Kuinka paljon lihasta vuodessa?

vastauksia: 36
1003-1001-1003
Tintsu
  • Mar 2005
  • 1
24.03.2005 11:59

Tuossa alempana keskusteltiin, kuinka paljon miehen on mahdollista saada lihasta vuodessa optimaalisissa olosuhteissa. Luvut kuulosti aika uskomattomilta...jopa kymmenen kiloa vuodessa!?!

Kuinka paljon nainen voi saada lihasta vuodessa? Olen kuullut ja lukenut jostain useasti, että jo 2 kiloa/vuosi lihasmassan lisäykseen saa tehdä kovasti töitä. Itselläni on tavoitteena nostaa painoa 55 kg:sta 60:een parissa vuodessa treenaamalla, ei siis syömällä (paitsi tietenkin riittävästi ja oikein).

0062-0001-0003
Chihuahua
  • Jul 2002
  • 2179
24.03.2005 13:01

Miesten 10 kiloa vaatii jo aikamoista perehtymistä ruokavalioon, lepoon ja treenaukseen ja lisäksi sen, että on aivan aloittelija.

Naisilla luvut ovat testosteronin vähyyden vuoksi huomattavasti pienempiä. Tosin poikkeuksiakin löytyy. Kovalla työllä ja harkitulla ruokavaliolla normaalilla geeniperimällä varustettu nainen voi saada 1-5kg lihasta vuodessa, jos ei pelkää samanaikaista rasvaprosentin kasvua. Yleensä yhtä lihaskiloa kohti täytyy ottaa pari kiloa rasvaa. Tämä johtuu ihan aineenvaihdunnallisista syistä.

Pidemmälle ehtineelle treenaajalle kilonkin lisäys vuositasolla on hyvä tahti.

5 kilon lihasmassan lisäykseen kannattaa pyrkiä ennemmin hitaasti kuin nopeasti, jos ei halua lisätä rasvan määrää kehossaan kovin paljon. 2-3 vuotta olisi lienee järkevä pitkän aikavälin tavoite.

Kaikki nämä luvut ovat aika hatusta vedettyjä, sillä jokaisen perimä, tavat, tottumukset ja sisu ovat yksilöllisiä.

55 kiloinen nainen kun saa silkkaa lihasta 5 kiloa, niin siinä muuttuu ihan toisen näköiseksi. Luku kuulostaa pieneltä, mutta ei sitä ole. Viiden kilon joulukinkkuhan on jo melkoinen kimpale...

1003-1001-1003
Tintsu
  • Mar 2005
  • 1
24.03.2005 13:43

Vähän pelkäänkin että oma kova tavoitteeni kaatuu juuri siihen etten mielelläni ylimääräisiä rasvoja itseeni halua. Rasvaprosenttihan ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta tämän tavoitteeni aluksi mittautin prosenttini joka oli 14,7 (rasvaa 8,2kg). Olen mitannut myös kerran aiemmin, muutaman kilon painavampana ja silloin se oli 17. En mielestäni muutenkaan ole niin tikku kun painoni antaa olettaa, olen treenaillut säännöllisen epäsäännöllisesti pari vuotta ja rasvat lähti ahkeran aerobisen treenin ansiosta. Ehkä rasvat ovat minulla luonnostaan matalat, sillä hormonitoimintani on ihan normaalia. Joskus olen kuullut sanottavan että naisilla alle 15 rasvoilla jää jo kuukautiset pois. Eihän ne mittarit mitään tarkkoja todellakaan ole, mutta samoilla mittareillahan se kaikilla mitataan. Itseltäni mitattiin pihdeillä ja omronilla (%=näiden keskiarvo) joo tämä nyt vaan oli tälläistä höpinää jos joku innostuu neuvomaan enemmänkin.

0062-0001-0003
Chihuahua
  • Jul 2002
  • 2179
24.03.2005 14:11

No ei sen rasvaprossan tietysti kovin korkealle tarvitse nousta että lihaskasvu mahdollistuu, mutta energiaylijäämä on välttämätön että lihasten kasvu on nopeinta ja ylipäänsä mahdollista. Tästä seuraa helposti rasvakudoksen kasvuakin. Parin kilon ylimääräinen rasvapaino on kyllä helppo ottaa pois.

0011-0003-0003
White Pale Punisher
  • Mar 2005
  • 14
25.03.2005 00:13

Tiedättekö sellasen kaverin kuin Ove Rytter? Kilpakehonrakentaja Ruotsista, joka on omien sanojensa mukaan saanut 0.7 kg lihasmassaa vuodessa (kertoi näin kirjassaan Tehokas Kehonrakennus). Aika hävyttömän vähän mun mielestä.

Offtopic: Hyvät reidet oli Ovella ja yläkehossa oli mallikkuutta. Pirun tiukassa kunnossa on ollut aina. Eli taitaa olla niin että hiljaa hyvä tulee...

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
25.03.2005 02:08

Olen kirjan lukenut ja muistaakseni tais tarkottaa että keskimäärin 0,7kg lihasta vuodessa. Eli ensimmäisenä vuosina paljon enemmän ja vastaavasti loppuvuosina todella vähän.
Tuohon Chin kommenttiin miesten lihaskasvusta sanoisin että samaa mieltä olen, aika pitkälti niinhän se menee että ekoina parina vuotena tulee suurin kehitys ja sitte se onki työn ja tuskan takana.

0012-0001-0003
PetePohjoinen
  • Mar 2003
  • 127
28.03.2005 18:56

"Tuossa alempana keskusteltiin, kuinka paljon miehen on mahdollista saada lihasta vuodessa optimaalisissa olosuhteissa."

Missä?!? *on puusilmä*

0062-0001-0003
Chihuahua
  • Jul 2002
  • 2179
03.04.2005 13:05

"Tiedättekö sellasen kaverin kuin Ove Rytter? Kilpakehonrakentaja Ruotsista, joka on omien sanojensa mukaan saanut 0.7 kg lihasmassaa vuodessa (kertoi näin kirjassaan Tehokas Kehonrakennus). Aika hävyttömän vähän mun mielestä."

