/maitoa ja sokeria.

Tämä on suunnilleen se aamiainen, jonka syön joka toinen aamu eli puunttitreenipäivinä.

Vierivä kivi ei sammaloidu
1072-1001-1001
roh
  • rekisteröitynyt: Sep 2009
05.04.2010 16:44

Tänään kokeilin erinlaista aamupalaa kuin yleensä.
Söin siis:

-1dl ruiskaurapuuroa
-150g rasvatonta jogurttia.
-Ruisleivän. Päällä beceliä, 17% juustosiivu, ohutleike.
-kahvia rasvattomalla maidolla ja makeutusaineella.

Piti nälkää paremmin kuin pelkkä kaurapuuro ja leipä. :)

1042-1001-1003
mari3
  • rekisteröitynyt: Apr 2002
07.04.2010 13:53

Ennen aamulenkkiä kulaus kaurajuomaa, johon illalla sekoitettu taatelia, banaania, vehnänalkioita ja amaranttia. Kuulostaa oudolta... mutta on tosi energiapitoista eikä paina vatsassa lenkillä.

Lenkin jälkeen puuroa joka keitetty kaurajuomaan tai soijamaitoon ja koostuu kokonaisista spelttivehnänsiemenistä, kauraleseistä, seesamin- ja pellavansiemenistä ja kuivahedelmistä. Sekaan vähän raejuustoa ja pellavansiemenöljyä.

Lisäksi jos nälkää ja aikaa riittää usein soijajogurttia tai rahkaa marjojen ja pähkinöiden kanssa, omena ja pala itsetehtyä leipää, voita, kurkkua, semmoista. Aamupäivän aikana pari litraa vettä ja jotain hyvää teetä, hunajaa.

Don´t dream it, be it.
0011-0004-0003
Holabaus
  • rekisteröitynyt: Aug 2009
07.04.2010 15:45

Itse olen joutunut "painimaan" tuon aamupalan kanssa. Kuten aikaisemmin olen kertonut, ei minulle oikein tuo aamupala uppoa. Nyt olen kuitenkin sen pienin askelein ottanut mukaan. Tänään se tosin oli vain mysliä ja jugurttia ja eilen paahtoleipä jossa salaattia, kinkkua, juustoa ja kurkkua sekä yksi jugurtti.

Noh...tuohon alkuperäiseen kysymkseen olisin myös kiinnostunut saamaan hieman vastausta, että onko tuollainen "rasvainen" aamupala eli pekonia ja munakasta hyvä aamupala vai ei? Itse yövyn paljon hotellisa työnipuolesta ja silti jätän ne syömättä.

1042-1001-1003
mari3
07.04.2010 19:13

Holabaukselle vastaukseksi: jos karppaajilta kysyt, on voissa paistettu pekonimunakas paras alku aamulle! Mulle ei menis sitten millään, ei ideologiselta, ei omien mieltymysten eikä vatsanikaan kannalta. Itse kokeilemalla löytää itselle sopivan vaihtoehdon.

Ei tukeva aamiainen ole mikään kirkossa kuulutettu juttu, vaikka siitä aina varsinkin Suomessa kovasti höösätäänkin. Monissa kulttuureissa aamiainen kuitataan kahvilla ja illalla syödään tukevammin. Joten mielestäni jogurtti ja müsli tai vaikka energiapitoinen pirtelö marjoineen sun muineen on ihan hyvä.

Kun nälkä ilmoittautuu, niin sitten lisää pötyä pöytään. Varsinkin urheilun jälkeen on yleensä hyvä nälkä, joten käypä hotellissa yöpyessäs aamukahvipöytään uima-altaan tai salin kautta, niin eiköhän puffetin antimet ala maistua...

Don´t dream it, be it.
0011-0004-0003
Holabaus
08.04.2010 16:39

Kiitos mari3 kommentista. Tosiaan täytyy pitää aamupala nykyisellään... eli tänään jogurtin ja myslin lisäksi oli palaruisleipää jonka päällä levitettä, kinkkusiivu, juustosiivu ja kurkkua.

1072-1001-1001
Toni X
09.04.2010 11:28

Millon mitäkin.

Tänä aamuna hedelmä (päärynä), rasvatonta jugurttia, neljänviljanhiutaleita, eines-lihapullia (!)

Joojoo, viimeks mainittu synti ois voitu korvata kalalla tai vähärasvasella lihalla, mutta kaupassa iski outo lihapullahimo. :)
Aamusin aina kohtalainen nälkä, koska oon laihdutuskuurilla ja jatkuva pieni kalorivaje päällä.

Leipää vältän, tai syön vain kokojyvänäkkäriä sen minkä syön. Viljatuotteita syödään muutenkin ihan kohtuuttomasti ja niistä tulee tolkuttomasti kaloreita hyötyyn nähdem. Itse en edes enää pidä leivästä kovin paljon.

1008-1003-1002
Mariiia
  • rekisteröitynyt: Apr 2010
15.04.2010 11:43

Millon mitäkin.
Yleensä syön puoli purkkia maitorahkaa jossa pari rkl raejuustoa+ sokeritonta mustikkasoppaa. Kaurapuuroa (30g), salaattia/tonnikalaa tai vähän molempia. Ja tietysti teetä:)

Joskus smoothie jossa banaania, kaurahiutaleita, ruisleseitä, maitorahkaa, marjoja, maitoa, maustamatonta jogurttia ja proteiinijauhetta. määrän voi kukin itse päättää.. Suosittelen. maistuu hyvältä.

