Fitness asiantuntijat, neuvokaa, haluan olla kuin te

1006-1001-1003
Bunny B
  • rekisteröitynyt: Jun 2007
08.06.2007 03:05

Aloitin jo blogin aiheesta.

Eli.

Olen paattanyt (en talta istumalta, vaan ihan rauhassa tullut siihen tulokseen), etta.. haluan olla tosi fitti.

Tosi fitilla en tarkoita laihaa nicoleritchiekatemossia vaan siis salipupua.

Jos jaksatte lukea blogini, paasette alkuun. Olen itsekin passyt jo alkuun - kilot eivat ole pudonneet mutta voisin lyoda vetoa (en valitettavasti ole mitannut), etta rasvaprosentti on pudonnut ja lihakset ovat kasvaneet. Olen kaynyt salilla ja nostanut punttia, irvistellyt, juossut, hikoillut x-trainerilla, rullaluistellut. Joku on kilahtanut paassani, olen addiktoitunut liikuntaan. Ahhhhh..

Voisitteko kokeneemmat kertoa, kuinka paljon liikuntaa (ja millaista) sisaltaa tosi salipupun viikko? Jos haluan siis tulla tosi fitiksi (eli lihaksikkaaksi mutta lahinna sulavalinjaiseksi ala Tracy Anderson kuten blogissa mainitsin, en ole obsessoitunut tai mitaan)? Pystynko koskaan ottamaan vapapaivia ja vetamaan larvit ja syomaan ohi taulukon vai onko kuri kaikki kaikessa? Olen jo (kuten blogista nakyy) vegekarppi ja tottunut protskulisiin.

Olen yha hieman ylipainoinen, kymmenen kiloa rasvaa lihasten paalla, (tasta oli jo thread, tiedetaan) mutta kaiken rasvan karistaminen on mulla tavoitteena. Kariseeko se jos jatkan viisi kertaa viikossa liikuntaa, salia (puntteja), aerobista ja karppailua? Pitaako laskea tarkkaan kalorit?

Olen tosissani, haluan ottaa taman projektikseni. Haba on jo kasvanut ja ikava rasvakerros poistunut lantiolta. Se innostaa eteenpain.

Lukeeko tata palstaa ne salipuput joita sivusilmalla omalla salillani katselen ja ajattelen, etta.. 'one day'..

Auttakaa hyvat ystavat.

Feel no fear!
1030-1001-1003
Eos
  • rekisteröitynyt: Jul 2004
08.06.2007 12:04

Ciruu! Sua kaivataan!

Suurimpaan osaan kysymyksiä tiedät kyllä vastauksen itsekin :).

-Mama's little princess, daddy's pride and joy-
1001-1001-1001
hullu luumu
  • rekisteröitynyt: Jun 2003
08.06.2007 12:17

Jos nyt kuitenkin pitäisit sen rasvaprosentin jossakin 20 tienoilla.

1007-1001-1002
Ciru
  • rekisteröitynyt: May 2004
08.06.2007 13:23

Huusiko joku minua :)?

Ihanteesi on siis Tracy Anderson. Hän ei ole kovinkaan lihaksikas vaan hänen rakenteensa on hyvin tasapainoinen ja hän on hoikka. Kuten tiedämme naisten on aika vaikea kasvattaa lihasmassaa ja sekin riippuu yksilöstä onko se vaikeata vaiko hyvin vaikeata. Syntymälahjaksemme olemme saaneet tietyn rakenteen ja sitä on vaikea muuttaa (se kannattaa hyväksyä), mutta lihasmassaa ja rasvamassaa voi muuttaa kyllä.

Liikunnan määrä riippuu ihan siitä mihin sinun elimistösi on tottunut. Sitä voi lisätä pikku hiljaa, mutta ei kertarysäyksellä tyyliin joka päivä. LEPO, palautuminen ja lihashuolto on olennainen osa kehitystä. En voi antaa kuin esimerkkiä omista treeneistäni. Punttisali 5x/vko, aamuaerobinen 6x/vko n. 1h/krt. Muu aerobinen 5x/vko n. 45min/krt. Sen lisäksi olen ryhmäliikuntaohjaaja ja sitä kautta tulee x-määrä tunteja viikossa liikuntaa. Jokainen varmasti ymmärtää ettei tavallinen matti tai maija voi tehdä noin paljon viikon aikana, mutta minun kehoni on tottunut siihen. Sitä kautta saan myös syödä hurjan paljon sapuskaa vaikka laihdutankin tällä hetkellä. Tosin olen aika tosi timmissä kunnossa jo nyt, kiitos liikunnan ja hyvän aineenvaihdunnan. Valmistaudun fitness kisoihin. Minun treenini ovat intensiteetiltään todella kovia, varsinkin puntti.