No eihän se vähän ole, jos lukema on keskimäärin. Äijähän on treenannut jotain päälle 20 vuotta. Kehonrakennuksessa ulkonäkö on puntarilukemaa arvokkaampi. Ja jos Ove ei ole kovinkaan pitkä, niin tuo lukema on vielä parempi.

"Offtopic: Hyvät reidet oli Ovella ja yläkehossa oli mallikkuutta. Pirun tiukassa kunnossa on ollut aina. Eli taitaa olla niin että hiljaa hyvä tulee..."

Ja voi olla, ettei se anna ottaa itsestään poseerauskuvia lehtiinsä silloin, kun on ihan paskassa kunnossa. Ja kyllä, hiljaa se tulee, mutta en tiedä tuleeko hyvä! :D

1007-1003-1002
mary magdalene
  • Nov 2004
  • 167
18.05.2005 22:10

Eikö muka voi saada lisää lihasta ilman samanaikaista rasvanprossan nousua? :o

1007-1003-1002
mary magdalene
  • Nov 2004
  • 167
18.05.2005 22:11

Edes vähän ja pitkällä aika välillä..?

1030-1001-1003
Eos
  • Jul 2004
  • 676
18.05.2005 22:22

Kyllä voi.

1008-1003-1003
iitamaria
  • Apr 2003
  • 28
19.05.2005 16:52

Mä en ole koskaan aiemmin yrittänyt tahallaan saada lihaksia, mutta nyt olen senkin homman aloittanut. :) /tuuletus/

Olen siis alkanut syödä kulutustani enemmän (tosi vaikeaa, kun on tottunut elämään miinus- tai tasakaloreilla). Mua on kuitenkin jäänyt askarruttamaan, että miten suuri painonnousu on "liikaa" ja minkälainen painonnousu naisilla on yleensä sopiva (niin että rasvaa ei kerry liikaa)? Onko jotain nyrkkisääntöä, että miten suuri painonnousu antaa viitettä siitä, että nyt syödään liikaa/treenataan tehottomasti ja kroppaan kertyy enemmänkin läskiä kuin lihasta? Voi olla, että tämä on tyhmä kysymys, mutta tätä olen kuitenkin miettinyt, enkä ole löytänyt mistään vastausta.

Vastaus varmaan on, että kaikki on yksilöllistä ja riippuu treeniohjelmasta ja syömisistä, mutta elättelen nyt kuitenkin toiveita, että jollain ois jotain mutua tähän asiaan.. :)

Treenaan 3-jakoisella ohjelmalla (jalat, rinta-olkapäät-ojentajat, selkä-hauis), toistomäärät liikkeissä on pääsääntösesti 8-12, irvistän viimeisillä toistoilla ja jos ei naama väänny, niin lisään painoja, ja jätän sarjan vaikka vajaaksi tai teen viimeisen puolikkaana, jos ei kaikki toistot mene.

Ruokavalion yritän pitää sellaisena, että rasvaa (pehmeitä) tulis 1g/painokilo, proteiinia 2g/painokilo ja loput on sitten hiilaria (lähinnä kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa, mutta myös pastaa/riisiä. Okei, vähän karkkiakin..:).

Päivittäisen kalorimäärän koitan laskea niin, että peruskulutus+liikkumalla kulutettu+400kcal, eli että syön 400kcal yli kulutuksen. Ja meinasin, että pidän 2-3 viikkoa plussakaloreilla ja sitten viikon miinuksella ja silloin lisään hiukan aerobisen osuutta. Ajattelin että sillä ehkä saisin pidettyä rasvankertymistä kurissa..

Kuulostaako tämä nyt teistä yhtään järkevältä? /ujo/ Olen tätä mun suunnitelmaa toteuttanut treenin osalta pari viikkoa ja ruokavaliota olen vasta ihan näinä päivinä miettinyt kuntoon (jos se nyt edes on kunnossa..) Ja tässä miettiessä olen siis pohtinut, että kun kerran mulla paino nyt on lähtenyt nousuun, niin kuinka nopeasta noususta pitäis "huolestua" ja todeta, että nyt kertyy typylle lähinnä rasvaa eikä lihasta..? Eli jos yrittäisin saada nyt vuoden aikana esim. 1,5kg lisää lihasta, niin sehän tekisi laskennallisesti 125g/kk (höh, miten vähän...).

Nyt on parissa viikossa paino noussut 1kg, mutta näitten mun peruskoulupohjaisten paniikkilaskelmien mukaan siitä olis aivan minimaalinen osuus lihasta (ehkä), loput rasvaa ja nestettä. Näin alussa se nesteen määrä on varmaan aika suuri, mutta minkälaiseen painonnousutahtiin tässä pitäis tähdätä? Näin vasta-alkajana pelottaa, että ensin iloitsen painon noususta, koska tulkitsen sen viitteeksi lihaskasvusta, mutta todellisuudessa saankin kroppaani enemmän rasvaa kuin lihasta..

Pahoittelen, jos juttuni meni osittain ohi aiheen, mutta pointti kuitenkin oli se, että lihasta yritän saada, mutta haluaisin pitää sen kertyvän fläsän määrän kohtuullisena.. En vain tiedä, että minkälaista painonnousua tässä pitäis odottaa tai tavoitella.. :-/

0084-0004-0003
joke
  • Oct 2003
  • 276
19.05.2005 17:54

Tuon teorian mukaanhan sitä lihasta rakennetaan lisää.Tiedä sitten keneltä ja missä määrin se onnistuu,mm.Hermeliini sitä äskettäin yritti projektissaan Pauliina Taluksen delegoimana mutta joutui luovutamaan.