Joskus myös jälkiuunileipä jossa margariinia (keiju 60%) kalkkunaleikkelettä, tomaattia/kurkkua
Maustamatonta jogurttia jossa hedelmiä ja marjoja.

Itselläni ollut kyllä kova homma, että saan tarvittavan energian kulutukseeni nähden. Personal trainerin kanssa laskettiin, että keskimäärin n. 2700kcal pitäs upota :D siinä onkin työtä. olen 164cm/62kg ja rasvaprosentti tällä hetkellä 22.5% ja jos sitä alemmas haluan niin syöminen on tärkeää:)Treenaan aika paljon joten kyllä on nälkäkin! Painottaisin välipalojen tärkeyttä myös. Itse syön 5-6 krt päivässä + palautumisjuoma

Pekoniaamiaisen syön ehkä 2 krt vuodessa. Viimeksi jouluna. Itse en pystyisi usein syömään, mutta ei se pahitteeksikaan varmaan ole. Sillä luulis nälän lähtevän:)Ja eihän se kuulemma niin epäterveellistä olekaan mitä on väitetty vuosikaudet..

1008-1003-1002
Mariiia
15.04.2010 12:00

tai no ei keskimäärin 2700 vaan 2100-3000kcal
whatever

1072-1001-1001
Toni X
18.04.2010 15:33

Edesmennyt Tony Halme neuvoi kirjassaan kätevän, edullisen ja terveellisen "ruokalajin", jota voi syödä vuorokauden ympäri ainoana ruokana, koska se "sisältää kaiken tarvittavan."

Se oli nimeltään "Koiranruoka", ja siihen laitetaan 1 prk tonnikalaa (vedessä), 1 dl kaurahiutaleita ja 1 dl omensosetta.
Sekotetaan huolellisesti ja pitäs olla "paljon paremman makuista kuin miltä näyttää ja kuulostaa. :)

Kokeilin tätä reseptiä innokkaasti kerroan, ja kykenin syömään sitä peräti yhden päivän ajan jokaiseksi ateriaksi.
Yäk. ;P

Sitäpaitsi siitä puuttuu rasva kokonaan. Hyvä pikadieetti-ruoka varmaan kyl.

1008-1003-1002
Mariiia
19.04.2010 17:16

Mutta siis hitaita hiilareita ja protskuja aamulla. Jogurteissakin kannattaa kiinnittää huomiota hiilihydraattien laatuun eli sokereita mahdollisimman vähän. paras jogurtti omaan makuun on A+ maustamaton jogurtti marjojen kera. Jos on tottunut makeaan niin voi alkuun tuntua pahalta mutta kun tottuu niin sitä odottaa :D
ja siksi niitä hitaita hiilareita (ruista kauraa tms) koska ne pitävät verensokerin tasaisempana pidempään eikä tule romahdusta ja päänsärkyä. Ja ravintoarvo verraton verrattuna riisimuroihin tai vaaleeseen leipään.. Kohtuus kaikessa silti. Ja myslitkin ovat petollisia sokerin kannalta. varsinkin muromyslit. Itse teen myslinkin..

tällänen myslisekotus on aika jees:

-Auringonkukansiemeniä
-ruishiutaleita
-kaurahiutaleita
-soijarouhetta(rapeutta)
-seesaminsiemeniä
-pellavansiemeniä

ja oman maun mukaan voi lisätä rusinoita ja pähkinöitä

1007-1001-1003
mukkelis
  • rekisteröitynyt: Mar 2004
21.04.2010 09:27

Joka aamu rasvaa ja proteiinia, useimmiten jauhelihaa (luomua) jossa kookosöljyä, avokadoa ja vihanneksia.

Toisinaan munia, pähkinöitä, kasviksia.

Hotelliaamiaisilla lihaa, kalaa, munia, kasviksia, pekonia :-P

Tällaisella aamiaisella jaksaa aivan tajuttoman hyvin ja pitkään, lounas kuuden tunnin kuluttua.

monkeyfood.net
1008-1003-1002
Mariiia
21.04.2010 14:08

mukkelis miten jaksat kuus tuntia? :D tai no en oo ite kokeillu aamiaisella kalaa tai lihaa (joskus pari kertaa vähän jauhelihaa) mut vois kyllä kokeilla joskus vaikka kalaa.. pähkinät on kyllä hyviä ja avokado. nam..

1042-1001-1003
mari3
21.04.2010 17:28

Ei kyllä tekis mieli Mukkeliksen aamiaista. Rasva ja proteiinit väsyttää mua, eikä anna mulle tarpeeksi potkua aamulenkin jälkeen. Lisäksi kroppa ja iho menevät tukkoon. Mutta kukin tyylillään!

Lisäksi mun mielestä olisi kurja olla syömättä noin pitkään. Mun pisin syömätauko hereillä ollessani on kolme tuntia! Mä tykkään aina jauhaa jotain. Avokadot ja muut vihreät kuuluu mulla muille aterioille... Mun aamupala koostuu ehdottomasti puurosta ja hedelmistä.

