21:13
31.07.2010
Lasten juomavalinnat vaikuttavat ruoan laatuun
saantiin lapsilla. Erityisesti kalsiumin ja D-vitamiinin riittävä saanti
ovat riippuvaisia maitovalmisteiden kulutuksesta. Sokeroitujen juomien
runsas kulutus syrjäyttää maitoa heikentäen samalla ruokavalion
ravitsemuksellista laatua. Tiedot selviävät alkuvuodesta julkaistusta
amerikkalaisesta tutkimuksesta.
Amerikkalaisessa Iowa Fluoride Study -tutkimuksessa seurattiin 645 lapsen
ruokatottumusten kehittymistä 1-vuotiaasta 5-vuotiaaksi 1990-luvulla.
Ruokatottumukset selvitettiin vuoden välein kolmen päivän
ruokapäiväkirjoista.
Lasten maidon ja maitovalmisteiden keskimääräinen kulutus oli hieman USA:n
ravintosuositusta vähäisempää, kuten useassa aiemmassakin
amerikkalaistutkimuksessa on todettu. Lasten juoman maidon määrä ei
liittynyt muiden maitovalmisteiden nauttimiseen. Tämä kertoo, että maitoa
juomattomilla lapsilla maitoa ei korvattu muilla maitovalmisteilla. Sen
sijaan mitä enemmän sokeroituja juomia sitä vähemmän maitoa juotiin jo
2-vuotiaana.
Paljon sokeroituja juomia nauttivilla lapsilla ruokavalion laatu oli
heikompi ja monen ravintoaineen saanti oli vähäisempää kuin muilla, kun taas
maidon ja maitovalmisteiden nauttiminen liittyi ruokavalion parempaan
laatuun ja monen ravintoaineen, erityisesti kalsiumin ja D-vitamiinin,
riittävään saantiin.
Lähde: Marshall TA et al. Diet quality in young children is influenced by
beverage consumption. J Am Coll Nutr 2005:24(1);65-75.
Lisätietoja: Maito ja Terveys ry, (09) 272 2322.
Tilaa keho.net uutiskirje
Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.
Kirjaudu sisään
Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!
Monta syytä liittyä jäseneksi
- Artikkelit
- Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
- Linkit
- Ravintoon, harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset linkit
- Ravinto
- Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
- Keskustelu
- Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
- Uutiskirje
- Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.