Rasvaa tulee kun ollaan +kaloreilla,se on ihan selvä.Se miten polla kestää läskinä olemisen bulkilla on aika vaikea juttu,lihasta kun ei heti ala ilmaantumaan,jos tulee lainkaan.

Mä en henk.koht suosi kehonrakentamista bulkaten vaan mun mielestä pitkä kaava on parempi.Siis syö vain se mitä kulutat ja välillä vähän ylimääräistä.Kovan treenin tehtävä on aikaansaada fysiologinen tarve lisäravinnolle,näläntunteen tulee siis kertoa paljonko evästä tarvitsee.

1008-1003-1003
iitamaria
  • Apr 2003
  • 28
19.05.2005 18:11

Eli siis mun olis mahdollista saada sitä lihasta, vaikka en niin kauheesti ylimääräistä söiskään? Ennen salitreenien aloittamista huomasin, että jos söin nälän mukaan, olin aika tasakaloreilla. Olen kyllä huomannut, että nyt punttisalin aloitettuani on useammin nälkä, joten ehkä mulla tulisi se tarvittava kalorimäärä täyteen ilman sen suurempia miettimisiäkin, kun puputan jotain melkein parin tunnin välein. Pelkään vaan, että jos en tietoisesti pyri kasvattamaan energiamäärää, menen vahingossa miinuksille ja salitreeni menee hukkaan lihaskasvua ajatellen, kun ei löydy ylimääräistä energonia patin kasvattamiseen.

No, kommenttisi lohdutti kyllä sikäli, että voinen ehkä vähän relata tuosta syömisten miettimisestä.. :) Silti tuo painon nousu vähän mietityttää.... /pää savuaa/

0084-0004-0003
joke
  • Oct 2003
  • 276
19.05.2005 18:40

Ravintoosiossa,"hullun luumun teeseistä"keskustelussa asiantuntijat totesivat kalorilaskennan olevan turhaa.Ehkä niin onkin,ehkä kehoihmisenkin olisi tärkeämpää seurailla vain itselleen sopivan makroravinnejaon toteutumista ja syödä nälän mukaan.
Toisaalta kalorilaskenta on bodyharrastelijalle niin tuttu ja tärkeä työkalu että ei siitä ihan heti osaa luopua.Silloin tuntuu varmaan siltä että ei ole mitää mihin tukeutua kehitystä odottaessaan.Ja miten mahtaisi dieettaaminen sujua ilman kalorilaskentaa??

0059-0001-0003
Jason
  • Jul 2002
  • 1928
19.05.2005 20:11

"Pelkään vaan, että jos en tietoisesti pyri kasvattamaan energiamäärää, menen vahingossa miinuksille ja salitreeni menee hukkaan lihaskasvua ajatellen, kun ei löydy ylimääräistä energonia patin kasvattamiseen"
Tuon on varmasti asetelma, jonka kanssa painii itse kukin hyvin usein. Joke tuossa turisikin jo hyviä. Luehan myös tuo Patrikin väsäämä erinomainen vastaus liittyen kalorienlaskentaan.

Lienee syytä tehdä jonkunmoinen pesäero a) huippu-urheilun b) harrastekuntoilun ja 1) lyhyen painonpudotuskauden sekä 2) pitemmän aikavälin painonhallinnan suhteen. Mielestäni säännöllinen kalorienlaskenta SEKÄ kohdissa a&b korkeintaan lyhyen, tavoitteellisen painonpudotuskauden rutiineihin ja silloinkin vain varauksella. Kaloreja laskiessa huomio kiinnittynee melko helposti ajatukseen halinnasta/ravinnon liiallisesta ajattelusta/kontrollista sen sijaan, että keskityttäisiin todella oppimaan ja hallitsemaan niitä osatekijöitä, jotka mahdollistaisivat luontaisen näläntunteen ohjaavan laihdutusta ja kehon painon säätelyn suuntaan tai toiseen asialla liiaksi päätään vaivaamatta. Tarkistuksenomaisia kalorienlaskentoja voidaan toki suorittaa, sillä tuon luontaisen näläntunteen viemänä ei aina ainakaan alkuun ole helppo olla, varsinkaan nykyruokakulttuurissa.
Alkuun reilummin syöden täyttynevät gykogeenivarastosi entisestään, joka sitten sitoo sitä mainitsemaasi nestettä, vettä jotakuinkin juuri tuon verran. 500 päivittäistä ylikaloria en juurikaan ylittäisi ja on selvää, että tässäkin tapauksessa rasvan kertyminen on väistämätöntä. Mistäpä sitten tarkaleen tiedät, olivatko päivän kalorit 200-300-400kcal plussalla? Eli pidetään myös mielessä se, että tuo "energiatasapaino" ja kalorienlaskenta on vahvasti mutu-sävytteistä, perustuen melko karkeisiin arvioihin, joten silläkin perusteella kantapään kautta, vaaka näläntunne ja oman kehon kuuntelemiseen oppiminen rulettavat yhä ja aina. Emmehän myöskään tahdo elää syödäksemme, vaan jotain ihan muuta..=P Henk. koht. en myöskään terveysliikkujan näkökulmasta kannata suurempaa painon jojoilua ja bulkkausta, sillä sitä seuraa useasti vain kahta kauheampi painonpudotuskausi. Määritäpä itsellesi siis ne (paino-)rajat, joiden sisällä olet valmis liikkumaan ja aseta tavoitteet ja ruokavalio sen mukaan. Itse pitäisin tuota viiden kilon "jojoa" vielä suhteellisen siedettävänä.

Noh, näihin tarinoihin on kokeneen punttaajan helppo tokaista jotakin aivan muuta, joten tottakai on aina jätettävä se vara näihin, että jokainen pitemmälle edetessään löytää sen itselleen parhaiten sopivan tien.