Don´t dream it, be it.
1007-1001-1003
mukkelis
21.04.2010 21:00

Marilla, oikein hyvin. Siinä viiden tunnin kohdalla alkaa joskus hiipiä nälkä hiukan, mutta hyvin jaksaa kuusi tuntia yleensä, työnkin puolesta rytmittyy niin. Hankalampaa oli ennen vanhaan puuroaamiaisen voimin, vaikka siihenkin tuuppasin raejuustoa... Kokeile! :-P

Mari, niinpä ollaan erilaisia. :-) Mun iho on paremminkin kirkastunut maitotuotteiden poisjättämisen myötä, samoin hiilareiden, vaikka ne jätin niin kauan sitten että vaikea sanoa mitään definitiivistä... Ja rasva pitää mulla nälkää kaikkein parhaiten samoin kuin tyydyttää nälän.

Mun mielestä on kätevää, ettei ole pakko syödä ennen kuin kuuden tunnin kuluttua, tottakai VOIN syödä ennenkin. Aiemmin söin usein ja vähän, nykyään rasvaisesti ja harvemmin ja sekä toimintakyky, jaksaminen että kroppa on parantuneet. Viimeksimainitty siis lähinnä kuoriutunut rasvastaan entisestään.

Mutta näiden erilaisuuksien vuoksihan tätä keskustelua kannattaa käydä :-)

monkeyfood.net
1042-1001-1003
mari3
22.04.2010 12:51

Mä mietin kovasti eilen tuota sun aamiaistas Mukkelis. Minkähän vuoksi yleinen käsitys hyvinvointia parantavasta ruokavaliosta on niin kovin toisenlainen täysjyväleipineen ja vähäisine proteiineineen? Tuo sun syömisesi kuulostaa melkein Atkinsilta. Vai olenko aivan hakoteillä? Onkohan suurin osa ihmiskunnasta siis aivan erilaisia kropaltaan kuin sinä? Vai ovatko suositukset vääriä?

Mä en sinänsä suositusten mukaan syö, vaan mulle tärkeää on, että ruoka maistuu ja etten kuormita sillä ympäristöä ja aiheutan mahdollisimman vähän kärsimystä muille olennoille. Mulle maistuvat vain kasvikunnan tuotteet - maitotuotteet kylläkin, mutta niitä vähennän koko ajan - liha, munat sun muut ovat mulle kauhistus. En myöskään ideologiani vuoksi voi syödä kuolleita eläimiä enkä paljoa eksoottisia ruoka-aineita. Koetan syödä niin pitkälle lähiruokaa kuin mahdollista. Eli avokado on esimerkiksi harvinainen herkku. Noh, nämä asiat ovat aina oman harkinnan varassa - kukin voi parhaiten omalla tavallaan.

Don´t dream it, be it.
1008-1003-1002
Mariiia
22.04.2010 13:07

Jokainen on erilainen:) Itse kyllä pyrin syömään aamuisin puuroa tai jälkiuunileipää + ne marjat ja rahkat yms. Itekin käyn tunnin pitusilla hölkkälenkeillä välillä aamusin ja sen jälkeen kyllä on sellanen nälkä että puuroa,rahkaa ja hedelmiä saatava! muuten kuolee nälkään ja tärisee :D ja lisäksi vielä palautumisjuoma ehdoton. Olen huomannut kehittyväni hyvää tahtia heti kun aloin juomaan säntillisesti palautumisjuoman ja syömään välipaloja. Prässiinkin olen lisännyt yht 40 kg alkuvuodesta jne. tuntuu mukavalta huomata että rasvaa palaa ja lihasta tulee..

sanoppa tuo poikaystävälleni joka ei ole vielä sisäistänyt välipalojen ja proteiinien todellista merkitystä treenaamisen kannalta. hän ihmettelee kun iskee väsymys treenin jälkeen ja salilla alkaa väsyttämään yhtäkkiä. ja iltapäivällä töissä pää kipeä ja vituttaa. Olen yrittänyt näyttää esimerkkiä ja hienovaraisesti esittää näkemyksiäni ja jakaa tietoani mutta aika turhaan! " oon treenannu ja urheillu jo ennen ku synnyit"

voivoi.. omapa on asiansa. Ei se tarkota etten tiedä mistään mitään vaikka olen treenannut vasta yhteensä 2 vuotta ja hän 10. Hän ei ole pikkupoika enää. Hän tekee vielä fyysisesti suht raskasta työtä ja hänen päivittäinen energiansaantinsa alittaa usein omani! ja hän on kuitenkin mies ja painaa 20 kg enemmän. Lähinnä harmittaa koko juttu.

anyway erilaisia aamupaloja on kiva joskus kokeilla vaihtelun vuoksi! :)

1042-1001-1003
mari3
24.04.2010 01:28

Joo-o, Mariiia, äijät on kyllä joskus sellasia jääriä... Mun mies ei ole koskaan ajatellut ruokaa proteiineina, rasvoina ja hiilareina - mikä sinänsä on vain hyvä asia - joten hän syö sitä mitä on saatavilla ja mikä maistuu ja täyttää. Juuri tultiin kotiin Alpeilta neljän tunnin maastopyöräreissulta. Matkaeväänä hällä oli hervottomat makkaravoileivät ja pari Snickersiä. Kotona hän pisteli samantien jättiannoksen Currywurstia (eli kaksi pannussa paistettua kabanossia, currya ja ketsuppia) sekä pellillisen ranskiksia ja salaattia. Hmmm. Noh, hänelle maistuu ja kun kerran voi hyvin, niin mikäs siinä. Sotii vaan hiukkasen mun näkemyksiä vastaan...