Liikunnan ohella erittäin tärkeätä on tietysti ruokavalio ja se on ilmeisen epäselvää monelle tyttöselle ja varmasti myös ukkoselle. Jos ruokavalio ei tue harjoittelua ja sitä tavoitetta mihin tähtää, niin koko homma menee kyllä aika persiilleen. Mitään yksiselitteistä ruokavaliomallia en voi sinulle antaa, kun en voi tietää miten sinun elimistösi toimii. Se pitäisi tehdä kokeilemalla. Sapuskaa pitää syödä ja paljon ja vielä oikeita aineksia ja oikeilla makrosuhteilla. Jos haluat päästä tavoitteisiisi, niin silloin ei dokata eikä herkutella mitään isompia mässyttelyjä. Kalorit lasketaan ja niiden mukaan eletään. Elämä on aika kurinalaista, mutta silloin myös tuloksia syntyy ja muutoksia tapahtuu.

Minä syön puhdasta body-ruokaa. Ruokavalio on hyvin karsittu, mutta se sisältää kuitenkin kaiken tarvittavan ravinnon mitä tarvitsen. Syön 7 ateriaa/pvä ja ateriavälit on n. 2-3h. Kalorit olivat korkeimmillaan 3500kcal (en siis silloinkaan lihonnut, mutta en laihtunutkaan). Ns. massakauden jälkeen aloitin dieetin ja kalorit ovat laskusuhdanteessa tietysti ja alimmillaan ne ovat nyt 1700kcal. Minulla on 5 erilaista kalori päivää/vko. Vettä juon 5-6 litraa/pvä.

Hanki siis ensin se haluamasi lihasmaassa ja sen jälkeen aloita maltillinen laihduttaminen ruokavalion ja liikunnan avulla.

Suosittelen ehdottomasti valmentajan palkkaamista. Näin pääset tuloksiin helpommin ja nopeammin. On kuitenkin aika paljon juttuja mitä ei voi hallita, kun todella haluaa tehdä suuria muutoksia. Eri asia on sitten, jos haluaa sievään rantsukuntoon. Se onnistuu varmasti ihan helposti ilman valmentajaa. Minulla on valmentaja ja ilman häntä tästä hommasta ei tulisi yhtikäs mittään.

Tsemppiä ja voimaa projektillesi. Se täytyy kyllä vielä sanoa, että voin ihan törkeen hyvin tällä elämäntyylillä :). Sen lisäksi näytän todella hyvältä (saa vähän olla ylpeä itsestänsä, eiks joo :)). Paljon on tehty töitä ja työt jatkuu.

Ihanaa kesää ihan kaikille :). Nauttikaa lämmöstä, jätskistä, grilliherkuista ja kaikesta mikä kuuluu teidän kesäänne. Minun elämäntyylini on nyt kurinalainen, mutta kenties ensi kesänä se on sitten toisin. Tämä on minun haaveeni ja nautin nyt siitä.

T. Salipupu ;)

0084-0003-0001
akonan
  • rekisteröitynyt: Mar 2001
08.06.2007 14:39

Loistava viesti Ciru!

Jokainen varmasti ymmärtää ettei tavallinen matti tai maija voi tehdä noin paljon viikon aikana, mutta minun kehoni on tottunut siihen.

Juuri näin! Ihmiskeho kestää uskomattomia määriä treeniä esim. huippu-urheilijat, mutta tuota määrää pitää hilata ylöspäin hiljakseen.

breathing is optional
1006-1001-1003
Bunny B
08.06.2007 15:33

Kiitos! Kiitoskiitos!

Yksi asia askarruttaa.. kuinka tiedan koska lihaksia on tarpeeksi jos ei niita rasvan alta nae (siis nakee mutta tilanne ei ole ihanteellinen). Ja kuinka vaihdan lihasten kasvattamisesta laihduttamiseen ilman etta menetan lihakset, millainen ruokavalio silloin toimii, kalorit vaan alas ja prodet ylhaalla?

Saanko viela kysya, millainen painoindeksi salipupuilla on, olen tullut siihen tulokseen, etta paino on jokseenkin epaolennainen (paino ei ole pudonnut mutta vartalo on muokkautunut)?

Valmentaja.. hmm.. mulla ei taida olla siihen nyt rahaa, osaako joku suositella hyvaa kirjaa josta saisi aluksi lisaa vinkkeja ja inspiraatiota?