1008-1003-1003
iitamaria
  • Apr 2003
  • 28
19.05.2005 21:37

"Mielestäni säännöllinen kalorienlaskenta SEKÄ kohdissa a&b korkeintaan lyhyen, tavoitteellisen painonpudotuskauden rutiineihin ja silloinkin vain varauksella."

Mulla oli tossa kalorien laskemisessa se ajatus takana, että kun olen niin kauan tottunut elämään miinuksella/tasakaloreilla, niin alkuun koitan vähän laskea kaloreitakin, että tulisi syötyä vähän enemmän ja tottuisin siihenkin. (Se miinuksilla oleminen on paljon helpompaa, heh..)

"Mistäpä sitten tarkaleen tiedät, olivatko päivän kalorit 200-300-400kcal plussalla?"

:) Eihän sitä tiedäkään. Mä tiedän vain sen, että en juuri plussalla käy (paitsi jos vedän päivällä viineriä tai muuta älytöntä, mutta sitä en tee..), jos syön nälän mukaan. Viime syksynä yritin (ja onnistuinkin) häätämään vähän rasvaa pois kropasta, ja silloin pidin tunnontarkkaa kirjaa ja totuin syömään hieman vähemmän kuin mitä kulutus on. Tavoitteen saavutettuani en ole enää jaksanut miettiä syömisiäni (laatua kyllä, mutta en kaloreita), mutta joku aika sitten pidin muutamina päivinä testipäiväkirjaa, ja totesin, että syön näköjään aika lailla kulutuksen mukaan tai vähän alle. Eli jos syön nälän mukaan, ei sitä ylimääräistä juuri tule.. Ajattelin, että jos ottaisin taas tuon laskemisen avuksi, kun ei muuten näköjään meinaa sitä plussaa tulla.

Mutta ehkä te olette oikeassa, että voisin lopettaa tuon liian laskemisen ennen kuin edes kunnolla aloitan, ja luottaa siihen, että kyllä tämä kroppa kertoo, mitä se haluaa. Ehkä mun fiksu pääni on jo informoinut kehoani, että nyt aloitetun punttitreenin tarkotuksena on kasvattaa lihasta (eikä esim. laihduttaa), joten se alkaa pikkuhiljaa kääntää nälkää automaattisesti isommalle??

Hyviä neuvoja teiltä, kiitos siitä. :) Näin aloittelevana lihastenhankkijana sitä tulee niin paljon kaikenlaista uutta opittavaa ja kerrattavaa, että pään tilalla on välillä karuselli.. :) Lopetan liian miettimisen ja toivon nälkää vieraakseni, eiköhän tää karuselli toistaiseksi sillä pysähdy (tai vaihdu possujunaksi...) :)

1007-1003-1002
mary magdalene
  • Nov 2004
  • 167
23.05.2005 22:57

Eos: Kerro lisää. :)

0032-0003-0003
j_b
  • Jan 2003
  • 726
24.05.2005 00:05

Rasvaprosenttihan voi laskea, vaikka rasvan määrä kehossa lisääntyy. =)

0010-0001-0003
B-Ice
  • May 2003
  • 67
04.06.2005 14:48

Sen verran otan kantaa noihin kalorien ahtamiseen, että kuten tässäkin jutussa on mainittu, niin lihasten ehdoton kasvupyrähdys tapahtuu aloittelijoilla. Kuitenkin harva aloittelija osaa syödä oikein, tai edes sinne päin. Puhumattakaan mistään bulkkauksista tms. Suurin osa syö aivan normaalisti, kuten aikaisemminkin. Joten jotenkin tuntuu koko bulkkauksen idea olevan melko turha.

Aloittelijoilla kuitenkin voidaan helpostikkin puhua 5-10 kg lihasmassan lisäyksestä ensimmäisenä vuonna. Ja oikeastaan tuostakin suurin osa tulee ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Pitempään treenanneilla tuo 2 kg:kin voi olla työn ja tuskan takana. Äkkiseltään 0,5-2 kg vuodessa kuulostaisi siltä, että se ei kauheasti kaloreita tarvitse.

Omista kokemuksista sen verran, että en ole koskaan huomannut mitään erityistä kasvupyrähdystä tai voimien huomattavaa lisääntymistä noiden bulkkien aikana (jotka nykyään ovatkin historiaa). Nimenomaan pysyvässä lihasmassassa. Lisäksi armeijan jälkeen sain kyllä melko helposti kasvatettua vanhaa lihasta takaisin, eikä kalorit todellakaan olleet mitenkään päätä huimaavat. Kuitenkin ensimmäisten kuukausien kasvunopeus olisi n. 20-30 kg vuoteen. Joten jos 2 kg:n eteen pitää ahtaa kaloreita, niin miten tuo yli 10 kertainen kasvunopus oli sitten edes mahdollista? 45 000 kaloria päivässä?!?

Oma villi veikkaus on se, että tuon bulkin aikana lisääntynyt nestemäärä kehossa hiilareiden ansiosta aiheuttaa harhan lisääntyneestä lihasmassasta. Sama harha, joka saadaan aikaa kreatiinilla. Tuon aiheuttama todellinen lihaskasvu vuositasolla on kyllä minimaalinen, lähes olematon.

Niin, ja alkuperäiseen kysymykseen. Lihasmassan määrän kasvu. Kun aletaan puhumaan yli 5 vuoden treenikokemuksesta, niin miehillä 0-2 kg vuodessa (tavallinen varmaan n. 0,5 kg, 2 kg vaatii jo ääretöntä lahjakkuutta). Naisista ei niin kokemusta, mutta veikkaisin äkkiseltään, että ollaan 0,5 kg:n alapuolella. Varmasti 0,5 kg vuodessa naisilla jo vaatii jonkunasteisen kromosomihäiriön. =)

1072-1002-1003
Lyyti
  • Jul 2003
  • 1123
04.06.2005 15:49

"Varmasti 0,5 kg vuodessa naisilla jo vaatii jonkunasteisen kromosomihäiriön. =)"

/kulmat/ *huokaus*

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
06.06.2005 19:00

Suoraan sanottuna uskomatonta pa****. Täysin naurettavaa edes yrittää vetää mitään tarkkoja arvoja, menetkö sanomaan jollekin huippulahjakkaalle ihmiselle kun se kertoo saaneensa lihasta enemmän kun väitit että ei se ole mahdollista kun jossain väitetään toisin? Tulokset ne puhuu puolestaan ei tollaset puheet

0010-0001-0003
B-Ice
  • May 2003
  • 67
09.06.2005 02:49

Analysoisitko hieman tarkemmin tuotaa "uskomatonta pa****" -lausettasi?