Mutta välipalojen merkityksen olen hänelle opettanut! Teen kiltin kotirouvan tavoin hänelle joka aamu rahka-jogurtti sekoituksen, johon lisäilen kaiken maailman hiutaleita, jyviä, pähkinöitä ja marjoja. Sen hän syö kiltisti töissä iltapäivällä. Eikä makeat valmisjogurtit enää edes maistu! Jes, voitto!

Käsittämätöntä on myös, että hän voi syödä kaksi isoa täysjyväleipää makkaran ja juuston tai Nutellan kanssa ja vaikkapa omenan ja palan kuivakakkua, ja lähteä siitä suoraan juoksulenkille! Siitä mä olen hälle vähän kade, koska mä joudun miettiimään ja varomaan esim. kuituja niin pirun tarkkaan ennen liikuntaa. En tarkoita että haluaisin välttämättä syödä makkaravoileipiä ennen lenkkiä, mutta hiukka spontaaniutta olisi kiva olla. Juoksulenkit teen poikkeuketta aamuisin joko tyhjällä vatsalla tai jonkun kevyen juoman tms. voimin. Välillä ärsyttää, kun vatsa on niin herkkä. Pitkillä pyörämaratoneilla en koskaan saa syötyä tarpeeksi - illalla ja seuraavina päivinä sitten tankkaillaan! Joten painunpa tästä taas syömään lisää...

Don´t dream it, be it.
1007-1001-1003
mukkelis
24.04.2010 12:23

Mari, noudatan pääpiirteittäin ns. kivikautista eli paleoliittista ruokavaliota (ei viljaa, sokeria, maitotuotteita, hyvin vähän hiilaria) joka on vähähiilarisuudessaan lähellä Atkinsia. Muuten vielä tarkemmin noudattaa sitä ruokavaliota, johon elimistömme on paleoliittisella kaudella sopeutunut. Tavoitteena on optimoida terveys ja siitä seuraten toimintakyky, pitkällä aikajänteellä.

Kaiken opiskelemani perusteella nykysuositukset ovat aivan hakoteillä. Ihminen ei mm. tarvitse viljan kuitua vaan luultavasti suurin osa, elleivät kaikki ihmiset, ovat yliherkkiä gluteenille, tietäen tai tietämättään. Kaiken keräämäni tiedon perusteella olen myös vakuuttunut siitä, että ravinnon liiat hiilihydraatit, olivat sitten "hitaita tai nopeita", ovat syynä moniin terveysongelmiin.

Ruokavalioni taustalla eivät siis ole olleet painonpudotus tai painonhallinta, mutta sivutuotteena rasvaprosentti on laskenut. Terveys on kuitenkin minulle ensisijaista. Se on itsekästä, mutta toisaalta ajattelen, että jossen ole terve, minusta ei ole muillekaan mitään hyötyä.

Syömäni liha on eettisesti tuotettua tai luomua. Ymmärrän näkökulmasi luonnonvarojen haaskaamisesta ja eläinten oikeuksista, mutta edellisiin yritän vaikuttaa muilla keinoin ja jälkimmäistä koen kunnioittavani käyttämällä rahani eettisesti tuotettuun.

Vaan näin minä voin hyvin ja mm. vuosikymmenen jatkuneet vatsaongelmat ovat historiaa... Uskomatonta! Ja uskomattoman helpottavaa. Toivottavasti tekin voitte hyvin :-)

Tässä vielä yksi tuore blogipostaus hiilareiden yhteydestä syöpiin, noin esimerkinomaisesti. Myös esim. neurologisiin ja muistisairauksiin katsotaan olevan selvä yhteys. Koskettaa minua läheltä työni vuoksi, jossa teen töitä jatkuvasti eri tavoin sairaiden ihmisten kanssa ja samalla turhaudun, kun ajattelen mitä mahdollisuuksia olisi parantaa elämänlaatua (ja erityisesti ennaltaehkäistä sairauksia) ruokavalion avulla.

http://www.paleobrands.com/2010/04/16/killing-cancer/

monkeyfood.net
1042-1001-1003
mari3
24.04.2010 23:56

Moi Mukkelis! Sun näkökantasi ovat kiinnostavia, ja elämäntyylisi kuulostaa järkevältä. Muakin kovasti kiinnostaisi ns. juurille palaaminen, pyrin itsekin syömään mahdollisimman "puhdasta" ja valmistamatonta ruokaa.

Samalla mietin, että voivatko kivikautiset ihmiset meitä paremmin? Ainakaan he eivät eläneet kovin vanhoiksi. Sairaudet olivat erilaisia, tai sitten kuoltiin ennen kuin kerettiin sairastua. Mutta ehkä tähän oli muita syitä kuin ruokavalio. Kuten joka toisen puun takana vaanivat sapelihammastiikerit... Ja tiikereitä pakoon juostessa ei paljon jenkkakahvoja ja luukatoa sun muuta päässyt kehittymään. Koko elämä oli niin erilaista, että vertailu nykypäivään on vaikeaa.