Ja viela, olenko tarpeeksi tosissani, jos viikottainen kuntoiluni sisaltaa esimerkiksi seuraavaa (kannattaisiko tehda muutoksia? Olisi mahtavaa jos joku laittaisi noihin aikaraameihin oikeanlaisen ohjelman, jota voisin noudattaa.. tykkaan aerobisesta ja oletan etta se auttaa sulattamaan rasvaa, haluan myos pitaa kunnon korkealla. tekisi myos mieli lisata noita kyykkyja, punnerruksia jne. ja vahan tanssia, mutta miten?):

Ma: Lepo
Ti: 45 min x-trainer, 15 min juoksumatto, 10 min soutu, vatsalihakset
Ke: Lepo
To: 30 min x-trainer, 15 min juoksumatto, kasivarret kunnon punteilla (5 eri liiketta, apua, en tieda nimia), vatsalihakset
Pe: Jooga
La: 30 min x-trainer, 15 min juoksumatto, kasivarret kunnon punteilla (5 eri liiketta, apua, en tieda nimia), alavartalo kunnon vastuksilla (3 liiketta), vatsalihakset
Su: Rullaluistelu 60 min

Kiitos Ciru ja kaikki muutkin, taalta tullaan! ;)

Feel no fear!
1020-1002-1003
unaz
  • rekisteröitynyt: Feb 2004
09.06.2007 00:38

Löysinpä linkin Treisin haastatteluun, jossa hän antaa myös harjoitteluohjeita: täällä

Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz.
1006-1001-1003
Bunny B
12.06.2007 02:48

Kiitos Unaz, tuli tosi tarpeeseen, kokeilin just himassa joogamatolla, hirvea hiki, sai lihakset kyytia JA oli haukaa. venyttelin, toivottavasti huomenna ei satu lihaksiin, nimittain tunsin kuinka ne paukkui!

Feel no fear!
1006-1001-1003
Bunny B
12.06.2007 02:49

Laitoin blogiin vartalonmetsastysohjelmaani jne.

Feel no fear!
1006-1001-1003
Bunny B
12.06.2007 02:50

Kiitos muuten keho-netin yllapitajille, tama on oiva tyokalu ja lupaan pyrkia olemaan aktiivijasen! No noo, olikohan siina kaikki. :)

Feel no fear!
0084-0003-0001
akonan
12.06.2007 12:00

Ollos hyvä :) Hetken aikaa metsästin tuota ohjelmaasi blogistasi, mutta se olikin eksynyt ekan postauksesi kommentteihin. Ihan tiedoksi jos joku muukin sattuu etsimään :)

breathing is optional
1006-1001-1003
Bunny B
12.06.2007 13:09

Mihin se pitaisi lisata..?

Feel no fear!
1042-1001-1003
mari3
  • rekisteröitynyt: Apr 2002
12.06.2007 13:21

Toteisin vielä, että vaikka kuinka haluaisi salipupuksi, ei kaikilla vain ole oikeita geenejä ja muita edellytyksiä. Ihmiset kuten Ciru ovat varmasti omaa luokkaansa sekä lihaksistoltaan että tahdonvoimaltaan. Jokainen voi tietysti "kasvaa" omien mahdollisuuksiensa rajoissa, mutta ei pidä pettyä, jos seinä tuleekin vastaan aiemmin kuin haluaisi.

Kuuntele kehoasi ja koeta nähdä liikunta ja/tai urheilu myös sisäisen hyvänolon lähteenä, ei pelkästään ulkonäön muokkaajana. Sisäinen hyvä olo säteilee myös ulospäin, vaikkei konkreettisesti ehkä muskeleina! Ciru totesi, että hän voi hyvin elämäntapansa kanssa rajoituksineen ja tappotreeneineen, mutta ihmiset ovat yksilöitä!

Tavoitteista huolimatta nautinnollista kesää!

Don´t dream it, be it.
0084-0003-0001
akonan
12.06.2007 14:09

Wannabe Bunny kirjoitti: Mihin se pitaisi lisata..?

"Uusi postaus" linkistä uutena postauksena. Silloin se näkyy erillisenä merkintänä. Pitäisköhän tuo postaus vaihtaa kirjoitukseksi?

breathing is optional
1007-1001-1002
Ciru
12.06.2007 15:52

[quote]mari3 kirjoitti: Toteisin vielä, että vaikka kuinka haluaisi salipupuksi, ei kaikilla vain ole oikeita geenejä ja muita edellytyksiä. Ihmiset kuten Ciru ovat varmasti omaa luokkaansa sekä lihaksistoltaan että tahdonvoimaltaan. Jokainen voi tietysti "kasvaa" omien mahdollisuuksiensa rajoissa, mutta ei pidä pettyä, jos seinä tuleekin vastaan aiemmin kuin haluaisi.