Koita toppahousu käsittää, että niitä huippulahjakkaita ei kävele jonossa salilla. Ja nyt oli kai puhe NOIN KESKIMÄÄRÄISESTÄ ARVOSTA, eikä mistään huippulahjakkuuksista? Ja usko huivikses, että viiden treenivuoden jälkeen on hankala saada 2 kiloa massaa vuodessa. VOI olla, että sinä saat, mutta kuitenkin on hyvin, hyvin paljon todennäköisempää, että juuri sinä et ole se huippulahjakas. Niin julmaa kun se onkin.

Ja yksi asia, mikä sunkin on hyvä käsittää. Huippulahjakkuus ei ole kestävän kehityksen tae. Vaikka on miten huippulahjakas, niin kehitys silloinkin tehdään ensimmäisten vuosien aikana. Se kehitys vaan sattuu olemaan muita nopeampaa.

Ja kyse on OIKEASTA LIHAKSESTA, eikä mistään nestepöhö-läskistä. Kyllä kuka vaan saa 10 kg massaa vuodessa ja voi patsastella kavereille, miten v***n kova Bodari on. Ymmärrä sekin, että mittanauha ja vaaka ei näytä aina koko totuutta.

Voimailu on julmaa ja hidasta, ja säkin sen vielä joku päivä ymmärrät, kun vielä muutaman kerran tartut tankoon.

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
13.06.2005 16:33

Olen salilla käynyt säännöllisesti yli 4 vuotta, sekä olen samaa mieltä että suurin kehitys tehdään ensimmäisinä vuosina silloin kun on opittu miten treenata ja miten syödä.

En ole missään vaiheessa puhunut mistään nestepöhö-läskin lisäämisestä koska siihen pystyy kuka vain.
(pieni välihuomautus, lihas on suurimmaksi osaksi nestettä) Oletko kenties salilla mittaamassa näitä keskimääräisiä arvoja vai mistä niitä revit? Jos pistetään tavan salilla kävijä 5 vuoden jälkeenkin sellaisen ihmisen kans treenaamaan joka tietää mitä tekee ja miten sekä treenataan todellakin kunnolla eikä vaan "käydä" salilla niin väittäisin että sitä kehitystä tulee edelleen enemmän kuin se 2 kiloa lihasta vuodessa.

Tottakai huippulahjakas kehittyy nopeammin mutta myös pidemmälle. Tosin sellainenkin joutuu keksimään uusia tapoja rasittaa lihasta, sama homma joka on myös "tavallisella" salilla kävijällä.
Luulisin tästä kuitenkin jotain tietäväni vaikkein kaikkitietävä olekaan, kuitenkin saleilla kannattaa kuunnella niitä pidempään treenanneiden vinkkejä (varauksella tosin.)

Nimimerkillä eräänkin voimanoston alle 23v suomen mestarin kans aika paljon asiasta keskustellut.

Oma mielipiteeni on että mikään ei ole typerämpää kuin ennalta sanoa joku kilomäärä ja tyytyä siihen vuodessa. Nimittäin jos tyydyt siihen 2 kiloon vuodessa niin tuskinpa enempää saatkaan. Ainakaan itse en koe olevani vieläkään siinä vaiheessa ettenkö helposti voisi kehittyä enemmänkin kuin 2kg lihasmassaa vuodessa, asia on eri sitten kun paino alkaa olla yli 100 kilon. Koska tavoitteita minulla ei sen pidemmälle ole eikä siihen myöskään rahkeet todennäköisesti riitä.

Ps. Mikäli aiemman ikäsi oikein muistan niin olet nuorempi kuin minä sekä todennäköisesti vähemmän treenannut joten tuo tankoon tarttuminen kuulostaa melko naurettavalta. Koetapa joskus tehdä esim kyykkysarjat niin loppuun että sen jälkeen et voi tehdä muuta kuin maata maassa ja haukkoa happea ,sitä ennemmin et voi sanoa yrittäneesi kaikkesi siihen lihaskasvuun.

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
13.06.2005 16:35

Omaa kehitystäni seuraan esim. sarjapainoista, mitoista, painosta ja rasvaprosentista joten luulisin suurin piirtein tietäväni milloin olen saanut kerättyä muutakin kuin läskiä.

0084-0004-0003
joke
  • Oct 2003
  • 276
13.06.2005 22:11

"Koetapa joskus tehdä esim kyykkysarjat niin loppuun että sen jälkeen et voi tehdä muuta kuin maata maassa ja haukkoa happea ,sitä ennemmin et voi sanoa yrittäneesi kaikkesi siihen lihaskasvuun"

Kokeiltu on.Hapoille vetäminen ei saa aikaan lihaskasvua.Päinvastoin,kaikki mikä vedetään tekniikasta välittämättä yli järkevän treenitehon on kataboliaa aiheuttavaa.Kova treeni on jotain aivan muuta kuin vetää itsensä niin piippuun ettei pysty purkamaan käyttämiään painoja takaisin telineisiin,vaan jättää ne seuraavan huoleksi.
Sä oot treenannut varmaan täysillä mutta vasta neljä vuotta joten sun näkemyksillä ja kokemuksilla ei ole hirveän paljon painoarvoa tässäkään foorumissa,etenkin kun sun tyylisi on muita keskusteluun osallistuvia kohtaan hyökkäävä.