Noh, pitkäikäisyys ei tosin ole ainakaan minun mielestäni mitenkään haviteltava päämäärä, vaan ennemminkin luonnon ja muun ympäristön kanssa jonkinlaisessa yhteisymmärryksessä eläminen ja toisaalta oman terveyden hoitaminen siten, että elää sen aikaa kun elää terveenä ja toimintakykyisenä. Tästä olen aivan samaa mieltä sun kanssasi, Mukkelis.

Mun ongelmani on, että näen maailman ongelmineen liian synkkänä ja unohdan siinä samassa elää itse. Mitä järkeä on synkistellä ja maalata kauhuskenaarioita kaiken päivää? Ei mitään. Mutta minkäs teet, kun maailmantuska painaa... Pitäisi vain jaksaa olla positiivinen ja koettaa vaikuttaa itselleen tärkeisiin asiohin niin hyvin kuin voi.

Ja vielä ruokavaliosta: Olisi tosiaankin hienoa elää ilman vatsavaivoja! Mutta mahtaakohan tuo kivikauden ruokavalio toimia ilman eläinkunnan tuotteita? Taitaisi mennä aika heppoiseksi. Pelkkää rasvaa ja vihanneksia. Hmmm...

Don´t dream it, be it.
1007-1001-1002
Ciru
  • rekisteröitynyt: May 2004
25.04.2010 16:14

[quote]mukkelis kirjoitti:

Kaiken opiskelemani perusteella nykysuositukset ovat aivan hakoteillä. Ihminen ei mm. tarvitse viljan kuitua vaan luultavasti suurin osa, elleivät kaikki ihmiset, ovat yliherkkiä gluteenille, tietäen tai tietämättään. Kaiken keräämäni tiedon perusteella olen myös vakuuttunut siitä, että ravinnon liiat hiilihydraatit, olivat sitten "hitaita tai nopeita", ovat syynä moniin terveysongelmiin.

[/quote]

Olisi mielenkiintoista kuulla tästä lisää ja vähän tarkempaa infoa. Mitä terveysongelmia tarkoitat? Suomessa sydän- ja verisuonitaudit ovat nro 1 tappolistalla.

1072-1001-1001
outiirmeli
  • rekisteröitynyt: Oct 2009
27.04.2010 18:15

Mun aamiainen sisältää kaurapuuroa, vehnäleseitä, pellavansiemenöljyä, soijalesitiinirakeita, raejuustoa sekä mehukeittoa. Vielä puoli vuotta sitten tuo aamiainen kuulosti tosi kummalliselta mutta kokeilin, tunnustelin ja ihastuin :) Toi pitää myös nälän tosi hyvin poissa, pelkkä puuro ei mulla ainakaan pidä nälkää, vaikka sitä söisi kuinka paljon. Tai no, ehkä kattilallinen pitäisi :D

jos lumi on keltaista, älä syö sitä
1072-1001-1001
outiirmeli
  • rekisteröitynyt: Oct 2009
27.04.2010 18:17

Mun aamiainen sisältää kaurapuuroa, vehnäleseitä, pellavansiemenöljyä, soijalesitiinirakeita, raejuustoa sekä mehukeittoa. Vielä puoli vuotta sitten tuo aamiainen kuulosti tosi kummalliselta mutta kokeilin, tunnustelin ja ihastuin :) Toi pitää myös nälän tosi hyvin poissa, pelkkä puuro ei mulla ainakaan pidä nälkää, vaikka sitä söisi kuinka paljon. Tai no, ehkä kattilallinen pitäisi :D

Sen lisäksi beroccaa (tai vastaavaa), omega 3 sekä tällä hetkellä myös itselläni tuo Animal Pak, sitä en tosin syö kaiken aikaa, nyt otin toisen reilun kk satsin puoleen vuoteen. Kahvia myös kupillinen.

jos lumi on keltaista, älä syö sitä
1007-1001-1003
mukkelis
30.04.2010 09:13

Mari, itse asiassa, paleoliittisella kaudella ihminen eli suunnilleen yhtä vanhaksi kuin nykyään. Keskiarvoa laskee vain huomattavasti suurempi määrä lapsikuolemia sekä onnettomuuksia, ei ollut antibioottejakaan vaan villimmät olosuhteet. Yleinen virhekäsitys, että olisivat olleet lyhytikäisiä muuten. Onneksi eivät. :-)

Lisäksi paleoihmiset kyllä saattoivat sprinttiluonteisesti juosta eläimen perässä tai karkuun, mutta eivät tehneet mitään aerobista liikuntaa: vaelsivat sen sijaan pitkiä matkoja hyvin rauhallisella sykkeellä. Tästä on myös rutkasti opittavaa nimenomaan aerobisen liikunnan hyötyjen (kyseenalaisia) suhteen. Esimerkkinä vain... Käsitys paleoihmisistä on tietyllä tapaa juurtunut meille ja monin osin erheellinen.