Kuuntele kehoasi ja koeta nähdä liikunta ja/tai urheilu myös sisäisen hyvänolon lähteenä, ei pelkästään ulkonäön muokkaajana. Sisäinen hyvä olo säteilee myös ulospäin, vaikkei konkreettisesti ehkä muskeleina! Ciru totesi, että hän voi hyvin elämäntapansa kanssa rajoituksineen ja tappotreeneineen, mutta ihmiset ovat yksilöitä!

Tavoitteista huolimatta nautinnollista kesää![/quote]

Aivan hiton hyviä pointteja sinulta mari3 :). Geenit tosiaan määrittelee aika paljon sitä miltä se oma keho näyttää ja kuinka pitkälle sitä voi muokata. Tahdonvoima, sisu, päättäväisyys ja oma asenne on asioita joiden avulla hommat yleensä etenee. Lisäksi motivaatio on ehdoton edellytys kehitykselle. Tieto ja taito ovat myös erittäin tärkeitä tekijöitä, mitä tulee treenaamiseen ja ravitsemukseen. Omat tiedot ja taidot kun loppuvat, niin pitää olla rohkeutta kysyä apua ja myös osata vastaanottaa sitä. Mitä kovemmat tavoitteet ovat sitä enemmän tulee kysymyksiä ja ongelmatilanteita. Siinä on jo melkoinen määrä asioita, joita tulisi hallita, jos tavoitteet ovat kovat kuten esim. minulla.

Työ ei ole lainkaan aina hauskaa, mukavuudesta puhumattakaan, mutta silti sitä pitää tehdä, jotta saavuttaa tavoitteensa. Se ei kuitenkaan meinaa sitä, että jokainen päivä on yhtä kärsimystä, päinvastoin. Onnistumiset ja kehitys antavat roimasti voimaa ja energiaa jatkoon, se palkitsee. Jos luovuttaa helposti ja pelkää niitä heikkoja päiviä, niin silloin ei oikeastaan kannata lähteä koko touhuun. Pettymys voi olla silloin todella suuri.

Minun miestäni mitään hommaa ei kannata jatkaa, jos se tuntuu kovin epämiellyttävältä ja vaikealta jatkuvasti. Tai sitten ainakin pitäisi vaihtaa tavoitetta tai tehdä jotain sille asialle. Jos ei voi henkisesti hyvin, niin mieli jarruttaa sitä kehitystä ihan varmasti ja siinä ei ole mitään järkeä. Jokainen päivä ei voi kuitenkaan olla yhtä auringonpaistetta ja päivät eivät voi olla identtisiä keskenään, mutta pääasiallinen hyvä fiilis tulisi säilyä koko projektin aikana. Olipa se projekti ja tavoite sitten mikä hyvänsä.

Ja todellakin kehoa on syytä kuunnella, se on viisautta. Liikuntaa ei todellakaan kannata harrastaa pelkästään ulkonäöllisten seikkojen takia. Liikunnalla on niin paljon muutakin annettavaa. Kaikista tärkeitä on minusta kuitenkin se miten voi sisältäpäin. Niin kuin mari totesi, se näkyy myös ulospäin :).

1006-1001-1003
Bunny B
12.06.2007 18:16

Kiitos taas, haluaisin todeta, etta rakastan liikuntaa enka siihen aikaani haaskaisi mikali asia ei olisi nain. Olen onnellinen kun liikun, saan siita latausta - ja nimenomaan siita liikuntahetkesta.

Haluan vaan nyt saada kaiken mahdollisen irti, eli vahan kehittaa tata juttua eteenpain ja tukea liikuntaharrastustani ruokavaliolla ja myos liikkua niin, etta paasen toivottuihin tuloksiin.

Tarkeinta omasta milestani myos on sisainen hyvinvointi, toivottavasti en antanut toisenlaista kuvaa. Mutta,mikali on mahdollista saada ko. vartalo, wau, haluan kokeilla, onko se minulle mahdollista!

Katsotaan miten kay, kaykaa katsomassa blogia jos ehditte, ehdotuksia otetaan kiitollisena vastaan.

Feel no fear!
1042-1001-1003
mari3
  • rekisteröitynyt: Apr 2002
12.06.2007 18:54

Oma olo on tosiaan ratkaiseva. Mäkin usein katselen kaihoten lihaksikkaita mimmejä, joille ei tunnu tuottavan vaikeuksia vetää napaansa valtavia ruoka-annoksia ja vastapainoksi penkata yli oman elopainon.