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
13.06.2005 22:44

Tuota jos sulla on siinä 2 avustajaa niin mikä siinä on ongelma? Kun tietää voimansa ja lopettaa kun tekniikka alkaa hajota? Ja todellakin olen enemmän toisella foorumilla mistä löytyy enemmän tosissaan treenaavia. (mulla toi jäi pariin kokeiluun koska ei riitä itsekuri siihen kerta toisensa jälkeen) Pointti oli kuitenki siinä että jos nyt on vuodessa saavutettu se 2 kilon lihaskasvu ja vuoden lopussa kysyy itseltään olisinko mitään voinu tehdä paremmin että kasvua olisi ollut enemmän niin harva voi tuohon rehellisesti vastata että ei. (ravinto, lepo, treeniohjelma ym..)

Voin myöntää täyden kusipäisyyteni tässä threadissa, mutta kun katselet mun kaikki postit läpi niin en niin kusipää ole, toivottavasti ainakaan =)

Lähinnä vaan mulle on punainen vaate tuo että katsotaan taulukosta paljonko voi vuodessa kehittyä :)

Koska jos mietitään tilannetta missä tosiaan luotat juuri siihen 2 kiloon vuodessa niin entäs jos se on jo kesällä saavutettu niin sekö jää sitte siihen? Tai entä jos sitä ei saavutekaan niin sittenkö ollaanki jo täysin lahjattomia?

B-Ice sori vähän liianki hyökkäävä asenne sun vastauksiin, perusasioista näytettäs kuitenki olevan samaa mieltä ;)

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
13.06.2005 22:45

Ja painot menee aina takaisin telineisiin, siitä ei tingitä =)

0010-0001-0003
B-Ice
  • May 2003
  • 67
14.06.2005 00:32

Duoda... Mistähän sä olet mun ikäni kattonu...? Sä oot nimimerkin perusteella ollu abaut 6 vuotias, ku mä olen ekan kerran tankoon tarttunu. Ja voit uskoo, että mä olen kerenny Muutaman sarjan kyykkyjä vetää loppuun asti.

Välihuomautuksena tähän sen verran, että yhdyn täysin joken mielipiteeseen, että ns. "järkevän treenitehon" ylitse meneminen ei kasvata lihasta! On parempi lihaskasvun kannalta saada tanko esim. kyykyissä Todella Hallitusti takaisin telineisiin, kuin polvet notkuen kahden avustajan saattamana, ja haukkoo maassa happea, kuin kala kuivalla maalla. Tietysti joskus voi kokeilla... mut se jääköön toiseen kertaan, ei tehdä tästä romaania.

Ja tää ei ole mistään taulukosta katsottu, vaan tullu seurailtua näitä juttuja aika... pitkään. Eikä perustu yksinomaan omiin kokemuksiin, mä nyt olen niin lahjaton, et mua ei kannata tuijottaa.

Tietysti tuossa "lihas on nestettä" -asiassa törmätään taas siihen iänikuiseen kysymykseen, onko esim. kreatiinilla turvotettu lihas oikeaa lihasta vai ei... Mielipidekysymys.

Mutta mä tarkoitan oikealla lihaksella sitä, mikä on lihasten "normaali olotila" ilman kreaa tai normaaliravinnon ylittävää hiilaritankkausta.

Ja tohon "kesään mennessä 2 kiloo lihasta" -juttuun. Se asia ei ole ihan niin mustavalkoinen. Joskus tulee vieläkin päälle 2 kiloo lihasta vuodessa ja joskus taas ei yhtään.

Ja mä kokemuksesta tiedän, että se kiukuttaa suunnattomasti, kun joku kokeneempi tulee sanomaan, että suuren suurella todennäköisyydellä juuri Sinä et ole se huippulahjakas. Tai se lihaksen määrä todellakin kuulostaa niin sairaan pieneltä, mitä voi loppujen lopuksi saada. Vähän sama tunne, kun sulla on huippuraudat kyykyssä ja luulet olevas SikaIso ja Vahva, niin joku kokeneempi tulee sanomaan, että sähän teet ton aivan päin persettä. Tekisi mieli kirota se tyyppi alimpaan helvettiin siltä seisomalta. Joskus on vaan osattava nöyrtyä tosi asioiden edessä. Joten mä kyllä ymmärrän ton tunteenpurkauksen täysin.

Enkä mä oikeen tiedä, onko tällaisten asioiden sanominen ääneen nyt niin fiksua. Kun se tuntuu lannistavan joitakin niin pahasti. Mutta musta vaan tuntuu, että joillekkin se on parempi. Kun jossakin hemmetin kannon alla majailee tässäkin lajissa se "Ajattelin tehdä" porukka. Vuodesta toiseen sama hokeminen:"Ajattelin ens vuonna treenata vähän kovempaa ja nostaa painoa sellasen 12 kg ja kyykkyä 40 kg." Ja kolmen vuoden päästä kyykky on noussu 20 kg ja ne tehdään vapisevin polvin vajaiksi. Kun se vaan EI MENE niin, että päättää tehdä. Se tulee omaa tahtia. Ja on parempi kertoa tämä asia sille joukolle, joka meinaa tätä lajia tehdä pitkäjänteisesti ja nöyrästi.

Enkä mä mitenkään ajattele sua vi***maisena tai hyökkäävänä tyyppinä, Jussi84. Ehkä mä hyökkäsin liian kovaa tossa toisessa kirjoituksessa sua kohtaan. sä vaan oot samanlainen JästiPää ku mäkin, kun mä olin treenannu yhtä pitkään ku sä.