Ilman eläinkunnan tuotteita kyllä melko mahdoton toteuttaa, siinä mielessä hyvin itsekäs ja luonnonvaroja käyttävä ruokavalio. Koska itse kuitenkin olen vakuuttunut sen tehokkuudesta suurten sairausryhmien ehkäisijänä ja ihmiselle ominaisimpana ruokavaliona, olen päätynyt tähän. Puhumattakaan vatsavaivojen kadosta! Ja jaksamisesta, hyvinvoinnista, kaikesta. :-)

Ciru, tarkoitan sydän- ja verisuonitauteja, autoimmuunisairauksia, ruoansulatuselimistön ongelmia, neurologisia sairauksia, muistisairauksia, metabolista oireyhtymää kaikkine muotoineen, syöpiä... Laajalla kirjolla. Paleo on "shotgun approach": taklaa yhdellä kertaa paljon ongelmia, hienosäätö on sitten yksilökohtaista.

monkeyfood.net
1007-1001-1002
Ciru
  • rekisteröitynyt: May 2004
30.04.2010 12:32

Ciru, tarkoitan sydän- ja verisuonitauteja, autoimmuunisairauksia, ruoansulatuselimistön ongelmia, neurologisia sairauksia, muistisairauksia, metabolista oireyhtymää kaikkine muotoineen, syöpiä... Laajalla kirjolla. Paleo on "shotgun approach": taklaa yhdellä kertaa paljon ongelmia, hienosäätö on sitten yksilökohtaista.[/quote]

Esim sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä ja hoidossa oleellisin muutos tehdään tyydyttyneiden rasvojen osalta eikä suinkaan hiilareiden osalta. Tyydyttyneet rasvat suurentavat seerumin LDL-kolesterolipitoisuutta. Muihinkin sairauksiin joita mainitsit, niin vaikuttaa kokonaisuus ei mikään yksittäinen tekijä kuten hiilarit. Tähän liittyy myös olellisena osana liikunta. Ylipainon hoito ja ehkäisy ylipäätään. Suomen ravitsemussuositukset ovat mielestäni ihan kelpo suosituksia. Toki niitä viilaamalla saa itselleen sopivan ruokavalion, Pitää muistaa, että ne on vain suosituksia. Itsekin noudatan ruokavaliota jossa on paljon tuoreita vihanneksia, tuoretta, vähän jalostettua ruokaa. Jauhot, riisit, pastat ja leivät on lähes pois ruokavliostani.

1007-1001-1003
mukkelis
30.04.2010 17:38

Olen eri mieltä. LDL-pitoisuus ei ole hyvä indikaattori ennustamaan sydän- ja verisuonitauteja. Huomattavasti merkittävämpiä ovat matala triglyseridiarvo ja korkea HDL. LDL voi olla myös täysin harmitonta ja sen lisäksi elintärkeää. Jos partikkelikoko on suuri ja "kevyt" pienen ja tiukan sijaan, LDL-arvo saa olla suurempikin. Paras arvio ldl-partikkelien koosta on matala triglyseridiarvo ja korkea HDL.

Hiilihydraatit ovat merkittävä tekijä näissä(kin) sairauksissa. Liikunnalla, mutta vielä suuremmin levolla on tässä myös yhtä tärkeä merkityksensä, samoin esim. yhteisöllisyys suojaa.

monkeyfood.net
1042-1001-1003
mari3
03.05.2010 17:44

En tiedä miten asiantunteva kirja tämä "Good Calories, Bad Calories" (GCBC) on, mutta koska en ole opukseeen tutustunut, en sitä lähde teilaamaan. Uskon kuitenkin, että nykyisilläkin ravintosuosituksilla täytyy joku pohja olla, sillä muuten kai niitä olisi lähdetty kumoamaan oikein tosi teolla. En tiedä mille tutkimuksille GCBC-kirja teesinsä pohjaa, mutta yhden kirjottajan hengentuotteen varaan on uusia näkemyksiä mielestäni hatara kasata ja varsinkaan lähteä muuttamaan virallisia suosituksia.

Yksi selvimmistä harha-askeleista ja -luuloista nykyisissä suosituksissa on eläinrasvan täydellinen soimaaminen, mutta en ymmärrä, miksi kasvisrasvoja nyt yllättäen pidetään huonoina. Aivan selvää haittaa ihmisille on liiallisessa hiilihydraattien saannissa, joten järkevämpää olisi puuttua huonolaatuisten hiilareiden tuomitsemiseen, jos tuomitsemaan ylipäänsä lähdetään.

Mikael Folgelholm kirjoitti mielestäni järkevästi tätäkin aihetta sivuten 1. toukokuuta Hesarin sivulla A2. Tässä artikkeli:
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Terveellinen+ruoka+voi+olla+my%C3%B6s+ekologista/HS20100501SI1MA01oc8

Jos linkki ei toimi, voi hakea HS:n sivuilta nimellä Mikael Fogelholm.

Don´t dream it, be it.
1007-1001-1003
mukkelis
05.05.2010 09:37

En perusta mielipiteitäni yhden teoksen varaan, olen vain maininnut yhden lukemisen arvoisen ihmiselle, joka pohtii näitä asioita.

Taubes on kirjassaan käynyt läpi viimeiset n. 100v. laihduttamisen tutkimusta.

