21:23
31.07.2010
Rasvaa tarvitaan
keho.net - 01.11.2009 15:06
|
rasvat
Tutkimuksen mukaan niillä miehillä, jotka söivät päivittäin hedelmiä ja vihanneksia sekä paljon tai kohtalaisesti rasvaisia maitotuotteita, oli alempi riski sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin kuin niillä, jotka söivät vähemmän rasvaa.
Niiden joukossa, jotka eivät syöneet hedelmiä tai vihanneksia, rasvan määrällä ei ollut vaikutusta sydänkohtausriskiin.
Holmbergin mukaan tutkimustulosta selittää, että hedelmät ja vihannekset sisältävät monia hyödyllisiä aineita ja vitamiineja, jotka ovat rasvaliukoisia. Keho ei pysty hyödyntämään niitä, ellei ruokavaliossa ole rasvaa.
Tutkimus julkaistiin Journal of Environmental Research and Public Health -lehdessä. Jälleen kerran tunnustus monipuolisen ravinnon puolesta.
Vaikka kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on vähentynyt huomattavasti 70-luvulta lähtien, ne aiheuttavat edelleen vajaan puolet työikäisten kuolemista Suomessa. Yhdessä ne muodostavat suurimman yksittäisen kuolinsyiden ryhmän.
Olisiko aika opetella syömään monipuolisesti?
Tilaa keho.net uutiskirje
Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.
Kirjaudu sisään
Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!
Monta syytä liittyä jäseneksi
- Artikkelit
- Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
- Linkit
- Ravintoon, harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset linkit
- Ravinto
- Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
- Keskustelu
- Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
- Uutiskirje
- Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.