Katsos, kaikistahan meistä piti lapsina tulla Prinsessoja ja Prinssi Uljaita. Nyt vaan nostellaan painoja ja ollaan astuttu takaisin lasten kenkiin, ja nut meistä kaikista pitäisi tulla Suuria ja Vahvoja. ;-)

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
14.06.2005 01:43

Ne tavotteet mitä mulla on painossa, jossain 90-100kg:n välillä kireänä (siis rasvat jossain 8-15 välillä) uskon että pystyn siihen :) (4 vuodessa alle 60 kilosta 92 kiloon alle 18% rasvoilla joka sitten on nykykunto )
Sen isommaksi en edes halua =)

Tärkeimpänä pidän suoritustekniikkaa ja sitä että painot on itselle raskaat, olen jo päässyt alun jälkeen yli siitä mahdollisimman paljon painoa penkki on kuningasliike jne mikä on varmaan hyvinki tavallista 15-17 vuotiaalle salilla käymisen aloittavalle.

Omat "rajani" kuitenkin tiedän, sekä tavotteet on sen mukaiset. Esim penkkiin jossa vuosia sitte asetin tavotteeksi 150kg on matkaa enää 15 kiloa johon uskon pystyväni =) Kun toisaalta taas kyykkyyn tarvitsisin vielä lisää noin 50kg että menis syvältä 200kg, jota taas on vaikea sulattaa kun on treenannut kaverin kans joka vetää samalla painolla 10 toiston sarjoja yhtä pitkällä treenikokemuksella.

Se jos mulle suoraan sanotaan että et voi nostaa \tehdä jotain mitä aion, saa vaan potkimaan itseä lisää perseelle joten se ei ole ongelma. Yleistäminen on vaan asia joka joskus saa näkemään punaista =)

Tuon kyykkäämisidean lähinnä sain toiselta foorumilta missä sitä käyttävät kilpabodarit menestyksekkäästi. (minulle ei näytä sopivan kun pääkään sitä ei kestä)
Tässähän pitää ottaa huomioon se että mikä toimii toisella ei välttämättä toiselle hyödytä mitään.

Ja loppujen lopuksi siis oltiin samaa mieltä, eli kehitys ei ole suoraviivaista minkä voit mistään taulukosta katsoa ;)

Alussa kun koko harrastuksen aloitin olin sitä mieltä kuin varmaan suuri osa treenaamattomista ihmisistä, että heti jos tulokset on vähänki normista poikkeavia mukana on hormonit. Tuostakin ajasta kuitenkin on päästy ohi enkä enää aivan ummikko ole lajin suhteen mutta silti aina oppii jotain uutta. =)

Tottahan on että laji vaatii pitkäjänteisyyttä sekä jatkuvaa nousujohteisuutta/muutosta liikkeissä, sarjojen pituuksissa,tauoissa ym..

Lopuksi aivan mielenkiinnosta, millaisia painoja liikuttelet ja millasta on ollut kehitys?

0010-0001-0001
Cuppi
  • Jul 2003
  • 1120
14.06.2005 11:57

"Ja todellakin olen enemmän toisella foorumilla mistä löytyy enemmän tosissaan treenaavia."

Onhan se niin, että Pakkis on paikka jossa kaikki treenaa KOVAA!

0062-0001-0003
Chihuahua
  • Jul 2002
  • 2179
14.06.2005 12:38

Kukaan joka treenaa KOVAA ei viittis selitellä sitä NETISSÄ koska pitäs olla vaan oksentamassa kyykkytelineellä. Nnnooorrrjaaa!

Heh! ;)

Juu, yleensä ottaen kehon lihaspaino ei nouse itsestään, vaan vaatii tarkoituksenmukaista ruokavaliota. Siinä suurin syy paikallaantallaamiseen monella.

Vaan anti olla kun on työt tehtävä ja elätettäviä elätettävä, tulee mieleen muutakin kuin itsensä pakkosyöttäminen.

Yleensä se nopea kehitys tulee kouluikäisenä, kun ei ole huolen häivää. Ammattilaiset ja asialle tyystin vihkiytyneet on eri asia. Muut ovat näitä tavallisia.

Sä oot Jussi aika nassikka vielä. Hommaat pahansisuisen naisen ja 8 lasta, niin eiköhän lopu tuommonen epänormaali lihaskasvu! ;)

0001-0001-0001
Jussi84
  • May 2002
  • 133
14.06.2005 13:43

Cuppi tuskin tota tarvii henkilökohtaisesti ottaa kun totuus on se että täällä menee enemmän keskustelut aivan muuhun kuin treenaamiseen. Eiköhän suurin osa ole tavallisia ihmisiä sielläkin silti vaikka mukana on suomen ja maailman mestaria. Mutta yleisesti ottaen enemmän käyttäjiä joten myös enemmän keskustelua jota kautta enemmän hyödyllisiä neuvoja.

Chihuahua
Enemmän tai vähemmän pahansisuinen nainen jo on, lapsia ei ole ainakaan tiettävästi =) Sitä suuremmalla syyllä on hyvä rakentaa pohja sillon kun on sitä aikaa ja sitte voi keskittyä lihasten ylläpitämiseen kun sitä ei enää ole :)
Nimimerkillä 4kk kesäloma vielä hyvinkin kesken :D

0010-0001-0001
Cuppi
  • Jul 2003
  • 1120
15.06.2005 11:52

Rakas Jussi enhän minä sitä henkilökohtaisesti ottanutkaan. Kysyisin millä tavalla juttujen taso on verrannollinen treenauksen intensiteettiin?