Omalla kohdallani olen joutunut toteamaan, etten pysty motivoimaan itseäni syömään terveellisesti kulutustani enemmän (jotta lihaskasvu olisi mahdollista). Toisaalta olen kestävyys- ja ulkoilma-friikki ja teen ennen kaikkea kovaa kestävyystreeniä, joka ei kauheemmin massaa kasvata, vaan ennemminkin kuihduttaa viimeisetkin rippeet. Ulkonäköni ei sen vuoksi ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta puolimaratonit ja maastopyöräily luonnonhelmassa antavat mun pääkopalle enemmän kuin salitreeni. Ja sen lisäksi valinnan vapaus on mulle tärkeää: jos tänään ei huvita pyöräillä, menen vaikka uimaan - tiukat ohjelmat eivät vain sovi kaikille.

Tällaisella asenteella ei tietenkään mihinkään huippusaavutuksiin pääse, mutta kunnossa silti pysyy ja on hyvä olo. Mieti vielä, mikä on sulle tärkeintä, vaikka tosi päättäväiseltä sun kirjoitukses kuulostikin. Kuten Ciru kirjoitti: jos tosiaan nimenomaan haluat muokata ulkomuotoasi, lihaserottuvuutta sun muuta, ei ovea onneen ole muun kuin tiukan ohjelman kautta (treeni, ruoka, lepo). Mutta muista: on elämää ohjelman ulkopuolellakin. Jos siinä jokin mättää, voit heittää hyvänkin ohjelman romukoppaan. Eli jos olet onneton, ei auta mitään, vaikka olis millainen haba ja tiukka peba... Kuten Ciru alussa totesi: kun hyväksyt itses sellaisena kuin olet ja olet motivoitunut ja onnellinen, kropan hienosäädöllä voit saada ihmeitä aikaan, joka on varmasti nannaa ei vain silmälle vaan myös sielulle.

Tsemppiä! Kaipa klirjoittelet blogissasi miten edistyt. Muista kiiruhtaa hitaasti!

Ainiin, Ciru, piti kysymäni: montako vuotta sulla on jo treeniä lasissa? Noita treenimääriä kun katselin, niin ei ne ihan märkäkorvan touhuilta kuulosta...

Don´t dream it, be it.
1072-1001-1001
marks
  • rekisteröitynyt: May 2007
13.06.2007 02:29

Silläkin riskillä että on täysin urpo vinkki, ajattelin laittaa... En ole siis salipupu enkä fitness -asiantuntija. Joka tapauksessa, mulla tuohon ulkonäkötavoitteen toteutumiseen on auttanut se että olen jo vuosia treenannut suorituskykytavoitteiden perässä. Eli on ollut joku kuntotaso, esim. 5x3min sparria, kilpailut, tai joku tietty liike missä olen tavoitellut isompia lukuja, joka on vienyt treeniä eteenpäin ja siinä sivussa myös ulkoista olemusta. Olen saanut ulkoisessa mielesä parempia tuloksia kun tavoitteet ovat olleet muualla kuin ulkonäössä, mikä on sinänsä huvittavaa. Varsinkin kun nyt treenaan paljon vähemmän kuin aiemmin.

Yritän kai sanoa että jos keksit jonkun taidonnäytteen tai voimajutun tai kuntohaasteen, millä saat lisämotivaatiota treeniin pitkällä tähtäimellä (ja mikä voisi liittyä omaan lajiisi?), hyvällä tuurilla se voi auttaa pääsemään eteenpäin. Tsemppiä treeniin!

soft hands no good
1007-1001-1002
Ciru
15.06.2007 12:22

[quote]mari3 kirjoitti:

Ainiin, Ciru, piti kysymäni: montako vuotta sulla on jo treeniä lasissa? Noita treenimääriä kun katselin, niin ei ne ihan märkäkorvan touhuilta kuulosta...[/quote]

Punttitreeniä on takana n. 8 vuotta. Osa ajasta vasemmalla kädellä tehden :). Kisoihin olen valmistautunut viime syksystä lähtien. Viime syksystä lähtien punttitreeni on ollut todella intensiivistä ja tavoitteellista. Muuta liikuntaa on tullut harrastettua ja ihan työksikin asti tehtyä ihan hurjan monia vuosia.

Sinun pitää kirjautua sisään, jos haluat vastata ketjuun.

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
liity jäseneksi