Kasvirasvat ovat haitallisia, koska niissä on niin paljon omega-6-rasvahappoja. Sinällään niitäkin tarvitaan, mutta koska saamme nykyruoasta niitä niin paljon, omega-3- ja omega-6-rasvahappojen suhde vääristyy ja siitä seuraa ongelmia. Mm. ihmisen aivot on tehty omega-3-rasvahapoista. Kasviöljyissä on lajikohtaisesti muitakin ongelmia.

Fogelholm on ihan tolkun mies, ei siinä mitään.

monkeyfood.net
0032-0004-0003
Tonnis
11.05.2010 12:02

Kiitos tytöt mielenkiintoisesta keskustelusta.

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, olen viime aikoina syönyt joko puuroaamiaisen, tai ruisleipä + kananmuna -aamiaisen ja on todettava että puuron jälkeen on taas tänäkin aamuna kauhea nälkä ja heikotus, vaikka kokonaiskalorimäärä on aikalailla sama kuin tuossa toisessa vaihtoehdossa.

Kauralesepuuroa olen viritellyt lisäämällä siihen vielä auringonkukansiemeniä, vadelmia ja runsaasti mustikoita. On varmasti terveellinen ja paljon kuitua, mutta se nälkä ja heikotus! :/

Toinen aamiainen pitää nälkää paljon paremmin. Täysjyväruisleipä valkosipulimeetvurstin kera ja kolme kananmunaa (raakana Rocky-style).

Lisäksi kahvia, vitskuja, kalaöljyä jne.

1072-1001-1001
Nikken
  • rekisteröitynyt: Dec 2009
11.05.2010 13:05

Me olemme jo jonkin aikaa tehneet aamupalaksi tuolta Heikkilän Antin resepteistä mielestämme erittäin hyvän vaihtoehdon tuolle pekoniaamiaiselle joka tokin sekin on erittäin hyvä ja käytän sitä itsekkin.
Olen huomannut ainakin tämän seuraavan reseptin toimivan itselläni sen 5-6 h aivan loistavasti.
Tämä resepti on kahdelle henkilölle.

Kananmunia 4 kpl
Kermaa 1-1,5 dl
Pakastemarjoja ja jos mahd niin useimmiten puolukoita tai mustikoita n. 2-3 dl.
Kaikki nämä tehosekoittimeen ja a'vot

Yksi hyvä on myös leikkeleellä tai muulla tehty lautanen varustettuna keitetyllä/paistetulla munalla, salaatilla, tomaatilla, kurkulla , pähkinöillä.

0067-0004-0003
jussi62
  • rekisteröitynyt: May 2008
15.05.2010 23:42

Päätinpä osallistua keskusteluun ja laitampa tähän oman aamiaiseni.

Puuro Neljän Viljan hiutaleista 1,5 dl (kuiva-aine)
Tummaa leipää 1-2 viipaletta
Tomaattia ja kurkkua
Raejuustoa 2 dl
Rasvaton maito 1 dl (lisään puuroon)
Appelsiinituoremehua lasillinen

Rypsiöljy 1 rkl puuroon
Kalaöljykaps. 2 kpl
Monivitamiini/hivenainevalmiste 1 tabl.
1 C-vit. tabl.

Tämä on arkiaamuisin lähes poikkeuksetta käytössä ja on toiminut minulla hyvin.

1072-1001-1001
make83
  • rekisteröitynyt: Jul 2008
17.05.2010 07:28

Yleensä aamulla: 40g/1dl kaurapuuroa,
n.110g/2kpl kananmunaa,
125g maitorahkaa tai 75g tonnikalaa,
Marjoja/hilloa 1-2ruokalusikallista,
Omega, c-vitamiini ja B-vitamiini
pillerit

1042-1001-1003
mari3
17.05.2010 20:00

Tuli mieleen tuosta Tonniksen puuroaamiaista koskevasti heikotus&nälkä -valituksesta, että lisääpä rasvaa ja proteiinia puurolautaselle, niin nälkä pysyy varmasti paremmin loitolla. Pelkkä kuitu ei riitä. Mä teen puuroni osittain kokonaisista jyvistä, jolloin proteiinia ja rasvojakin on enemmän kuin hiutaleissa. Voi- tai öljylisä on myös erinomainen juttu rasvan suhteen, samoin kuin vehnänalkiot. Maitorahka tai raejuusto sopii myös puuron sekaan, tai vaikka (soija)maito, niin proteiiniakin saadaan tarpeeksi.

Itse tuunaan puuroni usein myös paahdetuilla soijapavuilla, pahkinöillä tai siemenillä. Ja taateleilla ja viikunoilla. Kyllä lähtee nälkä ja mikä tärkeintä, se on hyvää! Toimii hienosti ainakin mulla aamulenkin jälkeen. Tosin mä syön pitkin päivää noin kuutisen kertaa, joten en tiedä kuinka pitkiä aikoja nälän pitäisi sulla pysyä loitolla. Omena tai muu hedelmä ennen lounasta naamariin, niin iso lounasnälkä ainakin hiukka siirtyy. Itse syön kymmenen yhdentoista maissa marja- tai hedelmäsekoitusta jonkun (soija)maitotuotteen ja vaikka pähkinöiden kanssa. Mutta nää jutut ovat tietysti yksilöllisiä. Kokeillen löytyy vaikka kuinka kivoja juttuja!