Tai no kai siinä jotain henkilökohtaistakin on kun kerran täällä niin kauan pyörinyt. Oikeassa olet sen suhteen että käyttäjiä on vähemmän ja sen mukana tuntuu että vanhat naamat ovat sanoneet toisilleen jo kaiken. Tämä on varmaan ns. Kehoavioliitto:D

0044-0004-0003
Lion
  • Jun 2005
  • 13
19.06.2005 16:40

Kun mietin että kuinka paljon voi saada lihasmassaa vuodessa mieleeni ei tule mitään. Koska joku on saanut 2 vuodessa lihasmassaa melkein 30 kiloa, tosin täytyy huomioida että onko tämä käyttänyt kielettyjä aineita ja lisäksi kun hän lähti nostamaan painoaan niin hän oli joskus aikaisemmin ollut käsittääkseni isompi. Joten hän hankki osittain vanhaa lihasta takaisin.
Ove Rytter on huippuasiantuntija mutta täysin hänen antamiinsa lukemiinsa en usko. Uskon että tuollaiset painonsa nostamislukemansa vaihtelevat huimasti.
Pari kolmen ensimmäisen vuoden aikana voi lihasta tulla paljonkin. Sitten kun ollaan treenattu vaikkapa viisi vuotta, voi olla hankalaa esimerkiksi pitää 2-4 kilon vuosivauhtua miettikääpä nyt jos vaikka 20 vuotta treenaa ja joka vuosi nousisi 2,5 kiloa. Loppujen lopuksi lihasmassaa olisikin 50 kiloa. No onhan tuollaisia lihasmassoja saatu aikaa pitkään uralla pikkupojasta härkäseksi.
Ronnie Colemankin on varmaan joskus nostellessaakin ollut alle 80 kiloinen ja nyt mies painaa melko tiukkanakin vielä melkein 150 kiloa, tosin huippukisakunnossa 135kg. No... Ronniella voi olla jotain apua, eli tämä oli huono esimerkki.
Mutta joka tapauksessa yksi melko kova suomalanen kehonrakentaja oli eri mieltä Ove Rytterin kanssa siitä kuinka paljon sitä painoa voi nostaa.
Itse olen nostanut nyt muutamia kiloja vuodessa painoani, tosin olen treenannut vasta viisi vuotta. Enkä yhtäkään vuotta ole treenannut niin kovaa kuin kovat kehonrakentajat, tosin en varsinaisesti treeanakaan kuin kehonrakentajat vaan treenaan voimapainotteisesti.
1. Vuotena painoin 55 (eka vuosi treeniä pelkkästään ylävartaloon), seuraavana 58 (toka vuosi koko vartaloa treenasin mutta yläkroppa painotteisesti), kolmantena 62 (koko vartalo kunnolla läpi), seuraavana 65 ja nyt viidentenä vuotena 69 kiloa, tiukempana kuin koskaan (hauska ilmaisuni, en nyt mikään huipputiukka ole todellakaan mutta melko tiukka). Ottakaa tosin huomioon että aloittaessani olin 14-15-vuotias ja pituuskasvukaan ei ollut ohi ja oli vielä murrosikä. Kasvuvaiheessa muutenkin paino nousee, vielä kun treenaa ja syö. Joten minäkin esimerkkinä olen huono, olen vieläkin kaiken lisäksi aika pieni 172cm/69-70 kiloa (viimeisten 12kk:n aikana painoa tullut lisää n.2kg).
Kehonrakennuksessa jotkut nostavat vaikka seuraavaan kisaan painoaan vuodessa 5 kiloa, toiset ekana treenivuotenaan melkein 10 kiloa toiset enemmän aineilla, toiset saavat lihasta pari sata grammaa toiset menettävät.
Mahdotomana ei varmaan voi pitää tavallisen kovaa treenaavalle (joka on treenannut vähintään viisi vuotta) 3-5 kiloa vuodessa, tosin tuo on minun mielestä todella hyvä saavutus.
Nämä tietysti olivat vain minun mielipiteitä, pääosin lapsellisia, osassa oli ihan luettuakin tietoa takana mutta nämä olivat tällaisia heittoja. Mitkä ehkä voivat auttaa ajattelemaan, tosin tämä oli tällaisen vain tavallisen ihmisen jauhantaa...

0044-0004-0003
Lion
  • Jun 2005
  • 13
19.06.2005 16:45

Tuohon vielä jos ei ole koskaan kovaa treenannut, eikää kauaa treenannut niin tottakai silloin mahdollista nostaa painoaan melko paljonkin (puhumattakaan jos on kasvuiässä). Mutta jos on aina treenannut kunnolla ja pitkään vähintään 10 vuotta niin sitä voi jo varmasti pitää melko hyvänä saavutuksena jos pystyy nostamaan lihasmassaansa 1-2 kiloa vuodessa.

Jos itse jatkossa pystyn nostamaan 1-2 kiloa vuodessa olen erittäin tyytyväinen eli jos viiden vuoden päästä painan n.7-10 kiloa enemmän ja rasvat on samoissa kuin nyt niin olen tyytyväinen. Nyt on parasta että vaikenen... :)

0000-0000-0000
täysin normaali
  • Jun 2010
  • 1
27.06.2010 00:59

Siis höpinöistänne en tiedä, mut mä alotin 13 vuotiaana, oon käyny salilla nyt 4 vuotta ja massaa on tullu 43 kiloa ilman kiellettyjä. En oo mikään läski, sillä rasvat 15%. Tosin, en näin laihana ja kevyenä sen puoleen vois läski ollakaan. Tuo lähtöpaino oli niinkin huono, et tavotteena oli ottaa 100 kg lisää lihasta heti kättelyssä. Sitte kattellaan että lentääkö enää tuulenpuuskasta… Keskiarvo tollaset kymmenen kiloo vuodessa… Nii onhan siinä välillä tarttunu runsaat viistoistaki. Tosin, jos mä urheilisin yhtä vähän ku te, ni elopainoo mul kertyis ainaki tollaset 20 kiloa per vuosi. Tosin siin tulis kyllä jo läskiäkin mukana. 130 kilosex ollaan tässä siis hiljaxeltaan syömässä ja painoindexikin saadaan sitte kohalleen, eli se runsas 40, 10% rasvoilla. Pikemminkin vois miättii sitä, että miten te teette ton 1-2 kilon vuosittaisen lihasmassan lisäyksen. Nii ja pituutta on nyt vaivaiset 175cm.

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.