Don´t dream it, be it.
1003-1003-1003
Potkupami
  • rekisteröitynyt: Feb 2002
26.05.2010 17:28

Nykyään olen useimmin syönyt aamupalalla mysliä, jonka maustan joko maidolla tai maustamattomalla luomujogurtilla sekä omena tai banaani. Aamulla syön ihan reilusti hiilareita, jotta jaksaa.

Viikonloppuisin saatan tehdä reilun 3 munan munakkaan, jossa täytteenä vaikka kasvissuikaleita tai jotain lihakuutioita. Tällä annoksella jaksaa trampata kaupungilla pitkän aikaa.

0048-0001-0003
JCS
  • rekisteröitynyt: Dec 2009
27.05.2010 16:52

Ehramin maitorahka + Valion jogurtti (mansikka-vanilija) + makeutusaine ja se blenderiin. Sitte pari palaa ruisleipää med levite, juusto ja kinkku. Sillä lähtee aamu hyvin käyntiin. :~)

Always Go For Gold
1072-1001-1001
Rime
  • rekisteröitynyt: Aug 2008
30.05.2010 19:40

Puurohiutale (kaura/quinoa/tattari yleensä) 1dl
+ 2-3 rkl lese + 2 rkl auringonkukansiemen,
-puuro veteen

200g 2% maustamatonta raejuustoa

Omena

½l vettä + kahvia/teetä

False
Inette
  • rekisteröitynyt: Jun 2010
27.06.2010 14:00

Mielenkiinnolla seurasin keskustelua ruokavaliosta, joka pohjautuu paleoliittiseen ruokavalioon. Yritän myös itse suunnata siihen suuntaan ja mietin aamulla mitä voisin syödä sen ainaisen puuron ja ruisleivän tilalla, paleoottisesta näkökulmasta..

Eli salaattia, lihaa, pähkinöitä?

0084-0003-0001
akonan
  • rekisteröitynyt: Mar 2001
29.06.2010 10:42

Inette, juuri noin tai sitten vaikka munakas kasviksilla. Tai kananmunia ja pekonia :)

breathing is optional
False
Inette
  • rekisteröitynyt: Jun 2010
29.06.2010 23:24

Outoa yrittää kääntää ruokailutottumuksia niin radikaalisti, tai lähinnä aamupalan osalta, muu syöminen on paremmin hallussa. Toisaalta ymmärrän ihan täysin mihin tuo perustuu, mutta sitä "aivopesua" ("leipää pitää syödä, maito on hyvästä") vastaan on hankala taistella, vaikka järjellä asiat tajuaakin.

Luomutuotteisiin olen vasta hiljattain herännyt, tai niiden tarjonnan vähyyteen normikaupoissa.

Ehkä tuosta luolamies-/paleoliittisesta ruokavaliosta voisi tehdä oman ketjun? Aihe kiinnostaa ja muiden kokemuksia kaipaan käytännön toteutuksesta.

Ja jos ette ole vielä nähneet:
Paleo in a Nutshell Part 1: Food

1070-1002-1003
Xib
  • rekisteröitynyt: Jun 2007
13.07.2010 13:00

Kaurapuuro leseillä terästettynä ja saavillinen kahvia, niillä lähtee meikäläisen päivä tehokkaasti käyntiin :) Työkaverit ovat mananneet, että kaurapuuroaamiaisen jälkeen iskee nälkä nopeasti, mutta mulla taas puuro tuntuu olevan se, joka parhaiten pitää nälän loitolla lounaaseen saakka. Liekö sitten se kuitulisä vai mikä...

Jotenkin tuntuisi hassulta vetää pekonia naamaan aamulla, pitänee kokeilla ;D

Punapää, mutta vähän blondi.
1072-1001-1001
Gelid
  • rekisteröitynyt: Jul 2010
20.07.2010 21:36

Lisäksi paleoihmiset kyllä saattoivat sprinttiluonteisesti juosta eläimen perässä tai karkuun, mutta eivät tehneet mitään aerobista liikuntaa: vaelsivat sen sijaan pitkiä matkoja hyvin rauhallisella sykkeellä. Tästä on myös rutkasti opittavaa nimenomaan aerobisen liikunnan hyötyjen (kyseenalaisia) suhteen. Esimerkkinä vain... Käsitys paleoihmisistä on tietyllä tapaa juurtunut meille ja monin osin erheellinen.
[/quote]

[ot]Ihmisen sprintti nopeus on sen verran onnetonta että tuskin on myyrää isompaa saalistettu pikajuoksulla. Mutta ihmisen kestävyys päihittää savannien pikakiitäjien kestävyyden joten todennäiköisesti ihminen on juossut saaliin näännyksiin. Jokin afrikan heimo harrastaa tuota tänäpäivänäkin.[/ot]

Vuosia aamupalana toiminut sätkä & kahvi ja "ihan ok" pärjäs ensimmäiselle ruokatauolle. Herään siis 5.00 ja 1. ruokatauko n. klo 10.00. nyt viimeaikoina oon keitelly puurot aamuisin ja veto tuntuu loppuvan hyvissä ajoin ennen taukoa. Pitäis ilmeisesti löytää hyvä rasvainen & proteiini pitoinen aamupala. Ei vaan tahdo maistua mikään aamulla :(

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.